Gå til innhold

Tinglysing av rettigheter i sameie


Gjest

Anbefalte innlegg

Som nr 3 i rekken kommer jeg ikke til å overta familiegården når det blir generasjonsskifte. Imidlertid er mor og far villige til å gi meg jaktrett, rett til å ta ut ved, rett til å kjøre på utmarksveier og bruksrett til stølen. Mesteparten av jakt og vedhogst foregår i utmarkssameie. Er det noe i veien for å tinglyse at jeg har rettigheter i sameiet på lik linje med den som eier gården?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nr 3 i rekken kommer jeg ikke til å overta familiegården når det blir generasjonsskifte. Imidlertid er mor og far villige til å gi meg jaktrett, rett til å ta ut ved, rett til å kjøre på utmarksveier og bruksrett til stølen. Mesteparten av jakt og vedhogst foregår i utmarkssameie. Er det noe i veien for å tinglyse at jeg har rettigheter i sameiet på lik linje med den som eier gården?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rettighetene som foreldrene kan gi deg kan tinglyses som en heftelse på gården. Bruksrett på seter, vedhogst i skog som tilhører gården osv. Foreldrene mine har tilglyst borett i førå og bruksrett på seter og fiskebu. Det de ikke uten vidre kan gi er rett på jakt og ved i et sameie som det er fler en dem som eier. De kan ikke gi bort på veine av andre. Det må i såfall være deres del som de gir bort, men det kan finnes regler i sameiet som forhindrer det. Uansett synes jeg slike retter kun skal gjelde i en genrasjon. Hos oss har gjelder slike retter mine søsken, men bare sålenge foreldrene mine er i live, og det går \&quot\;på deres kvote\&quot\; Heldigvis er vi gode venner, så vi har ikke behøvd å finne fremigjenn kontrakten for å se hva som sto der. Synes det blir feil om søskenbarn, tremenninger osv skule hatt rett til å hogge i min skog. tilslutt ville jo gud og vermansen hatt rett...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...