Gå til innhold

melkekvote nord-trøndelag


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Jallapackzz

6 kr litern. Ikke ei krone mer.... det vi opplever nå er desperasjon og fremtidige gjeldsslaver som kommer til å slite til evig tid. Hva får noen til å betale 12-15kr/litereen? Det vi tjener går med til å dekke jobb, invdstering og vwdlikehold. Alt sammen. Driver uten gjeld og skal ikke kjøpe en liter kvote....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med jalla at det beste er å drive uten å kjøpe dyre kvoter, men det er lett å si dersom en driver i en skala som fungerer. (Aner ikke hvordan jalla driver altså) Har man 100 tonn, nedslitt fjøs og ønske om å fortsettesom melkebonde så er det ikke så lett å være kategorisk. Ingen rådgivere applauderer for en som bygger minimumsløsning, man skal bestandig "ta høyde for utvidelse" og ender med å bygge for dobbel kapasitet og må kjøpe eller leie kvote for å få regnskapene til å gå opp.ogda sitter man i spiralen. Nå er det ikke engang krav om fem års leiekontrakter, så utleiere ogselgere har all makt. Uten at de har betalt ei krone for kvota i mange tilfeller. Det er et råttent system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel helt frivillig å kjøpe kvote da, så ansvaret for prisene her ligger helt klart hos de som kjøper kvote, etter min mening. Det er nok for mange småkonger blant oss bønder, som hever utgiftene for seg selv og alle oss andre, dessverre. Jordleieprisene viser det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan synes hva man vil om kvotesystemet, men det er nu slik det er og da må man innfinne seg med det.

etter som jeg har hørt så et prisene i Nord-Trøndelag på rundt 12-13 kroner, og er så enkelt at det er markedet dom bestemmer den prisen.

har selv endelig fått kjøpt kvote i Nordland, etter flere budrunder der jeg ga meg på 8.0,- , måtte opp på 8.5,- før jeg fikk kjøpe. Angrer på at det ikke ble kjøpt til 6 kroner i fjor.... Men sånn blir det når Listhaug fikk heva taket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...