Gå til innhold

Oppstart av leige slåing


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest MXU135_1

Hei.

eg har sjekket ut behovet for oppstart av leige-slåing i min kommune, og det viser seg at om en kjøper ei slåmaskin (kuhn 303 GC?) so er her nok arbeid til å holde den økonomisk.

Det eg lurer på er hvordan lager en avtale/kontrakt med bonden som vil leige meg inn, kan en få med i kontrakta at om der er hinder i enga som ødelegger maskina, så blir bonden ansvarlig/del-ansvarlig? er der eventuelt andre punkt som enn bør få med på ei kontrakt?

 

håper på svar og info angående dette, siden dette er ganske nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

eg har sjekket ut behovet for oppstart av leige-slåing i min kommune, og det viser seg at om en kjøper ei slåmaskin (kuhn 303 GC?) so er her nok arbeid til å holde den økonomisk.

Det eg lurer på er hvordan lager en avtale/kontrakt med bonden som vil leige meg inn, kan en få med i kontrakta at om der er hinder i enga som ødelegger maskina, så blir bonden ansvarlig/del-ansvarlig? er der eventuelt andre punkt som enn bør få med på ei kontrakt?

 

håper på svar og info angående dette, siden dette er ganske nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1

Er det bare Kuhn 303 GC kundene etterspør?

Om det ikke er andre slike maskiner i din kommune burde du kunne ta ut en bra timepris kanskje 1000 til 1200..

Det viktige med kontrakter for tilbyder er alt det du får med i små skrift.

Det er altid de som er råeste med kontrakter og vet og ta seg betalt som tjener mest penger og lykkes best økonomisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MXU135_1

det er ikkje krav om hvilken type maskin det blir kjørt med, men eg har liksom falt for kuhn maskina, og senter montert må vel vere ideelt til leige kjøring, der en ikkje veit kva terreng/kjøremønster ein må bruke?

det som eg lurer på, er kva krav ein kan stille i ei kontrakt, som f.eks. at bonden skal ha merket eventuelle steiner som stikker opp i enga. for eg har forstått at sjølve bjelken på ei maskin koster flesk.

 

og kva andre punkt som kan ver lurt og få med på ei kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du må skrive pris, enten pr. time eller pr. da. og hvilke skifter som skal slås (har hørt om entreprenører som har glemt skifter). Skriv noe om varighet/oppsigelse og evt. noe om tidspunkt slik at bonden sikres å få gjort arbeidet til rett tid. Fornuftig å ha med noe om stein/hindringer som maskinen evt. får som ikke skyldes førerfeil.

Du må utforme avtalen /kontrakten slik at du ikke virker sær, men proff :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1
Mener at jeg har vært borti noen standard kontrakter her på nettet men husker ikke hvor. Om du finner disse kan de være ett greit utgangspungt til å lage en kontrakt som passer for deg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MXU135_1

takker for svar, skjønner at her er mange ting å sette seg inni, både praktiske og teoretiske. men det er eit spennende tema, so blir nok å ringe på ei kuhn i morga.

 

noen som veit kva slitedeler enn bør sjå ekstra nøye på ved kjøp av brukt slå-maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Godkveld

Eg blandar meg litt her, sjøl om eg ikkje har eigd ein slåmaskin.

Har derimot kjørt ganske mange forskjellige..

 

Som du er inne på er bjelken svært dyr, eg vil også nevna girkasser, vinkeldrev o.l.

Skal du kjøpe brukt maskin bør du sjå på den i grundig vaska tilstand slik at du greier å finne evt lekkasjer..

Kjør maskinen varm, då vert olja tynn og vil vise seg om noko skulle vera utett. Viktig å sjekke oljene også, då dei seier mykje om tilstanden inne i giret / bjelken. Grå rar olje f.eks. tyder på vatn / stålspon.

Skift olje og smør opp alt når du tek heim maskinen, godt vedlikehald er heilt avgjerande for få maskinen til å vare.

 

Poenget mitt er at det er mange mange bra maskinar der ute, kva som lønner seg ved bruktkjøp er i stor grad avgjort av tilstanden på dei dyre delene på ein evt aktuell maskin. Drit i om reimane er ferdige, dei kostar svært lite i forhold til f.eks. eit dobbelt vinkeldrev på ein maskin med senterdrag ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MXU135_1

God kveld du. bare flott at her er folk som \&quot\;blander seg\&quot\;.

treng all den lærdommen eg kan få innen dette emne. :)

 

er din erfaring at ei med sentermontert drag er \&quot\;dobbelt\&quot\; så brukervennlig som ei som er side montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Husk et par ting ved oppstart av leieslått (du har kanskje alt tenkt på det og):

 

- Du sier at det er stort nok marked til at du kan forrente ei slåmaskin. Husk at alle skal slå \&quot\;likt\&quot\;. Dersom det er mye jord med dårlig arrondering så tar det lang tid å slå selv om en har stor maskin. Særlig da. Husk også at slitasjen på traktoren og dieselforbruket er stort når den går mye på høyt turtall så det er ikke bare slåmaskina som skal betales.

 

- Det virker som om du er ganske fersk med slåmaskin. Da bør du legge prisnivået lavt i starten (opplys om hvorfor du gjør det). Jeg ville ikke ringt to ganger til en entrepenør som tar 1000 kr/t og bruker unødvendig lang tid, kløner med teiginndelinga og setter igjen brede kanter.

 

- i en hektisk slåtteperiode så kan det å skulle fysisk skrive en kontrakt være plunder og heft. Når noen leier inn slått så er vel ofte noe av grunnen til at de selv bruker tida på andre ting og dermed ikke kan møte deg. Jeg har iallefall aldri vært borti skriftlige kontrakter ved leiekjøring på jordet. Men du tenker kanskje på å inngå avtale på våren om all slått for enkelte bønder inneværende sesong? Da kan en skriftlig kontrakt være ok, og en slik avtale ville kanske ikke være så dumt.

 

Lykke til, mener ikke å gi deg skrekken. Det er viktig med entrepenører i alle bygder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Enig med \&quot\;Ola Mjølkebonde\&quot\; at alle skal slå likt. Sommeren som vi hadde var litt spesiell. Mye nedbør. Når det vart spådt godvær i 2 dager, så skulle alle slå. Som alle veit, ting tar tid. Vi dreiv på dag og natt for at alle skulle få inn foret/rundballen med brukbar tørrstoffprosent. Vi får håpe at vi får ein bedre sommer enn den vi hadde.

 

Når det gjelder sleper så skal ein tenke litt på hvordan lendet er der du skal slå. Er det mye bratt i vendeteigene så vil jeg nok si at ei sidemontert er bedre enn ei sentermontert da den lett kan legge seg på siden på vendeteigen. Men er ein forsiktig/liten fart så går det bra med ei sentermontert. Bare til orientering.

Uansett. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Har vore absolutt mest borti vanlig slepemaskin. Aldri kjørt sidemontert, som er eit heilt anna prinsipp der maskinen heng på trepunkten.

 

Senterdrag er stort sett alltid ein fordel, kanskje ikkje alltid ein stor fordel. Jo mindre stykke jo større fordel, fordi kvar vending på enden tek kortare tid.

Langt stykke = få vendingar pr mål = mindre forskjell på senterdrag vs konvensjonelle slepemaskiner.

Med senterdrag er du igang igjen i motsett retning så fort du bare greier å snu traktoren tilbake over skåren du nettop har lagt.

 

Senterdrag gjer maskinen 1-2 meter lengre, med dei ulemper det har.

Lettare å få inn smale grindar og rundt hjørner då du kan svinge begge veger på draget.

Maskinen dreg traktoren mindre sidevegs i bakkar fordi den er lengre bak men ikkje lengre mot sida. Altså meir mot rett linje bak traktoren..

Er mulig å gå på trynet med senterdrag. For hard på svingen, mao for stor fart på hyd og framdrift, så kan indre hjulet letta og knivane tek nedi torva. Med uflaks ligg maskinen heilt på sida.

 

Elles så får du for pengane opptil 15% auka kapasitet og ein lengre maskin å lagre innandørs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det kan hende jeg ordla meg litt feil i mitt forige innlegg. Når jeg skreiv sidemontert, så mente jeg sidemontert drag på sleperen. Ikke 3pkt sidemontert slåmaskin.

 

Skal bli artig å høre hvilken maskin \&quot\;MXU135\&quot\; velger til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Ja, spennande om me får høyra kva valget blir..

 

Forstod du meinte vanlig slepar, ville bare unngå framtidige misforståingar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

gitt at en hadde hatt fronthydraulikk eller vendbar førerplass så hadde jo frontmontert maskin vært bra? Har aldri kjørt med det, men det virker veldig smidig og greit.

 

Kjører selv 3-punktmontert 280 maskin. Synes den er lettvint, glad for å slippe fjorten meter med drag når jeg driver på mindre jorder. Bakdelen er at man må være ekstra forsiktig i bakkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med arvid, sleper med senterdrag er det aller beste på små jorder. Kjører selv med taarup 4232 ct, kjempe fornøyd slår utrolog fint, følger terenget veldig godt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest MXU135_1

heisann. vil bare sei at valget har falt på ei kverneland 4232LT som eg no holder på å \&quot\;forhandle\&quot\; på. håper at eg og selger blir enig om pris/frakt, for maskina virka veldig grei.

 

no syns eg d bør slutte å snø, slik at graset får gro i fred, so en får begynt å slå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...