LilleBonde Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Som sagt, er rulleomkretsen på dekk konstant eller er varierer den med lufttrykk? lengden rundt dekket er jo konstant.... kjør debatt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Rulleomkretsen er lik. Men marktrykket er det stor forskjell på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest billy_the_kid_1 Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Om ein tar ei stropp som er to meter. er hu fortsatt to meter om ein legg hu rett, i 8 tall eller som ein s. Omkretsen er den samme, men om hastigheten er den samme er ein heilt anna ting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Saken er den at jeg driver og regner på rulleomkrets i forbindelse med kjøp av radrenserhjul på en traktor med litt ''ukurante'' dimensjoner, og da kommer jeg ikke innenfor max 4% forspinn men havner på 5-5,5%. Men hvis det kan trikses litt med rulleomkretsen med lufttrykk kan det gå likevel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Henke_1 Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Radrenserhjul er vel i utgangspunktet det nærmeste en kommer kompakthjul på en traktor.. Det er ikke mye luft i midten av et slik dekk, slik at jeg tror uansett ikke at du klarer å triske til dette i noen stor grad. Tror heller ikke rulleomkretsen forandres av dekktrykk. Hvis vi tar for oss et belte på ei gravemaskin og leder beltet aldri så mye sikk-sakk opp mellom ledehjul, sprocketer og strammehjul, vil tia det tar for beltet å gjøre én runde være den samme? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Rulleomkretsen varier med dekk fabrikat. Ved å korrigere for dette kan du kanskje få forspinnet til å bli å bli riktig? Sjekk med dekkleverandør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Rulleomkretsen er helt klart større med høyere lufttrykk. Foreksempel på en bil vil du se at med høyt trykk vil du bare slite i midten av rullebanen. det vil si at midten utvider seg med høyere trykk. derfor blir det lengre omkrets også. Det går jo an å teste det også med krittstrek i dekk og gulv og rulle en runde og måle lengden. da vil du også se hvor mye trykket utgjør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest billy_the_kid_1 Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Ja det er rett rune. Men er da radiusen fra senter nav til topp dekk lik, radiusen senter nav til bunn dekk. Nei det er kortere til bunn, ergo er hastigheten her mindre enn topp. Sett deg paa ein karusell, til lengre ute du er til mere fart har du..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Hjulet har samme radius oppe som der det treffer bakken rett før det får vekt på seg, men mindre radius mitt under. Går vel kje lenge før dekket er utslitt for da hadda det spundet. Men dekket har vel ikke varierende omkreds med mindre du kjører på indreslanger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 14, 2015 Share Posted December 14, 2015 Ok, ser nå at min formulering om rulleomkrets var noe vag... Men har for så vidt fått svar på at distansen ett hjul tilbakelegger pr runde er avhengig av lufttrykk! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Thomas Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Belastet rulleomkrets er varierende etter belastning og lufttrykk. Det påvirker selvsagt forspinnet. Lag ei strek på dekket og merk av på bakken, kjør så fram til hjulet har gått 1 runde og merk av. Prøv med mye luft og så lite etterpå så ser du forskjellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.