Gå til innhold

Hvor mange rundballer pr dyr


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøvd å lete litt men finner ingen eksakte svar, hvor mange rundballer beregner dere på ammekyr type Hereford og lignende raser? Jeg tenker da på foring i vinterhalvåret, fra og med september til og med slutten av mai.

Det samme spørsmålet gjelder ungdyr som fores frem til slakt, samme rase Hereford, med kalving i april og skilt fra mor etter beitesesong i slutten av august, hvor mange rundballer beregner dere frem til levering ved 15-18 mnd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge inn flere forutsetninger for å få et riktig svar på det spørsmålet. Fores det restriktivt eller på fri tilgang ? Har du 150 eller 350 f.e pr rundball ? Går dyra ute/uisolert fjøs i vinterhalvåret eller inne/isolert ? Skal du bruke kraftfor, evt hvor mye pr.dag/pr.dyr ? Uten disse forutsetningene blir spørsmålet ditt omtrent som: Hvor lang er en strikk ? Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan prøve å utdype litt mer, har ingen grovforanalyse, men rundballene som er presset i år har nok et tørstoff % på mellom 50-60 % presset med Orkel presse tror jeg, vet ikke vekt på ballene, dyrene skal på løsdrift i uisolert tallefjøs, når det kommer til kraftfor så ønsker jeg å bruke minst mulig til ammekyr, satser på å ha grovfor av bra kvalitet, men kanskje i snitt 1 kg kraftfor til oksekalvene.

Trenger ikke et helt nøyaktig svar, men et ca estimat hjelper på det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind

Hei!

I driftsplan til Nortura brukes det ca 2 200 FEm silofôr per ammekuenhet for lette raser i produksjon med full fremforing (totalt FEm er selvfølgelig høyere, men det beregnes da noe kraftfôr, beite, halm o.l. i tillegg). Litt vanskelig å få eksakt når en ikke har fôranalyse, men om vi antar at du har 150-200 FEm per ball, betyr det 11-15 rundballer per ammekuenhet (ammekuenhet omfatter ammeku, kalv og ungdyr). Har du 30 ammekyr og full fremfôring blir det da 330-450 rundballer i løpet av et år.

Det er viktig å bemerke at det kan være variasjoner i fôrforbruket avhengig av temperaturen om vinteren siden du skal drive i uisolert tallefjøs. Er det fryktelig kaldt vil dyra trolig bruke mer av energien i fôret til å produsere varme, og man må fôre mer for å kunne oppretholde tilveksten. 

Håper det hjelper litt på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en langsiktig plan om ha 25 ammekyr med full fremforing, så om jeg da regner i snitt 13 rundballer pr ammekuenhet og 4 baller pr mål på 2 slåtter så trenger jeg ca 80-100 mål dyrket mark for å ha nok areal til å dekke grovforbehovet ? Høres det sånn ca rett ut ? Kvigerkavler har jeg mest sannsynlig tenkt å selge etter beitesesong og avvennenig er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind

Dette kommer litt ann på hvor mange FEm pr daa en klarer å få til, men 80-100 mål er mulig (ser at landbruksrådgivninga anslår ca 600 FEm pr daa ved 2 slåtter, da kan det holde med ca 90 mål). Hvis en tenker å beite litt på innmarka kan det være lurt å legge seg litt høyere, type 110-130 mål. Da bør du i utgangspunktet være sikret :) Husk at med de tallene jeg har oppgitt er det forutsatt noe halm eller andre alternative fôrmidler! Om du kun skal bruke grovfôr og litt kraftfôr vil du antakelig trenge mer areal til produksjon av vinterfôr (ca 1-2 mål per ammekuenhet).

Håper det ble et fornuftig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabogården tresker rundt 300 mål med korn, så halm er det bra tilgang på, bør halmen blandes med annet grovfor eller er det nok å fore med halm som vedlikeholdsforing ?

Vi har nesten 100 mål med dyrket mark på en annen gård som brukes til beite, om man pusser beite og gjødsler gjennom sommeren så er det 100 mål nok til 25 ammekyr med kalv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjortebonden

Det er ikke mulig å gjette seg frem til hvor mye for du trenger. Men du kan enten satse på å slakte ned dyr når du ser at det er for lite for eller starte med en del færre dyr en du tror du kan fore. Å pusse et beite å tro at du kan slå det som eng tror jeg ikke det blir mye avling av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto litt der, vi har 100 mål med dyrkamark som kun brukes til beite, men det bør vel pusses og gjødsles gjennom sommeren om det skal være tilstrekkelig beite til 25 ammekyr med kalv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...