Gå til innhold

oppstart med pressing


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Jeg har lyst til å begynne med leiepressing og pakking. Hvordan går jeg frem med å skaffe kunder?? og hvor mange baller må jeg presse og pakke for å tjene penger på det. Har pr.dags dato ingen kunder. Har litt erfaring med pressing og endel erfaring med singelpakker.

Regner med kombipresse lønner seg da det krever kun en traktor. Jeg har ikke traktor og jeg har ikke presse. Jeg må starte med to tomme hender. Tenker på å ha traktor som levebrød ved siden av vedproduksjon.

 

Hvilken traktor og hvilken presse bør jeg kjøpe? brukt eller nytt?? bør jeg starte opp i det hele tatt??

har 5års erfaring med traktor og allsidig kjøring rundt anlegg og landbruk. har drivd mitt eget firma i 3år der jeg har leid meg ut som sjåfør. har ikke lyst på fast jobb, vil drive med det jeg er intresert i. men jeg må tross alt tjene til livets opphold for i si det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei:)

 

Jeg har lyst til å begynne med leiepressing og pakking. Hvordan går jeg frem med å skaffe kunder?? og hvor mange baller må jeg presse og pakke for å tjene penger på det. Har pr.dags dato ingen kunder. Har litt erfaring med pressing og endel erfaring med singelpakker.

Regner med kombipresse lønner seg da det krever kun en traktor. Jeg har ikke traktor og jeg har ikke presse. Jeg må starte med to tomme hender. Tenker på å ha traktor som levebrød ved siden av vedproduksjon.

 

Hvilken traktor og hvilken presse bør jeg kjøpe? brukt eller nytt?? bør jeg starte opp i det hele tatt??

har 5års erfaring med traktor og allsidig kjøring rundt anlegg og landbruk. har drivd mitt eget firma i 3år der jeg har leid meg ut som sjåfør. har ikke lyst på fast jobb, vil drive med det jeg er intresert i. men jeg må tross alt tjene til livets opphold for i si det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er som \&quot\;Idefox\&quot\; skriver at ein ikke tjener penger med ein gang. Ein skal nok presse litt for at kontoen skal vokse. Hvor i landet holder du til \&quot\;claas fan\&quot\; og er det mange som driver med leigepressing i ditt området? Hvis det er mange, så er det ikke så lett å komme inn på dette markedet. Hvis bonden er fornøyd med arbeidet som er gjordt, så vil han/ho bruke dei samme personene/entrepenørene til drive med dette. Er det manko på slikt utstyr i ditt område, så er det lettere å komme inn på dette markedet og samtidig bygge seg opp. Når det gjelder investering så ville jeg sett litt på lendet hvordan det er. Er mange av jordene trange og bratte, eller er dei store og så å si flate? Er det bratt og trangt, så jeg gått for ei BIO presse, ellers så ville jeg nok ha gått for ei vanlig kombipresse. Det er nok mange som vil anbefale deg ei vanlig kombipresse framfor BIO og det er greit, men er det bratt og trangt så hugs at du skal drive der med dette utstyret og det er ikke så morro heile tiden.(jeg veit hva jeg snakker om) Du bør også ha ein traktor med litt ekstra \&quot\;gamp\&quot\; når du driver i bratta. Jeg rekner med at du har studert dei andre som er i dette området, og da ser du hvordan utstyret deres fungerer.

Hvis det blir mye pressing, så ville jeg nok ha gått for ei forholdsvis ny presse. Veldig irreterende hvis pressa ryker gang på gang hos kundene. Tiden går fort når ein skal repparere og samtidig så snakkes bøndene sammen og du kan få eit dårleg rykte på deg hvis du kjører med gamalt utstyr. Når det gjelder traktor så er det som \&quot\;Idefox\&quot\; skriver at ein ikke bør ha ein avansert traktor for å drive med pressing. Ville heller satse på ei brukbar/lite brukt presse foran traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxxum_1

hei claas fan.

får å fortelle litt om min oppstart:

begynte med en gammel zetor for noen år siden å ei enkel skrape å tok på meg brøyting, ble ikke allverdens ut av det men det var en start.

etter det økte mengden med oppdrag å kjøpte til slutt en ny case jxu å satt på front skjær å fres,utstyr til ca 50 tusen brukt å leaset traktor.et par år seinere så ble det forholdsvis mye å gjøre på en traktor så kjøpte jeg en case maxxum 5120 brukt til ca 200,000kr. satt samme utstyr på den å fikk rundballesanking etter en som kjørte kombipresse samt slåing å raking for han, han holdt utstyr å jeg traktor, å i fjor kjøpte jeg ei brukt claas 46rc å en tellefsdal 1300 og en taarup 4032. da var jeg ganske godt kjent i bygda her å de fleste fikk høre at jeg hadde kjøpt presse å fikk kjøring nok.kjøpte pressa i slutten av juli å kjørte 2500 baller før slåtten var over. enda kunne jeg kjørt mer.

hadde en smell på ca 20,000kr men er såpass heldig med dele levering til den gamnmle pressa at den stod i 5 timer ei natt så var den i orden igjen.

så jeg har trua får å starte med pressing men se deg rundt etter brukt utstyr.

ligger masse brukte claas 250 og 255 til rundt 100,000kr. man behøver ikke helt nytt utstyr med engang.å som du sier så har du 5 års erfaring med traktor å da skal det ikke være noe problem med å skru litt sjøl heller.

får skal man kjøpe nytt utstyr er det ikke gunstig å sitte å betale på en halv mill hele vinteren.

men lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange muligheter, men tror der er en fordel å ha brukt for presse selv. da har man \&quot\;gratis\&quot\; pressing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei

 

Nå har de som har svart deg sagt mye fornuftig! Men skal man satse på pressing kan man ikke komme med noe som står annen vært døgn. Jeg synes det blir for mye stopp om jeg må stå ett døgn i løpet av sessongen. Det er min mening, men det skjer jo av og til, og selvfølgelig da det ligger mest gras...

 

Pressing og pakking krever slåmaskin også kanskje rakerive for å trekke kunder. Men dette markedet er ganske mettet. Min far startet opp med dette i 1980-åra med presse uten kniver og jeg har tatt over. Så det er vel en familiebedrift:p Prisene er det krig om og bønder leier de som har godt utstyr fordi det hindrer ofte stopp. Men om du starter i det små og bygger deg opp tilitt skal det vel gå, men det blir tøft og du blir ikke rik av det.

 

Når vi kommer til presse, så vil vel du ha claas, ut i fra navnet ditt. Men uansett jeg ville godt etter en orkel agronic 1260 som har godt 14000 + baller. Da får du en presse som godt går 14000 til. Jeg mener de er det beste brukt alt, fordi de er driftsikkre og de har liten driftstans.

 

Så en billig traktor, gjerne en 6-syl så du har vekt og makt i bakker. Det finnes mange fine JD, Valtra, NH etc på finn.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jostein

Å starte opp med komplett maskinpark helt alene vil bli en ganske tung start. Hvis en i tillegg skal både slå, presse og pakke med en` traktor vil en ikke få så mange timer på hvert enkelt redskap. Hvert redskap vil dermed få høy kostpris pr.time. da regningene er de samme uansett hvor mange timer de er i bruk.

 

Hvis du derimot kan få til et samarbeid med noe som kan slå, iallefall de første årene. Vil det bli noe letter både økonomisk og arbeidsmessig de første sesongene.

 

Ett annet senario er å sjekke om noen trenger hjelp med slåing. Slik at du kan innvestere i traktor og slåmakin først, bli kjent med en del kunder og så satse også på pressing om noen år.

 

Eks:

Min bror startet med traktor og slåmaskin i 2004. 8år gammel traktor og trepunkt montert slåmaskin.

Overtok halvpart i gammel kombipresse høst 2005.

Nyere traktor 2006.

Brukt samlerive 2006.

Ny kombipresse 2007 (alene).

Ny slåmaskin, slep m/belte 2008.

Nyere traktor høst 2008 til bruk på rive og slåmaskin. En tjeneste som har vært innleigt (mann + traktor) den tiden han har konsentrert seg om pressing med sin traktor. Dermed har han i dag en bra maskinpark samtidig som han hele tiden har hatt bra økonomi i driften.

 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...