Gå til innhold

Flytting av rundballer


gil_1

Anbefalte innlegg

Det heter at nypakkede rundballer skal flyttest med en gang, eller etter 10-12 dager, på grunn av lamineringsprosessen. Er det noen her på forumet som har erfaring med å flytte de etter 1-2 dager?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Det går fint å flytte dei en dag og to etter pakking,

men bør ikkje flyttas fleire gonger.

 

Dvs det går bra hvis dei ikkje har sige mykje.

Jo blautare gras, jo raskare må du vær.

Oftast nødvendig å sortere ut nokon som det går hål i som må brukas først.

Det er vanskeligere å stable utan å lage hål enn å bare setje på rekke.

Og det er vanskelig å lappe hvis det først går hål på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Litt utafor, men dog i nærleika...

Hvordan er det å stable rundballer i høgda ved hjelp av mekanisk balleløfter? Sånn type som er uten hydraulikk, Underhaug m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH6040_1
Går sikkert bra det med så få baller, men jeg gidder ikke å lage hull og bøte. Koster heller ikke mye mer for ei hydraulisk klipe heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Enig med NH6040. Ein får det til hvis ein \&quot\;lirker\&quot\; hver gang for å få stablet rundballene, men det tar litt for lang tid hvis ein har mange rundballer. Som sagt så har det lett for å bli hull i folien når ein jobber med den type redskap. Da er klypa det rette redskapet.

 

@Gil. Det går greit å flytte ballene etter ca 2 dager, men vær litt forsiktig med å bruke klypa. Den presser lufta ut av ballen og lager da ei luft åpning gjennom lagene på folien. Jeg kjøpte meg ein balleberer med tipp for noen år siden og den er jeg meget fornøyd med.

Her er det ein link til ein slik balleberer med tipp. Hvis ein har litt transport så er det mulig å ha 2 slike berere ved siden av hverandre.

 

http://www.goeweil.com/e/bale_transport_devices.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Litt på siden av tråden - er det noen som kan tipse meg om navn på en dobbel-løfter som tilter opp den ene ballen ved lasting. Slik at en slipper å sette fra seg den først lastede ballen ved siden av den man skal laste, for så å laste en gang til. Litt tungvint forklart men jeg håper dere skjønner. Jeg har sett en type men jeg klarer ikke å huske produsentnavnet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Begge disse er sikkert bra, men jeg vet det finnes en type hvor man slipper å sette den allerede lastede ballen helt ned på bakken, den blir vippet litt opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, nå nærmer det seg, den siste kan tas opp til \&quot\;vurdering\&quot\;, litt synd med begrensning 140cm med tanke på halmkjøring men... da er det mange av de andre som blir små og. Vurderer Underhaug 7805 sg8, er det noen som har erfaring ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1

Ser de reklamerer med 4 fot... Er vel ca

120 cm. Høre fleire av de som har kjøpt

kombi, spyd/rull, nesten angre på kjøpet.

Men sia de nå er på gården blir de brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...