Gå til innhold

Chief rundballeløfter vs. Underhaug


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Ola_Mjølkebonde_1
Er det noen som kjenner til om det er forskjell i kvalitet/funksjon på Chief sine doble rundballeløftere vs. Underhaug eller andre? Tenker da på løftere som tar to baller uten å ødelegge plasten og uten hydraulikk. Prisen er ganske forskjellig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til om det er forskjell i kvalitet/funksjon på Chief sine doble rundballeløftere vs. Underhaug eller andre? Tenker da på løftere som tar to baller uten å ødelegge plasten og uten hydraulikk. Prisen er ganske forskjellig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Hei.

 

Kan ikke uttale meg om Underhaug sin. Men har en kamerat som kjøpte Chief sin doble løfter i sommer. Jeg har også tenkt på å kjøpe en lik selv. Ut i fra den han har som jeg har sett på og sett i bruk så virker den helt grei. Og kameraten min har uttalt at han er veldig fornøyd og synes den var vel verdt de i overkant 11000kr den kosta.

 

Så jeg hadde ikke vært i tvil, da jeg har sett prisen på Underhaug si og de to løfterne ser relativt like ut.

 

Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Takk for svar! Synes de ser omtrent helt like ut, så med noen tusenapper i prisforskjell så er det ikke så vanskelig...

 

Jeg tenker å kjøpe denne framfor en dobbel rundballepigg, vil jeg oppleve at buntene sitter dårligere på en slik enn på en pigg? Stivfrosne klinkekuler kanskje, men ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

For å kjøre etter vei på vintern med frosne baller og snø så hadde nok heller jeg vurdert pigg tror jeg uten at jeg har prøvd. Har kun kjørt med sånn rundballe løfter for å sanke sammen baller på jordet.

 

Ser for meg at rundballene med snø på kan bli veldig glatte.. Men er nok sikkert ikke noe problem, men hadde nok kommet til å brukt et hydraulisk toppstag så jeg fikk tiltet buntene godt bakover så de ikke har mulighet til å skli av.

 

Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ikke prisen er hårreisende mye høyere for underhaug, er det da lov å kome med anbefalingen: \&quot\;kjøp norsk - vi er selv avhengige av at noen er villig til å betale mer for norsk vare\&quot\;?

 

er et mindre mekanisk verksted oppe i trøndelag som lage en rundballeløfter med ful hydraulisk bredderegulering av armene, og veldig store armer med stor diameter. har kjørt denne litt (lånt fra presseentreprenør) og opplever den som mer likandes enn løftene med smale armer. vet ikke om det er noen reell forskjell, men innbiller meg at de både er snillere med ballen og gir større friksjonsflate og dermed mindre risk for at ballen faller av.

 

enig i at hydr toppstag blir et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Har sett nokre forskjellige doble variantar, men ingen som er i nærleiken av prisen på chief sin. Det er jo også ein fordel å sleppe å kople til hydraulikk osv. Så spørsmålet er vel egentlig berre om den er god nok. Forstår det slik at dei enkle fungerer bra, og då skulle eg tru at den doble også er bra. Det er vel ein fordel at ballane ligg to og to frå før, slik at det er berre å rygge rett under begge på eingong. Til å køyre ballanet på plass brukar eg ålø hydraulisk løfter og den fungerer flott, men kosta like mykje som den doble frå chief. Eg treng ein for effektiv transport etterveg og då er dobbel tingen, kan då ha ålø framme og få med 3 stk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1

Då eg kjøpte min underhaug stod valget mellom den og chief. Dei er tilsynelatande like, men eg vart fortalt at undehaug bruker bedre stål i armane. Om dei nye chiefklypene er bedre veit eg ikkje.

 

Prisforskjelen var mindre enn 1000,- kr og da var valget enkelt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt underhaug uten tvil, ble fortalt av sikre kilder at chief bryter sammen med 3 stykk oppå, chief er konstruert for 2 stykk rundballer, mens underhaug er konstruert for både 2 å 3.. underhaug er meir solid uten tvil, så lenge underhaug sine er konstruerte for 3, å tåler 3, å chief sin er konstruert for 2 å ikkje tåler 3, seier dette seg skjølv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det aldri aktuelt med meir enn 2 ballar, så dersom den held med 2 så er det greit. Men det er klart at dersom prisforskjellen er under 1000 lappen, så er det ei vurdering. Eg har ikkje funne pris for Underhaug, men Chief kostar 11.750 + 800 for triangel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann pris på Underhaug no. 14.900 for to ballar, den for tre kostar 18.400, og dette er uten triangel. Med prisforskjell på 3000 kr blir nok valget enkelt for to tilsynelatande like produkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

littlegreyfergie: Har du navn på denne bedriften i trøndelag?

Har mek. dobbelløfter bak fra Underhaug, armene må sveises et par ganger i sesongen.

Likevel akseptabelt i forhold til mengden baller som blir løftet.

Fornøyd med konseptet, ikke med holdbarheten.

 

I front har jeg enkel hyd. klype, har kjørt med Underhaug og Ålø, type spyd med ruller.

Begge har svak konstruksjon, etter et år er de helt utslitt.

Spydene knekker, ramma løsner i sveisene, er i det hele bare et ramleverk jeg sitter igjen med.

Bytter derfor årlig.

Har nettopp skiftet til McHale, også den på spyd med ruller.

Så langt så bra, men konstruksjonen ser ikke bedre ut her enn på de to andre, så regner med den også takker for seg til høsten.

 

Fins det noe kraftigere på markedet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ein Gøweil rundballeløfter for 5 år siden. Den blir brukt mellom 1500-2000 baller i sommerhalvåret. Også noen av naboene låner den. Har ikke sveisa på den, og er vel så å si like heil. Er veldig fornøyd med denne rundballeløfteren fra gøweil.

Har til neste års sesong bestilt meg ei ramme fra gøweil som gjer at jeg kan montere 2 stk rundballeløftere. Kan med dette ta med meg 2 baller bak og ein i klypa. Har litt transport og da er det greit å få med seg det ein kan.

Det er Lena Maskin som er importør av dette merket her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille bedriften i trøndelag er nok Egil Stjern maskinstasjon i Åfjord. Har kjørt endel med disse, og hvis du bryter de i stykker så må du nok finne deg noe annet å gjøre:-) Han presser selv mange rundballer, og da får en jo etterhvert litt erfaring. Etter selv å ha kjørt med forskjellige merker enkle rundballeløft så heller jeg mot Dalen sin. Solid sak uten skruer som en må være nøye med å trekke til. Det blir ofte glemt i onna, også har du slakke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...