Gå til innhold

Rulleomkrets på dekk, konstant eller varierende med lufttrykk?


LilleBonde

Anbefalte innlegg

Gjest billy_the_kid_1
Om ein tar ei stropp som er to meter. er hu fortsatt to meter om ein legg hu rett, i 8 tall eller som ein s. Omkretsen er den samme, men om hastigheten er den samme er ein heilt anna ting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at jeg driver og regner på rulleomkrets i forbindelse med kjøp av radrenserhjul på en traktor med litt ''ukurante'' dimensjoner, og da kommer jeg ikke innenfor max 4% forspinn men havner på 5-5,5%.

Men hvis det kan trikses litt med rulleomkretsen med lufttrykk kan det gå likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radrenserhjul er vel i utgangspunktet det nærmeste en kommer kompakthjul på en traktor.. Det er ikke mye luft i midten av et slik dekk, slik at jeg tror uansett ikke at du klarer å triske til dette i noen stor grad.

 

Tror heller ikke rulleomkretsen forandres av dekktrykk.

Hvis vi tar for oss et belte på ei gravemaskin og leder beltet aldri så mye sikk-sakk opp mellom ledehjul, sprocketer og strammehjul, vil tia det tar for beltet å gjøre én runde være den samme?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulleomkretsen varier med dekk fabrikat. Ved å korrigere for dette kan du kanskje få forspinnet til å bli å bli riktig? Sjekk med dekkleverandør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulleomkretsen er helt klart større med høyere lufttrykk. Foreksempel på en bil vil du se at med høyt trykk vil du bare slite i midten av rullebanen. det vil si at midten utvider seg med høyere trykk. derfor blir det lengre omkrets også.

Det går jo an å teste det også med krittstrek i dekk og gulv og rulle en runde og måle lengden. da vil du også se hvor mye trykket utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Ja det er rett rune. Men er da radiusen fra senter nav til topp dekk lik, radiusen senter nav til bunn dekk. Nei det er kortere til bunn, ergo er hastigheten her mindre enn topp. Sett deg paa ein karusell, til lengre ute du er til mere fart har du.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulet har samme radius oppe som der det treffer bakken rett før det får vekt på seg, men mindre radius mitt under. Går vel kje lenge før dekket er utslitt for da hadda det spundet. Men dekket har vel ikke varierende omkreds med mindre du kjører på indreslanger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser nå at min formulering om rulleomkrets var noe vag...

Men har for så vidt fått svar på at distansen ett hjul tilbakelegger pr runde er avhengig av lufttrykk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belastet rulleomkrets er varierende etter belastning og lufttrykk. Det påvirker selvsagt forspinnet. Lag ei strek på dekket og merk av på bakken, kjør så fram til hjulet har gått 1 runde og merk av. Prøv med mye luft og så lite etterpå så ser du forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...