Gå til innhold

odelsgård med hefte


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

min bestemor ligger nå på det siste, å som følge av at min far ( eldste barn) døde for en del årsiden, er det jeg som hans datter som nå har odel på gården. Jeg har allerede i flere år ønsket å overta, men nå er det alt så som følge av arv jeg blir å overta. Spørsmålet her er: på gården bor min onkel på 50 år, han vil ha borett i våningshuset så lenge han lever. Ergo overtar jeg en gård, der det allerede bor ett menneske i huset. Hvordan vil dette påvirke taksten på gården? Jeg må også belage meg på å bygge kårbolig på gården, slik at jeg selv har ett sted å bo. Hvordan er det med støtte ordninger for ny bygg? Har sendt e-post til innovasjon Norge, men har ikke fått noe svar :/ derfor forsøker jeg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma80_1

Hei

min bestemor ligger nå på det siste, å som følge av at min far ( eldste barn) døde for en del årsiden, er det jeg som hans datter som nå har odel på gården. Jeg har allerede i flere år ønsket å overta, men nå er det alt så som følge av arv jeg blir å overta. Spørsmålet her er: på gården bor min onkel på 50 år, han vil ha borett i våningshuset så lenge han lever. Ergo overtar jeg en gård, der det allerede bor ett menneske i huset. Hvordan vil dette påvirke taksten på gården? Jeg må også belage meg på å bygge kårbolig på gården, slik at jeg selv har ett sted å bo. Hvordan er det med støtte ordninger for ny bygg? Har sendt e-post til innovasjon Norge, men har ikke fått noe svar :/ derfor forsøker jeg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
spørsmålet er om din onkel har rett til å kreve noen borett,,,,,,med mindre din bestemor gir han det. Regner med siden det bare er et hus, at det er en onkel som er unkar og bodd i huset med mor? Når det gjelder støtte til inovasjon for å bygge et bolighus til på gården.....glem det. Du får bare til fjøs og sånne ting......Skulle det ende med at din onkel bor i gårdshuset, vil det selvsagt påvirke prisen mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma80_1
Stemmer, min bestemor har innstendig bedt meg om å la min onkel få bo i hjemmet etter hennes bortgang. Å ettersom han er 100% ufør og fungerer godt i dette huset, ser jeg ingen grunn til å nekte han dette. Det er kun ett hus på gården og dette kan ikke deles inn i flere boenheter. Grunnen til at jeg tenkte på innovasjon Norge er at naboene våre fikk støtte til bygg av hytte som avløser bolig. Denne hytta er nå kårbolig på gården.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Med fare for å blande seg inn personlige ting så lurer jeg på noe: Kunne du tenke deg å bo i våningshuset selv? Og i hvilken grad ufør er onkelen din?

Grunnen til at jeg spør er dette:

 

Onkelen din er nå 50 år. Hvis han lever til han blir 80 år så må du holde han med hus i 30 år til. Med andre ord en hel generasjon, helt til ungene dine kan overta eiendommen, og du får aldri bodd i dette huset selv!!!

Selvfølgelig vil borett for onkelen dra ned prisen på eiendommen mye. Men egner dette huset seg som bolig for en enslig ufør mann?

 

Dette med å hefte på borett til en eller flere personer, (ikke foreldrene, men onkler og tanter, og oftest uføre,) ved eiendomshandel er noe som henger igjen fra gamle tider. Det var for å sikre tryggheten til disse personene så de ikke skulle ende i et fattighus omtrent som det vi så i Emil i Lønneberget.

Det kan hende det hadde vært billigere for deg å kjøpe en form for aldersleilighet til onkelen i stedet, det blir mye enklere den dagen han blir pleietrengende. I stedet for at han skal bo i et digert, kaldt og tungvint hus med høye dørterskler og bratte trapper, og du må bygge deg et annet og mindre hus og bo i det selv i mellomtiden. Jeg har sett flere tilfeller hvor de yngre på gården blir boende i et lite dukkehus i nabolaget hvor de bare skulle være inntil videre, maks ett år eller to, men det går år etter år uten at man får flyttet dit man egentlig hadde tenkt. Mens den eller de gamle blir boende i et stort våningshus. For hver dag som går blir de mer og mer vrange og sta, og vanskeligere å flytte på. Selvfølgelig er det følelser med i spillet, hvis onkelen nekter brent å flytte ut av gutterommet sitt så kan du ikke tvinge ham. Men undersøk mulighetene. Kanskje du kan oppfylle denne heftelsen med å skaffe han en mere egnet bolig, om ikke på selve gården så i et leilighetskompleks eller bofellesskap nærmere sentrum. (Jeg aner jo ikke hvor lange avstander det er snakk om...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma80_1
Huset er tilpasset for min onkel, så han kan slik det er nå bo der så lenge han lever. Har også tenkt at han må dekke de faste utgiftene på huset + 500 kr i mnd som settes av til oppussing. Han har ingen ønsker om å flytte fra gården, å er faktisk til hjelp med luking, ved stabling og annet små arbeide. Har jo også på min bestemors dødsleie lovet at han skal få bo der så lenge han ønsker, å for min del går det helt greit å bo i ei hytte på gården. Lurte i grunn mest på om noen hadde overtatt gård med ett slikt hefte, og hvordan dette påvirker taksten på gården. Ettersom han har flere ti år igjen å leve regner jeg også med at dette vil medføre en stor reduksjon, men finnes det noe kalkulator på dette? Odelstaksten som ble tatt i 1998 ( da faren min skulle overta) var bare på 380.000 kr, men regner med dette har endrett seg noe etter som dette er mange år siden nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du må ta utgangspunkt i hva markedsleie for huset ville vært nå, og gange det med en faktor du finner i arveavgiftslovens §13. En 50-årig mann forutsettes å leve i 31 år til, og kapitaliseringsfaktoren for 31 år blir 18,29. Om huset f.eks. \&quot\;er verdt\&quot\; 3000kr/mnd i husleie blir det 36.000 pr år, og den livsvarige boretten (som kommer til fradrag på taksten/verdien/kjøpesummen/arveavgiftsgrunnlaget) knapt 660.000 kr.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19640619-014.html#13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Svaret er enkelt: Ja, det vil påvirke \&quot\;taksten\&quot\; på gården.

Eller mer korrekt, boretten til din onkel vil komme til fradrag i kjøpesummen. Det vil bli som en annen kåravtale.

Men jeg vil si en ting, prøv å få overtatt før det blir arveoppgjør av det. Boretten til din onkel regner jeg med må bli å anse som (en del av(?)) hans morsarv.

Ang. Inovasjon Norge så ta kontakt med lokalt landbrukskontor (kommunen). Sånt må gå gjennom de \&quot\;åkke som\&quot\;. Om de ikke har en informativ nok hjemmeside.

 

Om overtakelsen så søk proffesjonell hjelp med de som jobber med sånn. regnskapsfører, bank, advokat eller hvem det er som besitter kompetansen i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1080u_1

Jeg overtok gården etter mine foreldre for noen år siden. Det ble da tatt landbrukstakst av gården. Mine foreldre skulle fortsatt bo i hovedbygningen og man gikk da ut etter statistikk og fant ut at min mor sansynligvis ble og leve lengst. I dette tilfelle 15 år. Så ble husleien beregnet til 60.000 pr.år som utgjorde 900.000 på 15 år. Denne summen ble så trukket direkte fra kjøpesummen på gården.

Summen er den samme om hun lever lengre eller kortere.

Bruk proffesjonell hjelp som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...