Gå til innhold

Fendt 413 og Strautmann Supervitesse


Gjest

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen! Er ny her på Bedre Gardsdrift og lurer på om noen har erfaringer og tips til meg. Jeg skal altså kjøre en Fendt 413 med Strautmann Supervitesse i sommer og lurer på om noen har tips til meg angående kjøring med denne vognen. Jeg skal kjøre i Andøy kommune i nordland, dermed mindre jorder, ergo mye svinging og pendling. Er ingen her oppe som har samme vognen som man kan spørre og diskutere med! Derfor håper jeg at det er flere som har erfaringer fra denne vognen de kunne tenke seg dele!

Lurer også på om noen har erfaringer med bruk av syresystem på denne vognen? Hva som funker, hva det er mye plager og feil med og hva man burde styre unna. Graset skal legges i plansilo og det vil bli kontinuerlig tråkket med en Fendt 510C. Andre som legger i plansilo?

Alle svar og erfaringer mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Al3k_1

Hallo alle sammen! Er ny her på Bedre Gardsdrift og lurer på om noen har erfaringer og tips til meg. Jeg skal altså kjøre en Fendt 413 med Strautmann Supervitesse i sommer og lurer på om noen har tips til meg angående kjøring med denne vognen. Jeg skal kjøre i Andøy kommune i nordland, dermed mindre jorder, ergo mye svinging og pendling. Er ingen her oppe som har samme vognen som man kan spørre og diskutere med! Derfor håper jeg at det er flere som har erfaringer fra denne vognen de kunne tenke seg dele!

Lurer også på om noen har erfaringer med bruk av syresystem på denne vognen? Hva som funker, hva det er mye plager og feil med og hva man burde styre unna. Graset skal legges i plansilo og det vil bli kontinuerlig tråkket med en Fendt 510C. Andre som legger i plansilo?

Alle svar og erfaringer mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

http://www.gardsdrift.no/id/32665/viewtopic/5155

 

Jeg legger i plansilo med strautmann super vitesse. Utfordringen er mottakskapasitet i siloen. Vogna har jo meget høy kapasitet , så man bør ha en tung trakketraktor. Syns det er vanskelig å få trakket massen ordentlig i toppen. Jeg har derfor hatt litt problemer med varmgang i det øverste laget. Mulig jeg må legge større innsats i tildekking.

Når det gjelder fylleteknikk av vogna, er det sikkert mange som har bedre greie på det enn meg. Mener å ha lest at det for snittinga sin del er fordel med tykk ranke i høy hastighet. Kjører i 10-12 km t på en firemetersranke. Ved fuktig gras bør du ikke ha for store lass. Vogna blir vanvittig tung. Er det tørt, så presser jeg i max. Vogna mi er nesten 20 år gammel, men er lik vognene som selges i dag bortsett fra smalere pickup. Regner med at vogna holder i minst 20 år til, så det virker å være en meget solid vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Al3k_1

Okei, er isobus systemet vanskelig å forstå seg på? har aldri brukt det før, men nå blir det vel brukt både på denne vogna da og ei Kuhn i-bio \;) styres hydraulikken til pickup\'\'\'\'en fra kontrollpanelet/isobus\'\'\'\'en? hvordan er det med fart? er det tilsvarende hastigheter som når man kjører med presse? Har presset bortimot 500 rundballer i høst med en Orkel gp1260, så kjenner til dette med pendling og ellers kjøring med presse, men må man ha samme hastighet på lessevognen som på pressa?

 

Hvilken traktor har du kjørt pöttinger på? hvordan syresystem har du brukt da? kanne eller fat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Al3k_1
Slappis, legger du ut graset for hånd eller bruker du traktor med laster, hjullaster, gravemaskin etc? hvilken traktor trakker du med da? en 510 er vel bortimot 6 tonn med laster? bra å høre at vogna er solid! \;) denne er vel en av de siste modellene, 2010/2011 mod :) det blir vel kanskje litt i tyngste laget å meisle den full av gress på de våte myrmarkene vi har her oppe i nord!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hvis du har tenk å rake, rak sammen så stor skår som traktoren klarer å skreve over. Da sier farten seg sjøl, det er det traktoren klarer. Som andre har sagt før meg, mest mulig inn er det som gir best kutting.

 

Isobus-styring via traktorterminalen har jeg ikke prøvd, men blir mye det samme som boksen til Pöttinger, trykk på tastene, og olja strømmer av seg sjøl. I alle fall liten tvil om at load-sensing har mye for seg på ei lessevogn.

 

Muligheter for syretilsetting har jeg beskrevet i en annen tråd, trur den handla om ei Strautmannvogn den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har plansilo med gjennomkjøring, og spredevalser på vogna. Sprer ut lasset i hele siloens lengde. Har to traktorer på ca 3500 kg som jeg trakker med. Den ene har påmontert spredetrommel som jeg bruker for å få lasset helt ut til veggene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Al3k_1

Skal ikke rake nei.. jordene her oppe er så små at det har ikke noe hensikt.. slåmaskinen blir en Elho HNM 320, så det blir den strengen den legger det i :) så angående farten er det bare å ha så mye fart som traktoren klarer?

 

denne vogna blir uten utleggervalser, og graset blir lagt ut av 3-4 stykker oppi siloen med høygafler og trakket med en Fendt 510C :) jordene er spredt godt utover bygda her, så det blir nok å gå iallefall 10 min mellom lassene med trakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Først må du nå sjekke om du har Isobus-styring på traktoren din. Mener dette er tilleggsutstyr. Hvis du har det så styrer du alle funksjoner gjennom Varioterminalen og (Variospaken, hvis traktoren er nyere enn 08--&gt\;.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

noen som kan si litt om vekta med fult lass på vogner i denne størrelsen? vurderer en pøttinger faro 3500. har en del myrjord, blir det mye kjøreskader?

 

lurer også på om en new hollad 6040 klarer og dra en slik vogn, har en del bakkete jord.. hva med veltefare i sidehellinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vogna mi har en totalvekt på 12 tonn. Tipper man kommer neste opp i den vekta, ihvetfall hvis gresset er fuktig. Ville ikke kjørt med en slik vogn i bakker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

faro 3500 krever vel 85 hk ifølge produsent. Skal man kjøre oppover, kan det vel være greit å ha litt ekstra. http://www.poettinger.at/en/produkte_ladewagen-sw_modell/275/faro/.

 

Mitt inntrykk er at strautmann vogna flyter bra selv om det er noe fuktig jordsmonn. Syns ofte det blir mere spor etter traktor selv om jeg har har bare 500 hjul på vogna......Men tunge er de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjører idag med en 8m3 gyllevogn i bakkene, den er vell runt 10 tonn totalt.. Høster med snitter og avlesservogn, men lessevogna blir det vell høyere tyngdepunkt på? Hva men euroboss modellene, er de mere egnet for litt bakker? Noen erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Al3k_1
Det er Isobus tilkobling ja, traktoren er fra 2010 :) hvordan er det med veltefare på denne vogna? er en del bakker og smale avkjørsler her.. Det blir neppe noe problem oppover i forhold til motorkraft, tror det var 140 hk i 413. i fjor brukte vi ei Pöttinger euro gp 2. Den er vel noe av samme størrelsen.. den gikk på en Massey Ferguson 6465 uten problem. Vogna gikk nedi en gang, riktignok i ei tett steingrøft men var ellers ikke plaget med kjørespor untatt felt som vi visste var våte fraførav.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...