Gå til innhold

Innstilling av Serigstad multikutter


Gjest

Anbefalte innlegg

Har fått en gammel Serigstad MK1340. Multikutterbrua hadde nesten ikke vært brukt på den, og stengene med låsehakene hadde rustet kav sammen. Nå har jeg operert, presset, smidd og smurt så nå går det an å få koblet brua inn.

MEN:

Fant instruksjonsbok for mulitkutter M97 på nettet. Min er fra 1989. Ser ut til at det må ha vært forandring på kutterbrua i 97? For justeringer og innstillinger stemmer ikke overens (står at eksenterboltenes skrå flate skal vende framover i grunnstilling, dette går bare ikke, da låser alt seg). Står også i denne boka at motstålet skal legges 1 millimeter????? fra slagstålene. Slagstålene mine er ganske slitte, ned mot minimum på slegelmalen. Jeg klarer imidlertid å få lagt brua så nære slagstålet, men da er eksenterboltene skrudd på en slik måte at jeg ikke får hektet brua i festehakene i oppslått/utkoblet tilstand, den går ikke langt nok tilbake. Er litt forvirret her. Er det noen som har god erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1

Har fått en gammel Serigstad MK1340. Multikutterbrua hadde nesten ikke vært brukt på den, og stengene med låsehakene hadde rustet kav sammen. Nå har jeg operert, presset, smidd og smurt så nå går det an å få koblet brua inn.

MEN:

Fant instruksjonsbok for mulitkutter M97 på nettet. Min er fra 1989. Ser ut til at det må ha vært forandring på kutterbrua i 97? For justeringer og innstillinger stemmer ikke overens (står at eksenterboltenes skrå flate skal vende framover i grunnstilling, dette går bare ikke, da låser alt seg). Står også i denne boka at motstålet skal legges 1 millimeter????? fra slagstålene. Slagstålene mine er ganske slitte, ned mot minimum på slegelmalen. Jeg klarer imidlertid å få lagt brua så nære slagstålet, men da er eksenterboltene skrudd på en slik måte at jeg ikke får hektet brua i festehakene i oppslått/utkoblet tilstand, den går ikke langt nok tilbake. Er litt forvirret her. Er det noen som har god erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hadde akkurat denne maskintypen for noen år siden og prøver å huske.

Eksenteren kan skrus begge veier, begge med resultat at slagjernene kan legges inn til 1mm fra (og det bør de gjøre). Men den ene posisjonen gjør at brua ikke kan hektes opp, og er derved gal.

Har du sett på justeringen av hakene når du låser brua? Fjørene skal strammes helt inn når brua er låst, mener jeg å huske. Feil stramming her, forandrer også tilleggingen mot segerne.

Er opphengslagrene for brua skikkelige, ikke mye slakk? Opprinnelig kom disse med nålelager, men de holdt ikke. Senere brukte de foringer som var mye bede, men også de kan bli slakke og forandre strammingen.

Men primært tror jeg du burde skifte ut hele slagjernsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1
Still inn så liten klaring som du kan uten å få ulyd når du høster. Det funker så lenge sleglene er skarpe er min erfaring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1

Nå har jeg prøvd litt i praksis. Har nok stilt inn motstålet feil og brua kan ikke vippes opp og henges i festene, slik PLS påpeker. Men dette er eneste måten å få motstålet tett nok mot sleglene på, antakeligvis fordi sleglene er slitte. Nye slegler er nok 2 cm. lengre.

Kutteresultatet ble jeg middels fornøyd med, men en annen som har kjørt multikutter før har sett på det og sier at det er slik det blir. Muligens hadde det blitt litt bedre kutting med helt riktig innstilling av motstålet og nye, lengre og nyslipte slegler som også er like lange (sleglene blir jo ofte slitt mest på ytterkanten av høsteren hvor den lettest tar nedi).

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...