Gå til innhold

John Deere 2040 kontra 2040S


Øverum_1

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen.

Jeg skal kjøpe meg en eldre brukt-traktor. Ser en oppusset 1982 John Deere 2040 med PowerShift på Finn.

Noen som vet hva forskjellen er mellom vanlig 2040 og 2040S?

På TractorData.com ser det ut til at S'n betyr 75 hester istedenfor 70. Og at S'n gjør traktoren 3-400 kg tyngre.

Kan det være at S'n enkelt og greit betyr SG2-hytta? Var det slik at S'n kom fra en bestemt årsmodell?

Noen som vet?

Takknemlig for alle svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er motoren og vekta som er forskjellen ja, iallefall ut fra deg jeg kan lese ut av konedata.net.

Begge modellene har SG2 hytte, så det er ikke der forskjellen ligger, hørtes litt daft ut med 5 hester/16Nm ekstra og 300 kilo ekstra på baken, men det kan vel være noe mere ute å går, da det er to forskjellige motormodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 2040 har samme transmisjon som 1640 og løfter 3070kg på hydraulikk mens 2040S deler transmisjon med 2140 og løfter 3630 kg., løftearmer i øverste stilling. Vrimoment 23,4 mkp og 25,1 mkp 1400 omdr. Du får altså sterkere bakaksel og hydrulikk, men vær klar over at utslitte bakhjulslager ikke er sjeldent. En nabo hadde en 1640 og jeg har en 2140 og vi har begge opplevd bakakselhavari. 4 stk. lager til ca. 2000kr pr. stk. pluss semiringer, pakninger og nesten 60 l med ny olje, vi snakker om ca. 10.000 kr. + MVA + skruing, de kan byttes uten å ta av hytte, men er plundrete.  Sjekk også hydraul- systemet, det er et svært avansert system (enkelte grave-maskiner har samme system) Først ett lavtrykks system med "fødepunpe" i transmisjonen som smører denne og gir oljetrykk til styring, innkobling av hara-gear, 4WD og kraftuttak, det er prioriterings ventiler som sikrer smøring av transmisjonen, styring osv. Resten av olja går framover til hovedpumpa som sitter koblet til front av veivaksel.  Dette er en såkalt "lukket senter, konstant trykk med variabel oljemengde" pumpe, 190 bar. Stempelpumpen suger dårlig, derfor må den mates, det sitter også en "buffertank" med olje imellom diesel tank og radiator. Dette er ett flott system så lenge det får rein olje og traktoren ikke har gått for mye, men dersom den har passert 5-6000t vill jeg sjekket hydraul-systemet nøye. Det kan bli lekkasjer innvendig i hara-gear, 4WD innkobling og kraftuttak og det er også en "sjuke"i transmisjonen, det er noen oljerør som får tretthets-brudd.  På instrument-bordet er det en lampe for transmisjon trykket, denne slokker ved 9 bars trykk, kjør traktoren god og varm og sjekk nøye. Dersom du får lekkasje innvendig må hytta av og traktoren må deles. Sjekk nøye bruken av traktoren, har den f. eks. gått med stor belasting på bakaksel og hva er reparert. Jeg ville ikke kjøpt en traktor der de innvendige oljerør ikke er byttet.  Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar om forskjellene mellom 2040 og 2040S.

Spesielt takk til Toreson, for inngående beskrivelse av ting jeg bør se etter ved evt. kjøp av JD.

Den traktoren jeg tenkte på, var dessverre solgt.

Så jeg holder øyne og ører åpne, og spekulerer videre på traktorkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, når det gjelder noe av "feilene" på JD 40 serien , så er det forbedringer på 50 serien slik at det er lite feil på disse.  Det er også forbedrede motorer med lavere topp-turtall og mindre brennstofforbruk.  Imidlertid har det vært en del framaksel havari på 1950.  

Vær oppmerksom på at effektmålingen på traktorer ikke er hva det var før. F. eks ble 40 serien målt i henhold til DIN 70020 standarden, men nå er 97/86 EC standarden brukt, forskjellen er at 97/86 EC bli målt på svinghjul uten, kjøle og eksos system, mens DIN 70020 er med. F. eks vil en termostatstyrt kjølevifte på en 100 Hk motor trekke 5 Hk når den når den "kobler" inn. Tallene for at du skal på 100 Hk på kraftuttaket er:  118 Hk målt etter 97/68 EC,  minus 8 Hk er 110 Hk DIN 70020, minus 10 hk er 100 hk på kraftuttaket. Dette er gjennomsnittstall og vil variere litt imellom de forskjellige merker. Det finnes også en nyere DIN standard som er temmelig lik 97/68 EC. 

Jeg kaller de "nye" effektmålingene for "reklame hester", du får ikke det du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...