Gå til innhold

Din erfaring med å overta småbruk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Rundt om i det ganske er det mange småbruk som etterhvert er lagt ned. Mange ligg brakk, eller er gjort om til fritidsbolig. Mye fordi vi har den umoralske og høyst krenkende odelsloven som gjør det vanskelig for eier (bonden) å selge på åpent marked.

 

Personleg er jeg uansett i den situasjon med mulighet til å ta over (minst) et småbruk etter studietida. Det mest aktuelle ligger ca 30-45 min fra en større norsk by(blant 15 største i landet). Både jeg og samboar har solid teknisk utdannelse på høgskole og universistetsnivå, slik at det ikke er aktuelt å drive gård på heiltid.

 

Bruket ligg typisk nok ganske isolert og med høy snittalder på nabogårdene og lite tilflytting. Hva skal en svare den dagen tilbudet kommer? Er den noen som har erfaring fra tilsvarande situasjon? Hvorfor er du fornøyd eller misfornøyd med valget?

 

Til historien hører det med at byggningsmassen er forfallen og det må bli nytt rund baut, slik at vi i første omgang egentlig overtar en kjempestor og litt øde tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rundt om i det ganske er det mange småbruk som etterhvert er lagt ned. Mange ligg brakk, eller er gjort om til fritidsbolig. Mye fordi vi har den umoralske og høyst krenkende odelsloven som gjør det vanskelig for eier (bonden) å selge på åpent marked.

 

Personleg er jeg uansett i den situasjon med mulighet til å ta over (minst) et småbruk etter studietida. Det mest aktuelle ligger ca 30-45 min fra en større norsk by(blant 15 største i landet). Både jeg og samboar har solid teknisk utdannelse på høgskole og universistetsnivå, slik at det ikke er aktuelt å drive gård på heiltid.

 

Bruket ligg typisk nok ganske isolert og med høy snittalder på nabogårdene og lite tilflytting. Hva skal en svare den dagen tilbudet kommer? Er den noen som har erfaring fra tilsvarande situasjon? Hvorfor er du fornøyd eller misfornøyd med valget?

 

Til historien hører det med at byggningsmassen er forfallen og det må bli nytt rund baut, slik at vi i første omgang egentlig overtar en kjempestor og litt øde tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om hva? Er i dag hobbybruk med 50-60 vinterfora sau, en del skog og det ligger i en bratt fjellside. Bør ha 4wd til vinteren..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Så sant du ikkje får veldig ugreie kårfolk på kjøpet, og plassen ikkje ligg alt for stussleg plassert, er det berre å slå til! Her har de høve til å praktisere litt gardsdrift om de vil, og det er sikkert også god sjanse til å utvide drifta om viljen og interessa er der. Og om det ikkje blir den store gardsdrifta utav det, får de ei god og romsleg tomt til ein grei pris - pluss veldig mykje arbeid... Men tenk på alternativa: Ni til fire-jobb og villa med hage - er det eit liv som er verd å leve? Kveld etter kveld med Frustrerte Fruer og Beat for Beat - huff! Eller kjøpe ein stor nok gard til å drive skikkeleg, for la oss seie tre-fire mill. Då er det banken som er sjef, og ikkje du.

Helsing ein som har vore i liknande situasjon, som arbeider seg halvt ihel, men som er veldig glad for ein god oppvekstplass for ungane og for å ha litt plass kring husnovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...