Gå til innhold

Trenger gode råd og hjelp!!!!!


Anbefalte innlegg

Hei eg skriver her da eg håper noen yrkeskolegaer kanskje har vert borti lignende eller veit noko . Eg har tatt over familiegården etter foreldrene mine der har grunnet sykdom ikkje vert dyrehold på5-6 år men al jorda har vert høstet og stelt og foret solgt. eg kjøpte og tok over gården i 2014 det er en tradisjonell båsfjøs med 32 båser og 3 binger med spalter under. gården har melkekvote på 140000l  og eg legger opp til å begynne med melk , eg kjøpte høsten 2015 inn en del ungkviger og oksekalver ungkvigene er planen bruke som melkekyr  eg har og pusset fjøsen opp med nytt bellegg i melkerom og på forbrett samt nytt el anlegg og nytt vannanlegg i tillegg har eg bygget smittesluse og kjøpt eit brukt delaval melkeanlegg fra 2011 som skal erstatte det gammle manus anlegget. Men nå har eg fått eit alvorlig problem... saken er at matilsynet kom på en inspeksjon i april da dei hadde fått en bekymringsmelding påsto dei uten å utdype om hva, eg hadde ingenting å skjule og dei fikk se seg runt både her og der og fant ingenting galt verken med dyr,  for eller bygg tvert imot fikk eg skryt for smitteslusa og tilstanden på dyra og eg var glad og fornøyd frem til eg nå på fredag kom hjem til eit brev i postkassa fra dei og da kom bomba... dei skriver at eg ikkje kan ha dyr på bås i fjøsen da det har vert opphold i dyreholdet på gården i noen år og eg må innen 1 måned dokumentere at tiltaket er iverksatt for å ungå videre sanksjoner alle dyr som skal oppstalles i fjøsen må vere i løsdrift!!!! eg veit ikkje hva eg skal gjøre om dette er tilfelle så er løpet skjørt for melkeproduksjon og eg taper store summer , fultidsjobb som bonde går og i vasken eg har ingen forusetninger enda for å bygge ny fjøs, planen var bygge seg opp sakte med kvote og dyr for så og bygge nytt om noen år. ingen har heller næmt dette med eit ord tidligere hverken slakteri jorbrukskontor eller andre. eg er i sjokk og har knapt fått sovet en time siden fredag , eg er ret og slett i seriøse problemer både økonomisk og fremtidsmessig om dette er riktig. er det noen som veit om dette kan ungås på noen måte eller om det er null håp?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ingen kunnskap om. Men gir deg ett råd! Kontakt advokat,gjerne hos bondelaget eller annen med kunnskap innen næringa. Vil vell tru at Mattilsynet har overreagert her,og med litt hjelp til de rette setningene på papiret,så er du på tur igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge om til foringsliggebåser? Plansilo hvor kyrne kan gå på halmtalle og melkes på båsene? Som skrevet i forrige svar, ta kontakt med advokat og kom i dialog med mattilsynet om utsettelse / overgangsordning........... Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er faktisk forskriten for hold av storfe helt klar, du har ikke lov til å sette dyr på bås igjen dersom det har vært opphold i driften etter 2004.

Dette bør alle som jobber som rådgivere eller lignende ut mot etablerende bønder vite! Jeg anbefaler derfor alle jeg snakker med til å spørre mattilsynet vedrørende dette "oppholdet" når de vurderer oppstart i eldre driftsbygninger. Da unngår de slike uheldige overaskelser som det du nå har gjort. Det uforutsigbare med forskriften er at lengden på oppholdet av driften er ikke definert i forskriften, det er opp til det lokale mattilsynet å bestemme. Jeg har derfor sett at i noen områder kan bønder sette dyr på bås etter opphold på flere år, mens noen andre blir nektet etter mye kortere opphold. Jeg ville ha tatt kontakt med de som har skrevet avviket og bedt om en begrunnelse, og en definisjon på hvor kort oppholdet ha måttet vært for å få lov til å sette dyr på bås igjen. 

 Og kanskje lovnader om at du har startet en prosses med planlegging av ny driftsbygning med løsdrift er nok til at du får lukket avviket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirk

Hei,

Har vært i samme situasjon som deg når vi startet opp igjen drifta for 1,5 år siden, etter å ha leid ut kvota i 5 år. I mellomtiden hadde Mattilsynet endret forskriften og satt krav om sammenhengende drift.. Jeg søkte om dispensasjon og fikk det.

Du har gode argumenter til å også få dispensasjon. Forskriften er endret etter at dine foreldre la ned på grunn av sykdom. Hadde forskriften vært lik da, hadde dere kunne forholdt dere til denne og sikkert forsøkt holde drifta i gang framover til du tok over. 

Send meg mailadressen din så sender jeg deg min søknad og dispensasjonen jeg fikk.

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...