Gå til innhold

Orkel eller mchale?


Anleggsbonden

Anbefalte innlegg

Hei .

Skal kjøpe rundballepresse da siloene på gården begynner å dra på årene og det er ikkje aktuelt bygge nye tårnsiloer . Har leigd pressing på 2 slotten i flere år men slår raker og pakker sjølv.  Vil ha en solid og enkel singelpresse med god kutting og har sett meg ut orkel 1260 og mchale f550 som mulige kandidater.  Budsjettet er på 100-150 000. Er det noen som har erfaringer med disse pressene og kan gi meg noen tips hva eg bør sjå etter før handel.  Pressa skal gå på en 105hk fendt . Holder til på Vestlandet og har noe kupert terreng men Raker alt i gode strenger med en ny samlerive . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden din, men jeg har fint lite å komme med på de to pressene. Utover det at Orkel vel har en fordel i lagrene og McHale, ifølge brukerne, er noe av det beste man kan få for penger.
 

På hjemgården hadde vi en Welger 245 profi (ikke denne), som for det aller meste oppførte seg eksemplarisk. Det meste av feil vi klarte å få til kan tilskrives brukerfeil av forskjellig art og en til tider kranglete nettbinding. Utover det ei meget lettkjørt og enkel presse. Nå er forsåvidt alle singelpresser det.

Jeg ville sett på pressa generelt, hvordan den ser ut utvendig sier vel noe om hvordan det har stått til ellers også. ta en kikk på kniver, ruller og kjeder.

Kan hende orkelpressa med glidelager blir litt i overkant for en 105 hk traktor. Welgerpressa gikk greit på en 6210 SE som var justert opp til omlag 105 ponnier.

Men altså, ingen facit, antallet rundballer på telleren og generell utseende på pressa er en god start.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...