Gå til innhold

Jobbing på søndager og helligdager


Rune

Anbefalte innlegg

Her jeg bor kreves det at det er stilt på søndager og helligdager.

Kun fjøsstell og absolutt nødvendig arbeid på disse dagene.

Dette er ofte kinkig å få til siden våronna er midt i alle røddagene.

Hvordan er dette utover landet?

Hva tolereres å gjøre utover i landet?

Nattkjøring?

Møkerlukt? Varsling ved møkerkjøring?

Konfliktløsning ved klager fra naboer for møkerlukt/støv/støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei Rune!

Hvem er det som krever dette?? Her bruker vi sunn fornuft og prøver i det lengste og ikke irritere naboene mer enn vi må. Du sier

-\'\'\'\'absulutt nødvendig arbeid\'\'\'\' jeg vil påstå at våronn ligger i den kategorien. Bor folk på landet så må de tolerere at de er naboer til en yrkesgruppe som må innrette arbeidet sitt etter været og ikke etter kalenderen. Er det meldt regn så kjører vi til vi er ferdige enten det er såing, gjødsling eller innhøsting. Da er dag/natt eller ukedag/helligdag det samme for oss. Når det gjelder møkkerlukt, så prøver vi å kjøre når det regner, da blir det heller ikke store luktplager. Ser jeg at klesvasken hos naboen henger ute, så tar jeg bare en telefon til vedkommende og sier ifra. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Etter loven skal det være roligt etter klokken 2300. Så dersom du har en litt vanskelig nabo, sliter du egentlig litt. Bor sjøl tett ved et byggefelt, men har aldrig hatt problemer med det. Prøver å ta hensyn, og det er ikke mange søndager i året traktoren går på jordet. Prøver også ta skifter som ligger nermest husa på dagtid, og skifter som ligger lenger vekke kveld/natt om det trengs.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Loven sier at det skal være stille etter 2300 ja. Men det gjelder ikke for korte perioder som f.eks slått og våronn. (Etter hva jeg har hørt) Men hvis du hadde slått gress hver natt i ukedagene året rundt, så hadde du nok blitt pålagt å stanse arbeidet.

 

Vet om flere på Jæren som har prøvd å anmelde/klage på f.eks snitting på nattestid, alle klagene blir avvist pga at det er en ekstraordinær hendelse som ikke pågår mere enn noen netter i året.

 

Det er forresten meget sjeldent at det pågår våronnarbeid på jæren søndag og helligdager. Slåttearbeid derimot, er blitt ganske vanlig de senere årene.

 

Selv prøver jeg å drøye søndagsarbeid til etter klokken 1300. Og det blir somregel slåing av gress, aldri møkkakjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Prøver også å unngå arbeide etter 2300-2400 tiden men går jo ikke alltid, især ikke i slåttonn hvis regnet truer.

Bor tett til boligfelt, men stort sett alle sammen har forståelse for dette og er noe man må godta når man har valgt å bo i landlige områder. Det jeg hører når man møtes i sosiale sammenhenger er at de er imponert over hvor mye vi arbeider og hvor fint vi har det på og rundt gården.

Gjødselkjøring unngås 2-3 dager før 17 mai og konfirmasjon etc.

Ellers vet jeg at man kan søke politiet om lov til nattkjøring for en kortere periode.

 

En ineressant ting er jo også hvor mange plenklippere som kjører om søndagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja, det stemmer nok at det etter loven skal være stille etter 23.00, men tror dette bare gjelder i innsovningsperioden som er mellom 23.00 og 01.00. Etter dette tror jeg man kan starte opp igjen, med loven i hånd, hvis man har en \&quot\;vanskelig nabo\&quot\; :-)

Vet at noen kommuner har nedlagt forbud mot plenklipping på søndager og helligdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...