Gå til innhold

Vedkløyver, dobbelt/enkeltvirkende? Fiat 640DT


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Har søkt og funnet flere lignende spørsmål, uten å bli helt enig med meg selv - prøver derfor med egen tråd! 

Har en eldre Fiat 640 DT traktor, og nå fått tak i meg en vedkløyver. Traktoren har 2 uttak bak. Traktoren kan settes til både enkelt og dobbeltvirkende. 

- Må Returoljen kjøres direkte på tanken? Dette er noe arbeid, da traktoren ikke har lokk/åpning til oljetanken bak. Må i så fall legge slangen gjennom hytta og ned i påfyllingslokket (oljen fylles på ved girstanga, under rattet). Her kommer også returoljen fra lesseapperatet ned, hva skjer i så fall med denne? Kan denne ligge åpen, eller bør det settes på en topp?

- Bør jeg koble enkelt eller dobbeltvirkende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke den dobbeltvirkende,ved at du kjører trykk på det ene uttaket, og får retur inn på det andre.Som en hydraulmotor på snøfrestuten,kjøres begge veger både på trykk og retur.Det er uansett bare fint om du får laget deg en fri retur med hurtigkobling.Du kan ta av returen fra frontlasteren,men ikke senk lasteren med slangen løs.Da blir det oljesøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Småbruk80

Nå har jeg klødd meg i hode lenge nok, her er status; 

Traktoren har 2 uttak bak. påfylling av hydra-olje skjer inne i hytta, ved girstanga. Kan ikke finne andre lokk/åpninger til oljen bak på traktoren. 

Som nevnt er påfyllingen på oljen i hytta, men her kommer også retur fra lesseapperatet også.. Prøvde å senke lesseapperatet, tok av slangen ved påfylling, lot den ligge løst, legge retur fra vedkløyveren rett nede påfyllingen. Da jeg da kjørte vedkløyveren sprutet det da ut fra retur på lesseapperatet også. 

Tips? Hjelper det å koble fra det ene uttaket bak? Bør jeg skru igjen retur fra lesseapperatet med en "topp" ? eller må jeg lage en kobling som kan ta imot både retur fra lesseapperatet og vedkløyveren, ned i påfyllingen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbruk80

men da blir det vell ikke fri retur, hvis jeg kobler begge slangene i uttakene? Forsto det slik at dette kan ødelegge? 

men ja, vi betjente hydraulikkspaken, uten at den rørte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vår jutul vedklyver på midten av 80 tallet,og vi har brukt den på 10 forskjellige traktorer.Vi brukte kun fri retur på de traktorene,som bare hadde ett enkeltvirkende uttak å bruke.Ellers har vi brukt de uttakene som var tilgjengelig for trykk og retur,og vi har ikke hatt skader pga dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Småbruk80

Denne stoppet opp grunnet frustrasjon tidligere, samt. at plutselig fikk vi oljelekkasje etter oljelekkasje. Begynte så igjen å se litt på det i forrige uke - og tror jeg har kommet frem til et eller annet. 

Nå har jeg funnet et annen påfyllingslokk (det er godt gjemt på Fiat 640`n) og kjører returslangen direkte ned der. 

Jeg kjører hydralikk/tipputtaket helt opp og spenner fast et tau som holder det i trykk. 

Så kommer vi til det "spennende"; Det renner da olje tilbake fra returslangen KUN når jeg kjører sylinderen på vedkløyveren. Dette oppdaget jeg nå siden jeg faktisk ser returslangen da den ligger "åpent" ned i påfyllinga. 

Betyr dette at vedkløyveren er koblet som lukket senter? i så fall; hvordan gjør jeg om til åpent senter? Det er Sjur vedkløyver det er snakk om. 

Håper på svar !!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du har nok observert riktig, hvis det kommer olje i returslangen kun når kløyverstempelet beveger seg så står sentralen i lukket-senter-posisjon, og kløyveren har trolig blitt brukt på en eldre John Deere. Dette vil du også høre ved at traktoren jobber lettere når stempelet går, og så går den tyngre når stempelet hviler. (Motsatt av normalen.)  Det er trolig en tett plugg i sentralen som må byttes ut med en innhul plugg. Eventuelt er det en skrue som nå er skrudd helt til bunns som i stedet må skrus litt ut. Sjur vedkløyver ble produsert av Stene Mek Verksted i Spongdal utenfor Trondheim. Firmaet finnes ikke lenger, men kanskje nærmeste Felleskjøp kan hjelpe deg, siden dette var et typisk John Deere-fenomen. Ellers vil en erfaren hydraulikkreparatør se det på sentralen hvor denne pluggen sitter. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde JD lukket senter sentral på vår jutul klyver.Ettermontert fordi vi hadde en john deere 1630.Vi brukte denne sentralen på andre traktorer og,men problemet var at hydraulikken ble belastet, når spaken på klyversentralen stod i nøytral.En ny standard sentral fra økonomi deler løste problemet,og den har en spak som er mere sikker i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei, har en valmet 602 med 2 x dobbelvirkende hydraulikk uttak pluss en fri retur. Når jeg kobler opp hydraulikkslangene fra klyver til trykk å fri retur skjer det ingen ting. Må jeg sette fast spaken inne i traktoren med noe i en retning for å få d til å funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...