Gå til innhold

skiløypekjøring med traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ingen erfaring selv, men det er noen som bruker Skjeldalsfres med relativt gode resultater. Dette er en fres som ligner de som sitter på tråkkemaskiner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjeldalfresen fungerer bra. Den har jo i praksis samme muligheter som en løypemaskin, bortsett fra muligheten for å legge press på glattebrettet. På løypemaskiner gjøres det hydraulisk, så det er jo mulig å få til også på traktor. Ellers er det jo enkelt å få på den ekstra lodd!!!

Traktoren som benyttes bør ikke være for tung, og det er en fordel med tvillinghjul. 70-100 hester er passe. Du bør også ha en mulighet for å få pakket under traktoren, der ikke tvillinghjulene går. Ellers blir det ofte for løst midt i trasèen, slik at du stikker stavene gjennom skorpa og ned i snøen. En mulighet er en valse av noen gamle dekk som du har på frontlasteren, og som bare ligger nedpå og triller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvem som produserer og selger disse, men jeg har en formening om at det kan være noen fra området der skiløperen Kristen Skjeldal kommer fra, altså Voss. HMR Voss AS produserer sporslodder. Jeg tro disse kan formidle kontakt til produsenten av Skjeldalsfresen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
har kjørt litt SKJELDALFRES men gått betraktelig mye mere på ski i slike løper. ett kjempeprodukt vist det blir brugt rett. en super kombinasjon av føreren er\;en som er skiløper selv, helst litt kritisk til løypene og en stabil,sindig og go traktorfører som har erfaring fra kjøring i skogen.\; jeg synes det er for mange som kjører sånnt utstyr som ikke er og bruker løypa skjøl. en del legger sporet får langt utpå kanten, svinger ikke fresen i svinger, trykk på fresen osv. småting men det har mye og si for ei god løype..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...