Gå til innhold

Råd til kjøp av brukt rundballpresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på å kjøpe egen brukt rundballpresse.

Skal presse ca 80-100 ball i året. er det noen presser jeg bør styre unna?

Har kikket litt på welger 12, 15 og Claas 46 dette er jo elder presser uten kutting.

Er et noen som har noen gode råd om hva en bør se etter ved kjøp.

 

Grunnen til at jeg vil ha egen presse er at da kan jeg presse når det passer meg. (har somregel blitt sist på den store runda til de som drive leigepressing, og da er grasset vått eller brunt) De som driver med leigepressing har ofte så stor redskap at de ikke vil presse små jorder, det blir for mye styr.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flåta Gård

Hei

Lurer på å kjøpe egen brukt rundballpresse.

Skal presse ca 80-100 ball i året. er det noen presser jeg bør styre unna?

Har kikket litt på welger 12, 15 og Claas 46 dette er jo elder presser uten kutting.

Er et noen som har noen gode råd om hva en bør se etter ved kjøp.

 

Grunnen til at jeg vil ha egen presse er at da kan jeg presse når det passer meg. (har somregel blitt sist på den store runda til de som drive leigepressing, og da er grasset vått eller brunt) De som driver med leigepressing har ofte så stor redskap at de ikke vil presse små jorder, det blir for mye styr.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1

Det meste går jo på vedlikehold.

Har drevet med pressing siden 1997.

Har hatt Claas 46rotorcut(1995),solgt 2005,25000 baller,kun 2 lagerbrudd.Kjøpte da ny Claas 46 u/kutt,solgt 2008.5000 baller et lager.

Har nå presse nr 3 etter det.Anbefaller Claas,hvis den er godt vedl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flåta Gård

Hvordan kan en skjekke om et lager er i ferd med å gå, eller om en snart må bytte rulle? skjer dette plutselig slik at man ikke kan ane noe ved kjøp av brukt presse?

 

Er det full stopp i pressinga da?

 

Er det noe spessielt en må se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når det gjelder rulle/valsa, så må ein gå over heile valsa for å se etter sprekker, skader. Er det blitt det så må ein skifte valse og selfølgelig nye lager når ein monterer dette. Ein kan prøve å sveise litt der sprekken er, men det er såpass stort trykk på valsa når du presser at det lønner seg å sette på ei ny ei. Godset på valsa blir gradvis svekka.

 

For å skjekke lagra på pressa, så går jeg over med eit lite brekkjern og presser litt (ikke hardt) mellom hver valse på enden. Da kan ein finne ut om det er slark i lagret. Er det ei valse som beveger seg litt når du bruker brekkjernet, så kan du bestille lager med det samme.

Det lønner seg å ha eit til to lager liggende.

Som regel er det dei nederste/bakerste valsene/lagra som går først, da det er desse som er mest belastning på.

 

Du merker når eit lager er gått. Det blir veldig rabalder inne i pressa for å si det sånn. Da er det bare å ta fram verktøykassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

orkel gp 1202 er ei god pressa til eige bruk. Det er ei forhaldsvis lett pressa som laga tunge buntar med godt for. har komt best ut i fleire testar når det gjeldt forkvalitet. når det gjeldt standen på pressa bør ein sjå godt over den, helde få gode bilete av den. samt å snakke med den som har kjørt den, einmannskjørt er oftast ein fordel. er ei maskin bulka og skjeiv i alle kantar, helde bein å fin, er det ein god indikator på kor forsiktig, og dermed fint brukt maskina er.

 

Lågt bunta/tima -tal har lite å seie om det set ein apekatt i traktorsetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vil helt klart anbefale Orkel 1250/1260 med eller uten pakker, avhengig av hvor mye penger du vil bruke. Hvis du ikke kjører disse pressene hardere enn det de skal kjøres går de \&quot\;evig\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...