Gå til innhold

Noen som har startet opp med melk i nedlagt fjøs senere tid?


Anbefalte innlegg

lurer på om det er noen som har erfaring med å starte opp med melkeproduksjon i  ett ned lagt fjøs, altså stått tomt lenge..

Hva kan mattilsynet komme til å si?  Må de komme på befaring først og evt godkjenning?  Dette er forøvrig båsfjøs, med gjødselkjeller under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får du ikke lov til, er en båsfjøs tatt ut av drift, så får du ikke starte opp i den igjen. Må bygges om til løsdrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som anonym skriver stemmer ikkje helt , for regelverket hånteres  totalt forskjellig av matilsynet lokalt runtom i landet, noen plasser skjører dei stram linje  men du har mulighet søke dispensasjon . andre plasser vet eg om  bønder som har hat stopp i produksjonen i 6-7 år og hadde matilsynet på besøk før oppstart igjen og fikk grønt lys uten at problemet med båser i hele tatt ble diskutert. sjølv startet eg opp med dyrehold for eit år siden etter 4 år med stopp grunnet sykdom og eg har melkekyrene på bås nå  men alle andre dyr går i binger og løsdrift. Eg anbefaler deg å gjøre det samme og om matilsynet skulle begynne pirke så er det bare til å la dei prøve for så lenge dei ikkje behandler alle likt  så vil eg gjerne sjå hvordan dei  skulle dokumentert dette ved en eventuel pålegg ,  eg har fått dette dokumentert fra andre bønder som har fått både dispensasjon og ikkje fekk pålegg  om dette i hele tatt så eg  lar kyrene stå på bås til løsdriftskravet trer  i kraft i 2024-2034 vist ikkje eg bygger nytt før dette. men som sagt alle dei andre dyra mine går i løsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ogsåoptimist

Startet opp igjen med melk i 2015, da har fjøset stått tomt siden 2008. (Båsfjøs fra 1978) Melkekvoten var på bruket og det var bare begynne å levere igjen. Hadde dyrlege på besøk som også jobber i Mattilsynet, han spurte om det var ventilasjon og om det var gummimatter i båsene. Det var det. Sa ikke noe mer om det. Det var en del sveising og vedlikehold på innredning, litt småplukk med vann og strøm, og en god del røring i møkkjeller for å få ut gammel møkk. Men noe arbeid blir det etter 8 års stillstand. Har idag fullt fjøs og full produksjon.

stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mattilsynet har vært på befaring, og eneste innvendig var at båsene var for korte.  De er nå 1,70, og kravet er vel 2,20.

Så da er det til vurdering om skal forlenfe båsene , eller gå for ombygging til løsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jallapackzz

Legg ei metall plate eller noe du setter fast i rista og la den og mattene gå 220 bak så når det er ok fjerner du det og kapper mattene. Skal du ha båser på 220 får du innmari grisete kuer. 170 og korrekt innstilt ku-rein så blir det rent og pent, stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...