Gå til innhold

Kem her på jæren har snittevogn?


Gjest

Anbefalte innlegg

Synd at du kun vil høyre om bruker erfaringar frå Jæren om snittevogn. Trur det finnes mangen rundt omkring i resten av landet som kan noko om det også!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD6630_1

Vill jerne hørre erfaringer av folk i resten av landet åg om noen har noe?

Grunnen til eg skreiv her på jæren var i håp om å kunne ta en titt på vogna åg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tenker du snittevogn,eller lessevogn?Har en strautmann og er meget godt fornøyd,mykje høgere kapasitet en snittevognene,men kutter jo selfølgeligt ikkje like mykje som en snitter....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Q-Bonde_1

til ernst

lege du i plansilo ? og viss kjøre du over .og kos møje kjem du over på ein goe dag.

eg har jf snitar i dag men vurder lessevogn.har ein 120hk traktor og leger i plansiloen lure på om det e någe å satsa på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Q-bonden

Ta turen innom youtube,søk på strautmann x fendt,så kan du sjå kos det fungerer.Eg kjører i utesilo,kjører over evt bakker opp etter kva som passer best.Førsteslåtten iår(som var alt for langt kommet og mykje volum)kjørte eg inn på ca 10timer,160daa. Andreslåtten på på 8timer,110daa raigras/timotei+ 50 daa heilsæd av kveite/erter/raigras.

Eg er godt fornøyd med opplegget,krev lite folk,1pers på pakking og 1på lessevognå,klarer deg med forholdsvis liten traktor,og så er det effektivt.bakdelen iforhold til finsnitta gras er meir arbeid med å jabna graset på utesiloen,er pakkinga som er bremsen og ikkje lessevogna..ja,så kan vekta på vogna au varta ganske drøy..

Skulle eg kjøpt nytt idag,hadde det vorte Strautmann supervitesse cfs,evt gigavitesse vist eg vant i lotto:)(ps.vist du har støypte sider i siloen din,vil det gå vesentleg raskere en hos meg,bruker mykje tid til å balansere på og lage til kantene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håbu: hvor tung pakketraktor har du? Er siloen alltid fin, eller kan det bli noe mygl og varmegang? Har strautmann vognene stjernerotor, eller er det den gamle innmatinga i den? Har ikke mulighet for dei store vognene som kutter bra nok her, lurer på om ei pøttinger euroboss med 31 kniver duger i ute/plansilo.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvm:Eg pakker med en 11tonns hjullaster,og trekker vogna med en 130hk traktor.iår har eg antydning til myggel/varmgang i sidene,tror årsaken er feilkomponering av haugen,for bratte sider som me ikkje kunne kjøre opp og pakke,og heller ikkje får dekksider til å ligge på.Men har ikkje hatt problem m myggel verken når me brukte finsnitter eller lessevogna.Neste år satser eg på slake kjørbare kanter og bruk av sil all fireguard,vil ikkje bruke syre i i vogna,så da blir det bakteriemiddell.

Strautmann har hatt rotorinnmating/stjernerotor i mange år,men dei har også den gamle utgaven,som det nok er solgt mest av i norge.Strautmann vitesse vognene har det gamle opplegget,mens giga og super vitesse har rotorinnmating,enkelt,robust og effektivt.

Om du kan bruke ei eurobossvogn?,ja,vist pakking og tetting/press blir gjort sjikkele,som forsøksringen sa,3ting som er viktigt:pakking,pakking og pakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ei jf snittevogn te salgs på varhau, ei jf es 2500, skikkele fine, å aldri brukte te leigekjøring, kun kjøring på middels melkebruk (ca 200mål pr slått) lure på om u e 2003mod me goe hjul. pris ca 200.000. an hette paul kennet lutsi han så he u, an planlegge nytt fjos så ska selgast pga øvegang te rundballepressa.

 

lykke t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...