Gå til innhold

gjødselkjeller


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et småbruk der det viser seg at gjødselkjelleren har stått full med møkk siden  melkeproduksjon opphørte i 2011. Antar at kjelleren rommer ca.200 kubikk..å møkka er langt fra flytende,portpumpa defekt, tre delt ørsta port.. hvordan få tømt kjelleren enklest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner hadde også samme problemet, men der hadde møkka stått noen år lenger, han lukket opp porten og ut rant møkka, den var langt ifra så tørr som han hadde trodd. Ved å tilsette vann samt røre opp burde det vel være muligheter å få tømt kjelleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kornbonden sier er det ikke nødvendig vis tørt hele veien igjennom.

Jeg ville kanskje prøvr å åpne den øverste delen og se hva du finner der, forhåpentligvis kan du få inn en propell etterhvert. Slik at du kan få inn vann og begynne å røre opp..
Men at det er en drittjobb av dimmensjoner, det er det liten tvil om..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjetiltroan

Jeg opplevde det samme, men der hadde de tappet ut urinen og kjørt den bort uten å røre i kjelleren. Resultatet var en fullstendig tørr masse. Løsningen var å sette ned en pumpe og pøse på med vann fra vakuumvogn rett ned på pumpehodet. Litt etter litt fikk jeg hele kjelleren flytende, men det tok tre uker med røring og kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbruker

Jeg hadde samme problem, full kjeller og defekt pumpe i porten. Porten vender ut mot en bratt bakke og det var ikke plass for å smette inn en propell gjennom den øverste luka. Det første du må gjøre er å finne ut hvordan konsistensen er nedi massen. Er kjelleren tett, bør det være relativt flytende under den øverste "skorpa". Fast stoff flyter som regel på toppen. Hvis du får åpna den øverste luka, stikker du inn en propellmikser der. Deretter vakuumvogn eller hydraulisk pumpe som du senker ned i massen. Det er umulig å røre for mye, bare hold på. Etter hvert som du får ut en del av massen etterfyller du med vann og rører på nytt. Antakelig vil det kreve flere runder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...