Gå til innhold

kjøtt eller melk


Gjest

Anbefalte innlegg

hei er en kar på 27år som snart skal ta over en gård og i den fobindelse lurer jeg på hva jeg skal satse på vidre.er ikke store gåden i dag men er veldig inntresert i at dette skal bli mitt levebrød.er i dag en melke kvote på 50 000 liter og noe kjøttproduksjon på okser dagens fjøs er i ok stand men noe på eller ombygging må på regnes.ca 75 mål med dyrka mark tror jeg enkelt kan dobble dette.maskin park er grei nok men må nok også oppgraderes noe.er en så liten melke kvote noe å bygge vidre på eller bør jeg leie ut denne og gå for kjøtt på ammeku og okser og hvor my trenger man av dette for at det skal bli noe å leve av.hadde vært moro å høre fra noen som har vært i samme situasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silo01_1
hei er en kar på 27år som snart skal ta over en gård og i den fobindelse lurer jeg på hva jeg skal satse på vidre.er ikke store gåden i dag men er veldig inntresert i at dette skal bli mitt levebrød.er i dag en melke kvote på 50 000 liter og noe kjøttproduksjon på okser dagens fjøs er i ok stand men noe på eller ombygging må på regnes.ca 75 mål med dyrka mark tror jeg enkelt kan dobble dette.maskin park er grei nok men må nok også oppgraderes noe.er en så liten melke kvote noe å bygge vidre på eller bør jeg leie ut denne og gå for kjøtt på ammeku og okser og hvor my trenger man av dette for at det skal bli noe å leve av.hadde vært moro å høre fra noen som har vært i samme situasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silo01_1
må kansje legge til at jeg vurderer å starte med sau eller gris i tillegg og da er kansje sau mest aktuellt p.g.a mindre innviseringer i bygg.hvor mange okser må man ha viss det skal bli noe å leve av med normale innvisteringer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Med så liten kvote er det vel lite forsvarlig å investere allverden i bygninger, så det spørs vel om det enkleste/riktigste er å leie ut som du sier, eller rett og slett selge kvota.

 

Skal du kunne leve av innkjøpte foringskalver må du nok opp i rundt hundre stk til levering i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silo01_1
noe formening om beste byggnings messig løsning for oppforing av okser.dagens fjøs er bås fjøs med spalte binger.tenker kansje få skåret opp betong dekke og lagt spalter over hele og kansje bygge på ligge båser ved å flytte ut dagens lang vegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...