Gå til innhold

Pris forpaktning


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal overta/kjøpe ut en gård med 212 da som det har vært produsert korn på i mange tiår, ut i fra hva jeg har blitt fortalt er det gode jordsmonn og det er drenert der?

 

Er det noen som vet hva som er vanlig pris på forpaktning?

Er det ofte folk som vil leie jord? er det stor forksjell på hva man leier ut til? Korns vs grønnsaker?

 

Gården ligger i Nes Akershus.

 

Mvh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanoj83_1

Hei!

 

Jeg skal overta/kjøpe ut en gård med 212 da som det har vært produsert korn på i mange tiår, ut i fra hva jeg har blitt fortalt er det gode jordsmonn og det er drenert der?

 

Er det noen som vet hva som er vanlig pris på forpaktning?

Er det ofte folk som vil leie jord? er det stor forksjell på hva man leier ut til? Korns vs grønnsaker?

 

Gården ligger i Nes Akershus.

 

Mvh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Skal du forpakte gården? Eller mener du å leie ut jorda til noen andre?

 

I mitt distrikt mye lenger nord er prisen på god kornjord 200-400 kr. da. og prisen på god grønnsakjord over det dobbelte.

Du finner jordleiepriser for Østlandet for de forskjellige planteproduksjoner i Bedre Gårdsdrift eller ved å se her:

https://www.slf.dep.no/no/eiendom-og-skog/eiendom/jordleiepriser/statistikk/Jordleiepriser+2011.14254.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanoj83_1

Bonde: Jeg mener og leie bort jorden, mine besteforeldre skal bo der til de forsvinner så jeg har ingen mulighet til å drifte den desverre!

 

takk for svar til dere begge! :)

 

jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når du skal leie ut kreves nå 10-årskontrakt, men det vet du sikkert. Prisen avhenger jo mye av jordas tilstand, stein, arrondering, beliggenhet osv. Personlig ville jeg ha tenkt på å få en god driver som steller godt med jorda fremfor å tyne ut på pris å få en \&quot\;slabbedask\&quot\;. Du må skrive en ordentlig kontrakt og det bør stå at jorda skal være i samme stand ved avtalens utløp. Det finnes sikkert standard jordleiekontrakter på internett eller hos det lokale landbrukskontor. Landbrukskontoret skal ha kopi av kontrakten.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...