Gå til innhold

Enda en "ungdom" som satser på sau


Småbruker88

Anbefalte innlegg

Jeg og fruen har bestemt oss for å satse på sau. Vi fikk tilbud av en eldre bonde å leie fjøsen svært billig og forpakte jorden når den blir ledig om 3 år fra nå. Den består av ca 90 mål dyrket mark og 1200 mål utmark.

 Da vi blir nødt å kjøpe rundball frem til den tid er planen å begynne smått med bare 10 søylam i år på vinterfor. Fjøsen er relativt ny da den ble bygd som isolert melkefjøs for kyr 20 år tilbake.  Det er lett å gjøre om til saufjøs ved at vi legger strekkmetall fremfor forbrettet samt risten over gjødselkjeller.  i kalvebingen med spaltegulv legger vi talle. Det er ingen silo men et stort lager hvor vi lagrer en del rundball å hindrer at dem fryser.  

Husdyrrommet er på 130 m2.  på lageret er det enkelt å lage binger og er på ca 80 m2.  i tillegg er der et redskapshus på siden av fjøset hvor en kan lage binger med talle på ca 150 m2.  så der er rikelig med plass

På siden av har vi et småbruk på 175 mål  hvor vi bor og er ca 10 minutters kjøring fra gården vi leier, her skal vi også ha noen få villsau på et nytt beite på 300 mål som vi deler med en bonde som driver med nks, og vi er med på et prosjekt som kan gi et utmarksbeite på over 5000 mål i tiden fremover.  Vi satser på leiepressing og har et par 90 talls traktorer med nødvendig redskap tilgjengelig til vedlikehold av dyrka marken. Utstyret er alt sent 80 og 90 talls.. men de greide da å drive da også :) Så vi gjør altså ingen større innkjøp av maskiner og skal drive så billig som det lar seg gjøre.

Vi var spente på om det var flere her inne som kansje er eller har vært i samme bås?  og vil dele litt erfaringer?   Vi er heller ikke helt inne på hva en kan søke om på evt av tilskudd..noe som vil komme godt med i starten hvor det er stort sett kun utgifter.

Kan det være en ide å satse på slaktegris på sommerhalvåret når sauen er på beite for å minske utgiftene på sau?  er det økonomi i det og hvor mange bør en da ha?  eventuelt andre ideer?  

Vi er begge under 30, jeg jobber turnus 3 uker på sjøen og hun jobber deltid. Drømmen er at en dag kan iallefall en av oss drive med sau på fulltid da jeg er sikker på at dagens negative uvikling innen landbruket er i ferd med å snu.

Håper på svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Flott at flere unge har interesse for gårdsdrift! :-) 

Pr dags dato er det overproduksjon av både sau og gris, Innovasjon Norge har fått ordre om å stramme inn lån/tilskudd til begge produksjonene, men regner med at om kort tid har dette snudd igjen. Tidligere var det en del sauebønder som foret opp en pulje slaktegris når sauene var på beite, regelverket er nå strammet så mye inn på oppstalling av gris og blanding av dyreslag i samme fjøset at det blir nok mye jobb med omlegging i forhold til inntekten.

Ungdyrbingene burde være enklest å bygge om, ut med spaltene og inn med rister. Anbefaler mest mulig rist og minst mulig talle, det er greit viss dere har god tilgang på billig halm eller flis, men det fører med seg en god del ekstra arbeid og man mister muligheten til å bruke møkka som gjødsel på enga på normal måte. 

Kan det være aktuelt å ha påsettlamma inne på rist og de voksne på utegang? Det er den billigste løsningen og fungerer veldig bra om man legger godt opp til det med fôring, vann og leskur.

Personlig ville jeg holdt meg unna villsau. De fungerer kun som sugerør i tilskuddskassa. Dårlig ull, vekt og klasse, og ligger 50-60 år tilbake i avl. Nks klarer seg akkurat like godt ute og har en mye bedre produksjon, men det er nå min personlige mening :-) 

Lykke til :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for svar :)  på den lille tiden har vi gjort total helomvending. Nå til uken flytter det 7 Hereford kvigekalver inn I fjøset. Etter gode råd, inblikk i utviklingen og litt tid I tenkeboksen fant vi ut at ja.. Vi kan faktisk drive med storfe. En tanke som hørtes litt skummel ut før.. men jeg er ikke helt blank på emnet. Med god hjelp av eieren av gården, kamerater og rådgiver fra Nortura så selvtilliten er på topp :) fjøset er nå vasket ned og nødvendige reperasjoner er gjort. Plass til 16 ammekyr på bås pluss kalvebinge, i tillegg redskapshus på 150 kvadrat som med tiden kan brukes med talle. 115 mål dyrket jord og 1300 mål utmark. Satser på leiepressing og traktorer har jeg fra før.  Så etter mitt regnestykke skal det med lidenskap, godt og hardt arbeid gå bare fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...