Gå til innhold

Dieselbil - fordeler og ulemper


Glytzhkof_1

Anbefalte innlegg

Litt irrelevant tema, men eg har prøvd å liste opp positive og negative sider ved henholdsvis bensin- og dieselbilar i anledning styresmaktene sin beslutning om å endre avgiftspolitikken igjen. Føler det blir mykje tullpreik og synsing frå politikarane.

 

Eg har lenge hatt sans for diesel, men etter at eg kjøpte ein nyare, brukt bensinbil har eg endra oppfatning.

 

Diesel er...

* ...tungstarta i kulde og har tilsvarande høg batterislitasje. Også behov for spesiell vinterdiesel når det er kaldt. Fungerer dette så bra i vinterlandet Norge?

* ...bidrar voldsomt til lokal ureining pga høgt partikkelutslepp

* ...krev oftare og dyrare service (pga mange dyre filter, og behov for hyppige oljeskift pga soting)

* ...er dyrare i innkjøp

* ...lar seg vanskeleg kombinere med hybriddrift sidan motorane er større enn bensinmotorar (dette kan endre seg)

* ...tåler dårleg småkøyring (fleire grunnar, men viktigast er kanskje partikkelfilteret som ikkje får rensa seg)

* ...har vesentleg dårlegare varmeapparateffekt på vinteren (igjen, passar dette i vinterlandet Norge?)

* ...har meir motorvibrasjon som forplantar seg i heile bilen og slit veldig på reimer og liknande

* ...tåler dårleg å gå tom for drivstoff. Må vanlegvis luftast, men nyare dieselbilar er ofte betre her.

* ...tåler ekstremt dårleg feilfylling av drivstoff. Ein må gjerne byte ein masse deler for å opprettholde garantien, inkludert drivstoffspumpe.

* ...eit relativt eksotisk tilleggsproblem er utlån av dieselbil og feilfylling med avgiftsfri diesel som enkelte presterer.

* ...enkelte hevdar også at diesel er "klissete og grisete" i motsetning til "tørr bensin". Det ser du på pumpa på bensinstasjonen. Bensinpumpa er rein og fin, mens dieselpumpa er klissete, seig og full av støv. Kan ikkje seie eg ser relevansen i dette, men det betyr jo at motorrommet i ein dieselbil er likedan.

* ...kondens er meir problematisk for diesel med tanke på dieseldyr, men eg kjenner ingen som har hatt problem med dette på bil (båtmototorar derimot...)

 

Ein må og nemne diesel sine store fortrinn:

 

Diesel har...

* ...stor styrke og drakraft

* ...betre drivstoffsøkonomi

* ...betre sikkerheit (ikkje eksplosjonsfarleg)

* ...lengre motorlevetid (ved rett vedlikehold)

* ...sikkert fleire ting eg har gløymt. List gjerne opp i svar...

* ...er i øyeblikket billegare enn bensin per liter, men det trur eg vil endre seg fort.

* ...einaste fornuftige drivstoffet for større køyretøy

 

Det blir vel slik at dieselbilar går opp i avgifter akkurat tidsnok til å gjere nyare og meir moderne dieselmotorar med mindre utslepp og problem kjempedyre. Det er slik det pleier å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha kjøyrt nyere Mercedes Benz diesel noen år,så blir det aldri meire bensinbil.

kaldstartproblem,nei. (starter i -30 uten motorvarmer)

dårleg varmeapparat,nei.

motorvibrasjon,nei.

slit meir reimer,nei.

klissete motorrum,nei.

 

har også ein ca 20 år gammel dieselbil av annet merke. på den kan det stemme bedre med noen av ulempene du nevner. bl.a vibrasjon,tungstartet(men starter i -15 til -20 uten motorvarmer. har ikkje kondensproblemer på noen av bilene. bor i kaldeste innlandsnorge.

 

bensin er kun for motorsag og plenklyppar hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår eg at du kjøper deg bensinbil,så slepp du alle desse problemene som du ramsar opp som dieselmotorene har.

Så får oss som kjøyrer dieselbil og ikkje har dessa problema berre kose oss i vinternorge.... men klart vi bruker vinterdiesel!! Har forresten traktor som går på diesel også. Må brukes omtrent kvar dag,uansett temperatur. Problemskaper er vel nokså dekkende ord om deg???

Dette er forresten siste ord frå meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Glytzhkof!

Jeg syntes du ramser opp en del tull som absolutt ikke hører hjemme i en \&quot\;biltest\&quot\;

Eks. * ...betre sikkerheit (ikkje eksplosjonsfarleg)

 

Jeg tror ikke du har sett så mange biler eksplodere (bortsett fra på amerikansk actionfilm) for dette er ikke akkurat noe problem i den verden jeg lever i.

 

Jobber i brannvesenet på 15 året nå, har vært på ufattelig mange bilbranner og kan ikke huske at en eneste bil har eksplodert. De er ikke konstruert for å eksplodere. Dette er bare noe tull du har sett på film.

 

Kjøp deg bensinbil du så holder du lankene dine reine når du fyller bensin til 15 kr literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide at vi setter ned beinet for detta avgiftshelvete vi får kontinuerlig tredd nedover hue?

 

Jeg blir så jævli forbanna på at de skal gjemme seg bak foruensning og CO2 utslipp hver gang de skal sylte mer penger ut av en stakker som prøver å få endene til å møtes.

 

Å hu derre Kleppa har ikke noe i den stolen hun sitter i å gjøre. Hun fikk jobben fordi de mangla ett kvinnfolk får å få en likestilt regjering. Da tok de hu for hu kan de styre som de vil. Kjønnskvotering kalles det.

 

Nei det som må til er ikke likestilling av mannfolk og kvinnfolk! Men likestilling av folk fra arbeiderklassen som har vært uti arbeidslivet en 10-12 år. Ikke en gjeng med såpekokere som aldri har gjort et ærlig arbeidsslag. Det eneste dem sitter å koker sammen er å finne nye avgifter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Denne gangen er jeg HELT ENIG med RUNE!!!!!

Må bare slutte meg til argumentene hans lengre oppe, for her ligger faktisk hele sannheten. Naboen vurderte å bygge propanfyrt korntørke i fjor. Jeg frarådet ham det, fordi jeg regner med at propan snart blir belagt med en voldsom avgift. Propan er i dag en forholdsvis billig energikilde, og hittil så har man sagt at den er miljøvennlig. Hvis man ikke klarer å finne på at propan er miljøfarlig, så vil det komme en annen utspekulert måte å avgiftsbelegge den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er vi nødt til å 4x4 å helst med lav serie. Kjører i dag en hilux å kjerringa har en landcruiser. Vi kjører på piggdekk.

Vår JD på 90hk har pigg-kjetting på alle 4 hjula og med disse kjøretøyene kommer vi oss de 4 årstidene her til lands. Ikke alle kan kjøre en smart liten miljøbil! Kan ikke politikerne snart skjønne at Norges land ikke er bare oslo-gater snart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hvis det er riktig at NOx-utslipp fra dieselbiler i bykjernene er et stort lokalt miljøproblem så lurer jeg på om myndighetene har satt seg inn i utslippsverdiene fra moderne motorer. Det meste av common rail, AdBlue, katalysatorer og EGR har jo kommet for å få ned utslippene av NOx. Hvis utslippene fra en moderne motor er 1/6 av hva de var for 7-8 år siden så er det ikke riktig å legge importavgifter på nye dieselbiler for å påvirke folk til å velge bensin i stedet.

 

Skal de absolutt minske antallet dieselbiler i sentrum så er det vel bedre å øke bompengeprisen for en dieselbil? Det er jo null problem med autopass-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke detta helt!

 

Blir det noe bedre å bo i byen selv om jeg betaler ekstra penger i bomringen? Jeg må kjøre den bilen jeg kjører jeg hvis jeg skal bo der jeg bor!

 

Detta er fra regjeringens side ran på åpen gate! Voldtekt midt på lyse dagen (velg en)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
\'\'\'\'mellom bakkar og berg\'\'\'\', i ditt tilfelle skjønner jeg jeg argumentet ditt. Men dersom det er slik, at dieselbilene forurenser mest lokalt, mens bensinbilene forurenser mest globalt. Så mener jeg det er bedre å legge en ekstra avgift på bomringene for dieselbiler. Dermed vil flere som bor i et byggefelt rett utenfor byen velge bensinmotor neste gang de skal bytte bil. Eller kjøre kollektivt. Folk som bor og arbeider langt ute på landet skal ikke behøve å betale innkjøpsavgift på en dieselbil fordi det er lokal forurensning i Bergen når det er kaldt og vindstille. Men uansett er slike utspekulerte avgifter bare et påskudd for å få inn igjen de pengene man lovte å gi i skattelette på andre områder før valget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Hvis literprisen på diesel økes for mye, så blir det protester fra lastebileierforbundet. Dagligvarene vil bli dyrere i butikken fordi transportutgiftene øker. Til og med bussbillettene vil bli dyrere med høye avgifter på diesel, og trailere vil i enda større grad enn nå ha ekstra tanker og smugle med seg ekstra diesel inn i landet. Det eneste \'\'\'\'rettferdige\'\'\'\' om staten noengang har tenkt i de baner, er å gjøre om avgiftene på nye biler, slik de gjorde da dieselbilene ble billigere for noen år siden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...