Gå til innhold

griseproduksjon


Gjest

Anbefalte innlegg

jeg har sett på en gård for drift med gris...det er lagt opp til levering av 1000-1100 slaktegris i året,grisehuset var nytt i 2004... regner med å bli sittende med ca 3.5mill i gjeld på det..

kan noen si noe om økonomien i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

jeg har sett på en gård for drift med gris...det er lagt opp til levering av 1000-1100 slaktegris i året,grisehuset var nytt i 2004... regner med å bli sittende med ca 3.5mill i gjeld på det..

kan noen si noe om økonomien i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

dette er et kombinerthus og produserer full konsesjon med plass for 50 års purker..

må leie spredeareale da gården har ca 80 daa dyrket mark 55 beite og 385 daa skog..

er mysekum på 37000 liter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

\&quot\;dette er et kombinerthus og produserer full konsesjon med plass for 50 års purker..

må leie spredeareale da gården har ca 80 daa dyrket mark 55 beite og 385 daa skog..

er mysekum på 37000 liter..\&quot\;

 

Økonomien i dette kan være alt fra glimrende til katastrofe. Det er det du selv greier å få til i grisehuset som avgjør dette. Dersom du har et nytt og funksjonelt hus fra 04, og ikke en klatte ombygning av et gammelt hus, så burde alt ligge til rette.

Du trenger en del basiskunnskap om griseproduksjon, hvis du ikke har så annbefaler jeg Norsvin skolen.

 

Når det gjelder spredeareal, vel det har vel eksistert en avtale fra før?

Jeg ville nok konsentrert meg om griseproduksjonen, og hvis du ikke synes korn eller gress er fantastisk gøy, leid bort jorda med en avtale som sikrer at du får avhendet møkka også. Husk denne har en verdi! Da kan du slippe å innvestere i en masse redskap og bruke mye verdifull tid. Eller du kan forsøke å drive ved å leie inn folk/redskap, det er ikke gunstig å ikke kunne passe godt nok på i grisehuset fordi du må så, slå, sprøyte, kjøre møkk osv osv. De er uansett ikke der du tjener mye kroner!

 

Hvis du klarer å \&quot\;bo i grisehuset\&quot\; under grising, så tror jeg dette går veldig greit, hvis ikke så....

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kan noen gi tips på hvilke banker som er bra på finansiering,samt total økonomisk innsikt/rådgivning i landbruk?

Holder rådgiverne slakteriene har,for å få en nok realistisk oversikt på driftsplan/tot.økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...