Gå til innhold

Rundballebærer Cashel


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Bonde

Sikkert grei så lenge ballene er runde og fine, men ser ut som en vanskelig konstruksjon når det blir mer "krevende forhold". I tillegg er det kun tyngdekrafta som holder ballen, så hvis de er for lette/tørre og en kommer over ei hump (som det jo finnes enkelte av i dette landet vårt) er det ikke sikkert ballen blir liggende. Likeledes når det blir kaldt/snø/rim/lite friksjon. Har litt erfaring med flytting av ball, bruker stort sett en enkel mchale hydraulisk rundballeløfter med ruller på spyd. Flere produsenter av tilsvarende (underhaug, dalen m.fl) Har også kjørt en del med en tilsvarende dobbel sak fra Egil A Stjern i Åfjord, som er veldig stabil og god. Naboen kjører mye med ei mekanisk underhaug dobbelklemme (silagrip), der armene vides ut når du senker og klemmer rundt ballen når du løfter opp uten bruk av hydraulikk. Veldig grei den også, men mer krevende å kjøre enn de hydrauliske (silagrip finnes også som enkelklemme og dobbel med hydraulikk). Med den doble mekaniske må en legge opp ballene 2 og 2 før en laster opp, med ei hydraulisk går det rimelig greit å klemme fast en og kjøre etter nr 2. En annen nabo har sikkert transportert 1000 ball med ei frontlaster-klype fra underhaug, denne er også veldig grei men du må bruke litt mer "makt" på ballene med denne enn om du løfter med to ruller under ballen.  Hva du blir fornøyd med kommer nok mye an på hvor mye ball du skal flytte, hvor langt du skal flytte dem, og hvilken "konsistens" du vanligvis har på ballene når de skal flyttes. Prisforskjellen mellom "billigløsningene" og de som er litt mer funksjonible er som regel ikke så mange lappene, så det er også et spørsmål om hvor mye trøbbel en kjøper seg for et par tusenlapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville satset på en hydraulisk. Uten at jeg vet prisen på den fra Cashels så vil jeg tro det er en beskjeden merkostnad og gir utvidede bruksmuligheter. Har prøvd Dalen og Underhaug, har Ålø selv. Alle gjør jobben, med hver sine styrker og svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...