Gå til innhold

Kraftverk og odel


Gjest

Anbefalte innlegg

Mulig det innlegget her er som å banne i kirken, men håper på saklige svar:

Kommer fra et lite småbruk der vi under driften hadde 10-12 melkekyr. Min eldste bror har odelsrett, etter at min eldste søster gav fra seg odelen pga hun aldri har hatt interresse av gårdsdrift.

Intensjonen har alltid vært at min eldste bror skal få småbruket billig fra min far, ettersom det har vært mer utgifter enn inntekter opp gjennom årene med gårdsdrift. Alle resterende søsken har vært enig i at han skal få det billig.Det som har endret seg sidan den tid er at no er vi blitt passiv medlem i samdrift, samt at vi pakter bort jorden. Det betyr at det praktisk talt ikke medfører noe gårdsdrift, det er kun vedlikehold av bygninger på gården.

 

Nå er det planlagt kraftverk i en elv der vi er grunneier, og vil generere minimum 300-400 000 i året, og det vil øke mye etterhvert. Ser for meg at når min far har fått bondepensjonen sin om 3-4 år vil la min bror kjøpe gården på odel. Hvilke rettigheter sitter vi som søsken igjen med i en slik situasjon? Har vi rett på noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JohnnyD_1

Mulig det innlegget her er som å banne i kirken, men håper på saklige svar:

Kommer fra et lite småbruk der vi under driften hadde 10-12 melkekyr. Min eldste bror har odelsrett, etter at min eldste søster gav fra seg odelen pga hun aldri har hatt interresse av gårdsdrift.

Intensjonen har alltid vært at min eldste bror skal få småbruket billig fra min far, ettersom det har vært mer utgifter enn inntekter opp gjennom årene med gårdsdrift. Alle resterende søsken har vært enig i at han skal få det billig.Det som har endret seg sidan den tid er at no er vi blitt passiv medlem i samdrift, samt at vi pakter bort jorden. Det betyr at det praktisk talt ikke medfører noe gårdsdrift, det er kun vedlikehold av bygninger på gården.

 

Nå er det planlagt kraftverk i en elv der vi er grunneier, og vil generere minimum 300-400 000 i året, og det vil øke mye etterhvert. Ser for meg at når min far har fått bondepensjonen sin om 3-4 år vil la min bror kjøpe gården på odel. Hvilke rettigheter sitter vi som søsken igjen med i en slik situasjon? Har vi rett på noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Odel er ikke annet enn forkjøpsrett. Siden søstera di har gitt fra seg odelen til eldste bror din, er det han som har forkjøpsrett. Når familien er enig om at bror din skal få garden \&quot\;billig\&quot\;, må far din som selger bestemme seg for hva det betyr. Kraftverket som er planlagt vil gi inntekter, men det må vel investeres litt først..... Dere som søsken har ingen retter, ei heller plikter, så lenge dere ikke er eiere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her kan det jo vere at åbruket/fallretten har eget gnr og bnr. om dine foreldre eiger to eiendommer trenger ikkje den som har odel å arve begge. åbruk er ikkje landbrukseiendom.

Markedsverdien på denne retten vill nok ligge på min 10 mill. kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...