Gå til innhold

Hvordan tjene penger på gården min.


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt familiegården og lurer på hvordan jeg best skal får mest ut av investeringen min. Jeg er en uerfaren gårdbruker og har uheldighvis ikke vært med på driften av gården. Jorda har vært forpaktet bort siden jeg var liten. Så litt fakta om "bruket". Totalt ca 420mål ca150mål skog og 250 med dyrket (korn) Låven er stor men gammel og kan ikke brukes til stort annet enn lagerplass. Det har ikke vært dyr her på 40år. Den lille skogen jeg har er igjenngrodd så jeg har investert i vedmaskin og har tenkt og rydde opp og selge litt ved. Annet enn ny vedmaskin så er det ikke stort med utstyr igjen her så hvis jeg vil starte opp igjen med korn så må jeg kjøpe investere, nytt/brukt. Jeg har en MF 675 4wd og en gammel 2wd. Syntes liksom jeg burde få litt mer ut av det enn forpaktningsavgift og litt vedsalg. Noen gode forslag??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dæhlen_1
Jeg har overtatt familiegården og lurer på hvordan jeg best skal får mest ut av investeringen min. Jeg er en uerfaren gårdbruker og har uheldighvis ikke vært med på driften av gården. Jorda har vært forpaktet bort siden jeg var liten. Så litt fakta om \&quot\;bruket\&quot\;. Totalt ca 420mål ca150mål skog og 250 med dyrket (korn) Låven er stor men gammel og kan ikke brukes til stort annet enn lagerplass. Det har ikke vært dyr her på 40år. Den lille skogen jeg har er igjenngrodd så jeg har investert i vedmaskin og har tenkt og rydde opp og selge litt ved. Annet enn ny vedmaskin så er det ikke stort med utstyr igjen her så hvis jeg vil starte opp igjen med korn så må jeg kjøpe investere, nytt/brukt. Jeg har en MF 675 4wd og en gammel 2wd. Syntes liksom jeg burde få litt mer ut av det enn forpaktningsavgift og litt vedsalg. Noen gode forslag??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Det kommer jo litt an på hvilket ambisjonsnivå du har, og hvor mye tid du ønsker å bruke på det. Minst tidsbruk er det vel kanskje med korn, det skulle være mulig å drive 250 mål med traktoren du har og billig brukt redskap. Mange som legger ned drifta på bruk av den størrelsen og selger redskapen. Lei tresking og tresk rett i container så blir ikke investeringen så stor. Det andre ytterpunktet er vel å satse på noe arbeidsintensivt, som f.eks. grønnsaker, hvis jordveien er egnet for det, da kan du vel ha full jobb med en gård på denne størrelsen. Du har forresten ikke sagt noe om hvor dette er i forhold til soner for tilskudd, det kan jo også ha en viss betydning...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

har ein kamerat som overtok heimbruket sitt etter foreldrene for eit par år siden å satt i samme posisjon så det du/dere gjør, han tok kontakt med eit par rådgivere med nortura her lokalt, å spurte dei om råd, han fekk skikkelig god oppfølging både med tanke på oppstart å videre veiledning, både når det gjalt fjørfe, gris å storfe.. valget hans falt på smågrisproduksjon, hovedsaklig for garden ikkje er større en ca 90dekar, alt dyrket pga spreieareal, men ser jo at dykk har andre vidder å skryte av, så viss interessen er der, kunne vel kansje ammeku eller slakteokser vore ein ide? nortura har iallfall kompetanse på rådgivere her i regionen for nye brukere..

lykke til iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dæhlen_1

Gården ligger ca350 m.o.h. Og vi holder til på indre østlandet. Langs Mjøsa. Jeg har en jobb utenom og kommer nok til og fortsette med det hvis jeg ikke får en strålende ide med tanke på gården. Jeg kunne sikkert fint ha satset litt hvis jeg ikke var så tilbakeholden når det gjelder store lån. Gilde skal betales også! Jorda her er ikke egnet for gjønnsaker (har jeg blitt fortalt) så det er ikke et alternativ. Hvor mye kan jeg regne med og sitte igjen med hvis jeg starter opp igjen med korn? Etter alt er betalt. Jeg har ikke vanningsmuligheter. Ikke så tett ved Mjøsa. Og hvis jeg skal starte med dyr så må den gamle låven rives for så og bygge nytt.

 

Men takk for gode råd så langt. Skal ta kontakt med nortura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
skal du drive med oppdrett av hester må du skaffe deg hopper av bra stammer og gode egenprestasjoner, gjerne varmblodshester fra sverige, bruk gode hingster,gjerne kombinasjon av hopper og hingster som har vært gode som unghester. gjerne selge de på auksjon, der det er heste oppkjøpere som er iterisert i å få de på løpsbanen. du har jo tross alt 20% av allt som er innkjørt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

Tror det å starte med oppdrett av hester er det dårligste alternative! Det er vansklig og krever mer en bare gode kunnskap om hester. Hestefolk er ofte veldig nøye på stamtavler, og hvem oppdretter er, så en helt ny og ukjent oppdretter må fort skaffe seg et veldig godt rykte for å klare å konkurere med de allerede så kjente oppdretterne. En heller bedre løsning innen for hest, må være å drive oppstalling for hest. Men det å krever mye innsats og penger for å kunne være et levebrød!

Men gode ideer og pågangsmot er gull verdt, og ingen får til noe uten å prøve! Så lykke til.

 

Mvh, Mathias (ansatt på en av norges største hestesentere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
vi har jo kvalitetsikring for oss som driver med oppdrett av hester, å det er jo stammen som har virkrelig betydning for hesten. men at det er noe rask veg til milionær det er det virkelig ikke, men det er det vel ikke noe som har med jordbruk og gjøre. oppstalling av hester er ikke akurat noe lukerativ geskjeft heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1
Enig i det larsen. I dag må man vel drive stort, og da ordentlig stort, eller drive med noe sært og spesielt for å klare å tjene bra innen landbruket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...