Gå til innhold

Sette opp kabel


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Valtrakjører_1

Hei

Jeg skal sette opp noen nye lys i fjøset, og lurte på dette med hvilken kabel jeg kan bruke?

Kan jeg sette den fast med spiker?

Må jeg ha kontakter med jord?

skal jeg bruke 25 A sikring?

 

på forhand takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skal sette opp noen nye lys i fjøset, og lurte på dette med hvilken kabel jeg kan bruke?

Kan jeg sette den fast med spiker?

Må jeg ha kontakter med jord?

skal jeg bruke 25 A sikring?

 

på forhand takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Ikke bruk spiker på kabelen! Det går ikke lang tid før den ruster opp og kabelen henger i hodet på deg. Kjøp deg plastklemmer som er berengnet på dette, koster ikke mye. Tror det er krav om jordet kontakt i fjøs. Du kan spikre ledning og skru opp lysarmaturene, men koblingen bør du sette bort til en elektriker da dette ikke er lov å gjøre selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtrakjører_1

Hei.

Følgende regler gjelder:

 

1.Du kan sette opp kabel, lysarmatur, kontakter ol selv, men du har ikke lov og koble noe inne i bryterne og det.

 

2.Du må bruke godkjent klips, som i dette tilfellet er plastklips.

 

3.Kabelen må være godkjent kabel, str 2*2,2/2,5 ved 16 A sikring og 2*1,5/1,5 ved 10 A sikring.

 

4.Sikringen må også være av godkjent merke, anbefales og kjøpe fra din elektriker(Simens).

10 eller 16 A brukes på lys og sikk.

 

5.Allt av elektrisk utstyr i drifsbygning må være med jord, og tette, spør din elektriker nermere om dette.

 

6.Alle brytere må dessutten ha 2-polt bryting.

 

 

Så med din kompetanse er det meget ulovlig og sette opp lysene selv.

 

MVH simens elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtrakjører_1
Helt riktig gaute, men vi bruker kombiautomater nå, og da er det jordfeilbryter på sikringen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtrakjører_1

Rune: Hvorfor prøver du og fornerme meg?

Hva er vitsen med denne debatten hvist man ikke kaan spørre om det man lurer på?

Elektriker fra simens: Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Tror ikke det var en hets, men å leie en elektriker i ditt tilfelle er nokk riktig. Så kan du lære av han og evt ta et kurs.

 

Synes du har alt for lite kunnskap om dette til å gjøre dette selv. Klart du kan lære, men i et fjøs står andres liv og helse i fare etter min mening. Så er det ting du ikke har lov til å gjøre.

 

Så heter det å legge opp kabel. Men det er en annen sak.

 

Uansett lykke til \; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hallo, det må da være lov å være litt blank! Sette opp kabel eller legge opp kabel - greit nok at det ene er mer korrekt enn det andre, men her forstår vi poenget, og hobby-elektriker har fått klarer råd om å søke hjelp. Så kan han og elektrikeren han leier inn sammen bli enige om kabelopplegget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Hei hobbyelektrker!

Reknar med at Di hensikt er å spare nokre kroner.

Få tak i ein grei elektriker, og la han planlegge opplegget, og vise deg korleis det skal gjerast. Så kan Du skru opp lysrørarmatura, og legge opp kabelen , med så lange endar for kobling som han har sagt.

Koblingsarbeidet overlet Du til elektriker.

Dei elektrikarar eg kjenner, går gjerne med på eit slikt opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Hei Rune.

Jeg har snakket med elektriker om og sette opp lys og stikk, og han kommer og kikker på de.

Kan du gi meg noen tips så det ikke er så mange feil?

Og hvor får man billig kabel? synes elektrikern har dyr kabel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rure.

Mye av det du sier stemmer men ikke alt. du skal ikke anbefale andre opplegg selv. og om du skal det så ver sikker på at det du sier er rett.

Det er farlig med feil opplegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest torbjørn_1
Energiverkene inkludert elektrikere og firmaer er blitt som en mafia. De vil ikke arbeide uten ha gevinst av alt materiellet de leverer, og det er dobbelt så dyrt som f.eks. materiell fra Biltema. Dette har utviklet seg meget negativt. Og skremslene er jo død og brann hvis ikke mafian får herje som de vil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torbjørn_1

Hei igjen. Jeg har et spørsmål til den kvalifiserte elektriker\;

I et anlegg med kurs 16A brukes 2,5 kv ledning. Er det lov å benytte 1,5 kv fra bryter til en lampe, for av og på, uten at altså ledningen går videre? På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune, slik jeg skjønner denne diskusjonen mener han at det ikke er å anbefale i et fjøs, og det er jeg til dels enig i. Man burde heller ikke bruke mer enn 10 A i et fjøs. Grunnen til dette er at en 10 A vil slå ut mye tidligere en en 16, så selv om en 16 skal være bra nokk... men for sikkerhets skyld bruker jeg heller 2 10A på lys og stikk i en fjøs enn en 10A. Men dette er altså ikke påbudt.

 

Så til deg Torbjørn:

Først og frems det siste spørsmålet, som jeg kan svare deg på etter de fastsatte regler:

Ja, dette er lov hvis du vet hva du holder på med. Grunnen til dette er at i en stikk kan du som bruker ta ut så mye strøm du vil, helt til sikringen ryker. Men, går kablen fra en bryter og til et lysarmatur så er det begrenset hvor mye strøm som går til dette, og det kan jo ikke du som bruker og ikkevitende om dette bestemme. Så, svaret blir enkelt at det er lov til lysarmatur hvis de ikke blir mange eller store så de krever mye strøm.

 

Så til det første spørsmålet som jeg egentelig ikke har en fastsatt regel å hendvise til:

Når jeg som elktriker har jort en jobb hos deg så skriver jeg ut en samsværserklæring til deg, og i den så skriver jeg under på at JEG står ansvarlig for at annlegget er riktig montert og at godt nok utstyr er brukt. Altså, får jeg et utstyr fa deg som kunde som du vil at jeg skal montere, jeg gjør det etter gjeldene regler og alt det der og det begynner å brenne i en av koblingsboksene jeg fikk fra deg så står jeg som ansvarlig. Jeg regner med at du sjønner at jeg ikke er så veldig interisert i det?

Noen ganger så skriver jeg i samsvarserklæringen at det er brukt materiell fra kunden, og at han står ansvarlig for dette selv. Dette er ikke helt etter regelverket, men det fungerer.

En annen sak er at billigmateriell frå biltema er et rent helvette å koble i!

Jeg har selv opplevd å måtte gi opp en instalasjon hos kunder fordi at selv med godkjent billigmateriell var set så vanskelig å koble å få det bra nokk at jeg ikke tok sjangsen.

Kjøper du ELKO-materiell fra www.elhandel.no , www.elektroimportoren.no og lignende med samme merke som det elektrikeren, men til noe lavere pris ser jeg ikke noen grunn til å ike kunne montere det.

Håper du nå sjønner hvorfor det er slik? bare skriv og spørre i gjenn hvis du lurer på noe.

 

 

Er desverre ikke så flink med rettskriving og slikt, men jeg håper det ble leselig.

 

 

Med vennelig hilsen:

 

YIT AS, vefsnveien 5-7 mosjøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Fant allerede min første skrivefeil...

men for sikkerhets skyld bruker jeg heller 2 10A på lys og stikk i en fjøs enn en 10A. Men dette er altså ikke påbudt.

 

Det rette er: men for sikkerhets skyld bruker jeg heller 2 10A på lys og stikk i en fjøs enn en 16A. Men dette er altså ikke påbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det kan vel hende det er bare noe jeg tror, men jeg lærte det når jeg gikk på skolen for en del år til bake...

 

om 2*1,5/1,5 eller 2*2,5/2,5 så ligger boken på kontoret nå, så jeg kan ikke se akkurat nå. Men, så lenge det er til en begrenset energibruker er det tillatt å bruke 2*1,5/1,5 mm2 kabel dersom sikringen ikke er over 16 A mener jeg det var... Isåfall så er jeg ikke helt oppdatert, men det syntes jeg var rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ola Arne, jeg har nå lest i elektrikerens lille bibel på side 186, men etter det jeg kan forstå står det ikke at dette er forbudt. Kan du skrive av akkurat det fra boken, så jeg får se?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...