Gå til innhold

Noen kaldere -36,8?


Gjest

Anbefalte innlegg

Var ute med 412-en i dag. Måtte kjøre inn en rundball til sauene til naboen. Valmeten hans står ute og det har vært nede i under 40 kalde de siste nettene. I natt var det vel ikke på mer enn 38-39. Jeg har isolert garasje, og hadde på motorvarmer i flere timer så Fendten startet uten gløding selv om det kanskje er rundt -10 inne i garasjen. Var vel ute i rundt 20 minutter, og det gikk greit, men det var bare såvidt jeg fikk koblet av rundballepiggen igjen (hyd. redskapskoblng), og lasteren gikk tregt på slutten... Veldig glad i tårnsiloene nå. Kun rundballer til ku i Nord-Østerdalen er ikke brukbart etter min mening. Det er nå så kaldt at radiobredbåndet kun fungerer midt på dagen når sola står på antenna...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Var ute med 412-en i dag. Måtte kjøre inn en rundball til sauene til naboen. Valmeten hans står ute og det har vært nede i under 40 kalde de siste nettene. I natt var det vel ikke på mer enn 38-39. Jeg har isolert garasje, og hadde på motorvarmer i flere timer så Fendten startet uten gløding selv om det kanskje er rundt -10 inne i garasjen. Var vel ute i rundt 20 minutter, og det gikk greit, men det var bare såvidt jeg fikk koblet av rundballepiggen igjen (hyd. redskapskoblng), og lasteren gikk tregt på slutten... Veldig glad i tårnsiloene nå. Kun rundballer til ku i Nord-Østerdalen er ikke brukbart etter min mening. Det er nå så kaldt at radiobredbåndet kun fungerer midt på dagen når sola står på antenna...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
hei, ikke kaldere her nei, -34 her( MELDAL). baksia hadde 37 på torsdag. glad vi har silo ja. skulle bare mangle att traktoren starter på BARE -10 da., Håper det blir litt varmere....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men poenget mitt er uansett: da jeg var i Omyakon for noen uker siden, kjørte de rundt med gode gammle Belaruser som de henta tømmer med. De kom seg godt frem og gikk greit og stabilt. i ned til minus 60 grader gikk disse traktorene uten noen problemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har opplevd 51,2 kuldegrader på Tynset. Den gang hadde jeg en SAAB 99. Girkassa og differensial ligger under motoren. Null problem med den i kulda. Med motorvarmer i den så var alt varmt, bare å tute å kjøre. God og varm var den også.

 

Husker også at traktorene gikk uten problem, den gang var det polardiesel å få kjøpt, tålte minus 42 grader. Jeg pleide å blande ut den igjen med parafin pluss en liter 2-taksolje pr. 50 liter diesel. Hadde aldri et eneste problem med traktoren heller.

 

I dag så har de i 5 prosent bio-diesel. Det er noe forbanna herk. Går fint hvis jeg bruker den gamle oppskrifta med parafin og 2-taksolje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt risikabelt å kjøre med fargadiesel på bilen, det er på bilen jeg kjører oppskrifta med parafin og 2-taksolje. Dieselen i dag holder ikke mere enn -34 grader. Litt risikabelt å satse på at den holder seg flytende under 40 minus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...