Gå til innhold

Bytte John Deere 5100 med Valtra N92?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en ganske ny JD 5100 men vurdere å bytte denne med en Valtra N92. Årsaken til dette er bruken. Bruker traktoren hovedsakelig til skog og tømmerhenger kjøring. Da frister det vendbare sete til Valtra veldig. Er av den oppfatningen av Valtra er en mer tilpasset traktor til bruk i skogen.

Noen som har meninger om dette? Klare fordeler/ulemper som jeg bør tenke på før jeg går videre med dette.

Kan legge til at jeg generelt er godt fornøyd med JD, men etter å ha brukt den med tømmerhenger er savnet etter vendbar sete stort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt deg til skogs er Valtra så defintivt et bedre valg enn de fleste andre traktorer på markedet i dag. Sammenligningen med JD 5100 blir grusom for JD når det gjelder skogsegenskaper. F.eks. er trekkroken en tilleggsenhet som henger rimelig utsatt til under bakakselen og ødelegger det som er av bakkeklaring. På jordet er saken en helt annen.

Men i hvertfall: Valtra har høy bakkeklaring, som er en åpenbar fordel i skogen. Det som er synd er at det kun er A-serien som har fått beholde den innebygde dieseltanken, slik at man bør vurdere ståltanken som forrige innlegg nevner. Vendbar førerplass er fine greier når man skal bruke tømmervogn, helt klart. Valtra fungerer også fint i annen landbruksdrift. Det har blitt hevdet at Sisu-motorene er tørstere enn andre, uten at jeg skal hevde noe i den ene eller andre retninga. Valtra N92 er endel større og tyngre enn JD 5100, men det veies vel opp av fordelene hvis det er mye skogskjøring. Støtter forøvrig forrige innlegg når det gjelder dekkdimensjoner. Det bør være plass til kjetting for vinterkjøring i skogen. Hvis du får et bra tilbud på Vlatrea og en grei pris for JD-en er det bare å slå til.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en Valtra N92 med vendbar førerplass. Er godt fornøyd med traktoren. Må imidlertid fortelle at jeg ikke har hatt bruk for denne funksjonen på setet, nettopp fordi jeg ikke har tømmerhenger enda og ikke bruker denne så mye i skogen. Men det skal sies at det er godt med plass når jeg snur setet, synes jeg.  Satt forresten i en ny Valtra T-serie her om dagen (husker ikke modell i farten nå), og der synes jeg ikke det var mer plass inne i hytta enn i N92'en ;) 
Som hjuldimensjon har jeg 600/65R34 bak og 480/65R24 foran, og denne dimensjonen egner seg ikke i det hele tatt for skogskjøring. Var en dag jeg fikk for stor vinkelpendling på forakselen, og fikk revet en del av panseret når forhjulet kom borti..  til bruk hovedsakelig i skogen, ville jeg ikke har bredere hjulutrustning enn 18,4R34 (460/85R34) bak og 14,9R24 (380/85R24) foran. Da vil man også få god plass til kjetting..

Skjønner problemet ditt med at din 5100 ikke har vendbart sete, og hos John Deere traktorer er det veldig ofte ikke særlig med plass bak setet, og det gjør det umulig å snu sete 360 grader. Spesielt om du kjører flere hundre kubikk eller mer med tømmer i året, er det nok riktig å velge Valtra som skogstraktor. Kan være lurt å velge en med ståltank og ikke plasttank for diesel (som jeg har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nor-forest

Takk for tilbakemeldinger. 

Som dere også nevner er det flere svakheter med JD i skogen, så det heller nok mot å prøve markedet. Må se litt regnestykke på et slik salg og kjøp. Må jo også finne en passende N92 evt N101 til salgs!

Dette med dekkbredde på N92 er litt rart. Skulle tro at de dekkene som traktoren kommer med burde vært mer tilpasset, og ikke medføre skade på traktor (med litt uflaks). Virker som det er de brede dekken er standard på N92.

Dette med turbinclutch er dette noe som er på alle N92? Hvis ikke det er standard er det noe man bør ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del er regnestykket viktig også. Skulle ikke forundre meg om du finner noen brukte N92 eller en N101 til salgs. Trur Lantmannen Maskin har solgt en god del N92 i norge, og finner stadig disse på finn.no.

Disse dekkene som min N92 er utstyrt med (600 og 480 hjul), var ikke standardutstyr. Kjøpte min 2009-mod. med 480/70R34 og 380/70R24, og fikk montert de større dekka i fjor.  I norge kunne en vel aldri få N92 fabrikkmontert med bredere dekk enn 540/65R34 og 440/65R24. Ikke engang mindre bredde på 38'' og 28'' felger. I andre deler av europa gikk det vel an å få den utstyrt med slike hjul rett fra fabrikk.  Men jeg må presisere at noe av grunnen kan være at N92 er en blanding av A- og N-serien. Nesa (framakslingen) kommer fra A-serien til valtra, og bakakslingen og hytta kommer fra den større N-serien.  Spør du meg, så er 600 og 480 hjul litt overdimensjonert for traktoren. Men i skogen er ikke brede dekk så viktig, så en klarer seg helt fint med hjuldimensjonen som jeg har oppgitt i mitt første innlegg ;)   Trur forresten at de nyere N93 og N103 er standardmontert med brede 600/65R34 og 480/65R24 dekk.

Når det gjelder turbinclutch, var dette tilvalg på alle N92.  I mine øyne er ikke dette nødvendig da jeg synes traktoren beveger seg jevnt og smidig nok (har frontlaster men ikke turbinclutch), men skal visstnok være ett pluss ved frontlasterkjøring og skogskjøring.  Er ikke veldig uvanlig heller at en del av N92 i norge i dag er justert opp på dieselpumpa. Spesielt var dette tilfelle på de som var montert med turbinclutch, for at traktoren ikke skulle være enda latere enn det den allerede er. Ca. 10-15 hk pluss resulterer dette i tenker jeg. Fikk gjort det på min, og sprekere ble den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nor-forest

På de dekkene du har (600 og 480) er det ikke plass til vinter/skogs kjettinger på det i det hele tatt?

Har 480 og 380 dekk på min JD, og det fungerer bra i skog. Må ha kjettinger på da, hvertfall på bakdekka.

Kikket litt på en N101 som ligger ute ( http://www.finn.no/76039011 ) men syns den virker dyr? Eller så ser den veldig OK ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi holder oss til de stillbare felgene (ikke helsveisa), kan en stille ut mellomfelgene bak eller bare bytte om bakhjula (noe jeg skal få gjort veldig snart), og da blir det betydelig bedre plass. Standard bak med 600 dekk er vel avstanden mellom dekk og hytta ca. 3cm. Ved å bytte om på bakhjula, får en 5cm ekstra og luftventilen på utsiden i tillegg :-)  Altså blir 8cm klaring mye bedre for kjetting generelt. Men foran vil det antakelig være for trangt, spesielt hvis en skal kunne svinge maks og få litt vinkelpendling på akselen. Da har jeg liten tro på kjetting foran med 480 dekk. Kan jo bytte til 420/70R24 foran på samme felg. Eller mye bedre blir det med 380/85R24.   Det som er med 65-profil dekk, er at de er veldig myke sammenligna med 70- eller 85-profil (på de fleste merker).   Kan også bruke 65-profil i lett skogsdrift, men er lurt å pumpe dekka opp  til 2 bar, da blir de omtrent knallharde og er mindre utsatt for å ta skade av stubber osv.

Den N101 som du refererer til ser jo veldig fin ut.  Tørste motorer, men driftsikker, komfortabel og litt tung traktor..  Enig, litt stiv pris, men den er også godt utstyrt og lite brukt.  540/65R38 og 440/65R28, tja..... kan jo også bytte disse til 520/70R38 og 420/70R28 med samme felger, som blir litt større i diameter igjen, men også litt bedre i skogen, men eventuelt ha i ca. 2 bar lufttrykk i disse også.  Har gode erfaringer med Continental / Mitas AC70T som er 70-profil dekk, med 380 og 480 dekk jeg også. Kraftige og ganske stive dekk,  har fungert fint i noen år nå, også på traktoren jeg bruker mest i skogen :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...