Daggi_1 Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 Hei,Jeg har noen spm ang lettkjetting vs pigg i landbruksdekk på traktor. Bor på vestlandet helt ute med kysten og her er det veldig varierende føre og vær. Kan være is på morgon og bart/vått noen timer etterpå, snø ene dagen og slaps/bart føre til neste dag. Mesteparten av tiden er det bart, men det er is på morgon og utover dagen så lenge det kommer sol. Generelt typisk vestlandvær.. Jeg skal i år ta på meg brøyting for private i oppkjørsler med traktor og bakskjær.Og det blir en del kjøring noen km frem og tilbake mellom forskjellige steder der jeg skal bruke traktoren til enkelt skogsarbeid.Samtlige veier der transport etappene blir på er saltet og dermed ganske bart for snø. Jeg har lettkjettinger til bakdekke. Så det jeg lurer på er om det er bedre å bruke pigger i dekkene kontra lettkjettinger? Men pigger så har jeg da slik jeg ser det mye bedre grep på slikt føre som jeg beskriver og en er skodd hele vinteren.Og så får en heller ta på lettkjettingene om det er nødvendig. Jeg tenker da å bruke pigger som en skrur inn og ut(ikke skytepigger). Noen som har noen synspunkter på dette?Og kan forklare hvordan og hvorfor dere har valgt å kjøre med enten pigger el kjettinger? Traktor brukes ikke i jordbruk eller entreprenør, 3 tonn traktor så da er vel jeg også utelatt fra reglene om at en må ha med seg kjettinger på vinteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 Her brukar vi lettkjetting framme og skrupigg bak på brøytetraktoren. Sit bra på veien den. Vestlandet. Lettkjetting framme er for å ha det vetle ekstra grepet på styrehjula. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Halo Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 På Vestlandet høres det ut som en grei løsning, bedre å ha på lettkjetting iblant enn å slite den ut på bar veg. Jeg brøyter på fjellet i Gudbrandsdalen og har prøvd begge deler. Erfaringa er at pigg er bra sålenge en er på veg med under 10 cm snø, i skavler og ved utkjøring er en fortapt. Derfor er det kun minst 7 mm piggkjetting som gjelder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daggi_1 Posted November 6, 2016 Author Share Posted November 6, 2016 ok :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daggi_1 Posted November 6, 2016 Author Share Posted November 6, 2016 OK, ja, jeg tenker det samme, mer bruk for pigg enn kjettigner da det mest er bart her med innslag av is og snø i korte perioder.Og kjettingene kan en jo ha med itilfelle.. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
PettAS Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Hei. Har kjørt på både pigg og kjetting.Fordel med pigg er lavere drivstoffutgifter, lavere investeringskostnader, bedre kjørekomfort, slipper å legge på kjettinger hver høst.Ulempen er at en kanskje må kjøre litt mer forsiktig og muligens sløyfe de aller bratteste bakkene, spes. på speilholka. I tillegg må piggene sitte i gjennom sommeren også, hvis en ikke kan bytte til "sommerdekk".Har prøvd både skrupigg og pigger som er skutt inn i dekket, 3-4 stk. i hver ribb. Pigger som er skutt inn holder mye lengere.Lettkjetting er bedre, og tryggere, i bratte bakker ved krevende isforhold. Utenfor veg er kjettinger langt bedre.Moderne traktorer har ofte lite klaring mellom bakdekk og skjærmer/stigtrinn og kjettingslammer fra slakke kjettinger er ubehagelig både for øret og pengeboka.Min erfaring er at forholdsvis smale dekk egner seg for pigg, brede dekk egner seg ikke for pigg. Utover dette har jeg en mistanke om at selve dekkets egenskaper spiller inn. Harde gummiblandinger egner seg dårlig som piggdekk, kjørte selv på Good Year, men selv innen for dette merket finnes forskjellige gummikvaliteter, alt etter produksjonsår, osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.