Gå til innhold

Traktorvogntog


Gjest

Anbefalte innlegg

Tenker da på ekvipasjer med to hengere som en del hengerprodusenter har løsninger med. Det er en kombinasjon som vegmyndighetene satte ned foten for med begrunnelse i at det ikke ville godta (ikke var/er lov med) tre kjørtøy i kombinasjon. Men, er ikke det da lite konsekvent når det nå er åpnet for (utprøving) av 25 m vogntog på visse vegstrekninger? Dette er jo vogntog som består av tre kjøretøy i ulike kombinasjoner. Semi+kjerre eller bil med semitralle på kjerra. (Se sak om transport av Valtra traktorer bl.a.)

Er det transportbransjen som betaler mer for å få igjennom sin vilje enn landbruket eller hva bunner det i egentlig? Ett traktorvogntog med påhengsvogn +slepvogn inkludert traktor blir vel ikke stort lengre enn en vanlig semi, altså 16-17m og mindre plasskrevende i sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker da på ekvipasjer med to hengere som en del hengerprodusenter har løsninger med. Det er en kombinasjon som vegmyndighetene satte ned foten for med begrunnelse i at det ikke ville godta (ikke var/er lov med) tre kjørtøy i kombinasjon. Men, er ikke det da lite konsekvent når det nå er åpnet for (utprøving) av 25 m vogntog på visse vegstrekninger? Dette er jo vogntog som består av tre kjøretøy i ulike kombinasjoner. Semi+kjerre eller bil med semitralle på kjerra. (Se sak om transport av Valtra traktorer bl.a.)

Er det transportbransjen som betaler mer for å få igjennom sin vilje enn landbruket eller hva bunner det i egentlig? Ett traktorvogntog med påhengsvogn +slepvogn inkludert traktor blir vel ikke stort lengre enn en vanlig semi, altså 16-17m og mindre plasskrevende i sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: jeg synes du bør prøve å sette deg inn i hva Bondelaget faktisk gjør, før du skyter fra hofta. Bondelaget oppnår ikke det vi håper og ønsker, men de jobber faktisk med disse sakene. Din beskrivelse er svært langt fra virkeligheten.

Dessuten når det gjelder førerkortreglen: det er en del som blir rammet og må ut med svært mange penger for å skaffe seg lastebillappen for å kjøre lovlig. Men på en annen side så er det ikke særlig lurt å sende 16-åringer ut på veien i 50 km med 30 tonn på slep med lite erfaring. Det er faktisk et vanvittig drapsvåen og det var helt nødvendig å innskjerpe reglene. Så kan man diskutere om reglene ble på rett nivå, men vi måtte bare innse at noe måtte gjøres.

Jeg kjører selv mye med en 25-tonns ekvipasje i 50 km og er glad jeg har mange års erfaring + full pakke tungbilførerkort. Det har lært meg mye om hvilke krefter som vi har med å gjøre og hvilke situasjoner vi kommer opp i. Når vi leier inn 16-åringer, bruker vi de aldri i transportoppdrag (heller ikke med lovlig ekvipasje).

Når det gjelder trådens utgangspunkt: vogntog er jeg tilbøyelig til å være enig. Og jeg er heller ikke så sikker på Biltilsynets hjemmel for å nekte. Men vårt problem er at traktorene er for lette slik at vi nesten ikke kan ha last på disse hengerene uansett, og da feller vel mye av poenget bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: jeg er enig med deg at utformingen av førerkortbestemmelsene kunne diskuteres. Men at det trengtes innstramminger, det står jeg på. Og nå er det nå sånn, rent generelt når det gjelder førerkort: at det er kjøretøyets tillatte spesifikasjoner som gjelder, og ikke de aktuelle forhold. Tror det skal bli tungt å få disp fra de generelle reglene på det punktet.

Men jeg skal også hive meg på i diskusjonen den dagen vi tror det er en mulighet til å få et førerkortreglment som er mer tilpasset dagens situasjon.

Helt enig med deg i vurderingen av 18-åringen med tungbillappen. Men jeg har også opplevd at en erfaren! 16-åring med traktorlappen som trillet rundt på offentlig vei med 50-km traktor, tilsynelatende fordi han ikke mestret traktorens begrensinger i et tett trafikkbilde

 

Og nå spør jeg, for dette vet jeg ikke: tidligere var det ikke førerkortkrav i det hele tatt for å kjøre traktor på jordet. Har det kommet? Om de gamle reglene fortsatt gjelder, så skulle vel 16-åringen fortsatt kunne kjøre 50-km-traktoren lovlig på jordet hvis det er det som er det største behovet?

 

Vedr bredder, avstander etc: at en eller annen i Bondelaget, i et svakt øyeblikk har underskrevet støtte til en famøs brosjyre som jeg antar du sikter til, er ikke det samme som at Bondelaget støtter den.

Se heller hva Bondelaget skriver i sine høringsuttalelser i vedkommende sak. Fikk ikke lagt inn linken, men ved å gå på www.bondelaget.no / nyhetsarkiv / des 2009, finner du kortversjonen med lenke til hele høringsutalelsen. Der finner du 3,5 meter-kravet, kravet til fri distanse, avvisning av 30 km/t forslaget, avvisning av forlaget om rush-tidforbud osv. Ser ut til at de arbeider for alt det motsatte av hva du påstår at de aksepterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P L S: Du er på viddene, generelle førerkortbestemmelser? det er KUN traktor at det er en begrensning på hvor fort kjøretøyet kan gå for at man kan kjøre det med førerkort for den aktuelle klassen.

 

Mener du helt seriøst at man ikke har lov til å kjøre en bil som går fortere enn 80-90 med billappen, selv om man holder fartsgrensa, og?

det blir nemlig NØYAKTIG det samme.

 

Og hvis jeg husker riktig har ikke en 16åring lov til å kjøre en 50kmtraktor på jordet eller, 40 trenger man ikke førerkort for på jordet, eller for å krysse vei/kjøre 200 meter etter veien til neste jorde.

MEN så er det sånn i Norge at alle jordene ikke ligger utenfor døren, og man faktisk da må kjøre noen km etter vei for å komme dit.

 

Bondelaget \&quot\;bæsja på leggen\&quot\; når de lot lastebilnæringen få gjennom den regelen, mens våre kjære tillitsvalgte var for opptatt med å drikke kaffe og se på godtgjørelsen komme inn på konto.

 

Fakta er at en 50km/t traktor er langt sikrere enn en som går i 40 uten fjøra framaksling og bremser foran.

 

Det normale, som alle kunne godtatt hadde vært å ha en begrensning på vekt til fylte 18 år, og en begrensning på hvor fort en 16åring har lov til å kjøre, UAVHENGIG av hvilken fart traktoren kan oppnå.

 

Vet av erfaring at det er nesten komplett umulig for en landbruksentreprenør å finne gode folk, uten å måtte bryte loven ved å la de kjøre.

 

Og det hjelper ikke å skylde på EN mann for den brosjyren rune nevnte, når det er \&quot\;norges bondelag\&quot\; som står på brosjyren.

 

Skal nevnes at jeg vet om svært mange som har mistet tiltroen til bondelaget pga de siste års undergravelser av sine egne medlemmer.

 

Beklager rotete innlegg, sent på kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting.

 

Hva har vogntogførerkort med traktor å gjøre, hva er logikken i å bruke 70-80 tusen kr på det, når det ikke har noe relevans what so ever til traktor?

 

det eneste logiske er ett evt tilleggskurs i tillegg til den vanlige traktorlappen, hvor man lærer litt om tyngde, fart og ting som er relevant til det man faktisk skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Nå sklir jo denne debatten voldsomt ut, men, men, la gå!

 

PLS, har et spm til deg. Med dagens lover har en 16-åring lov å kjøre 40 km/h med 25 tonn. Hva er farligst av 40 km/h med totalvekt på 25 tonn eller 50 km/h med 15 tonn?

 

Jeg tror iaf jeg vet svaret på det. Det er mye mer krefter inn i bildet ved 25 tonn, i følge newton han selv. Jeg vet dette blir å stille ting på spissen, men det er jo faktisk nesten realiteten.

 

Jeg sier ikke at det er rett at en 16-åring skal kjøre 50 km/h. Men at det burde vært slik som på alle andre kjøretøy. At man må holde \&quot\;fartsgrensen\&quot\;. Regelen hadde vært helt grei om det ikke hadde godt etter typegodkjenning, men etter realtiv fart man kjører der og da. Slik at det er opp til hver enkelt å følge med selv. OG jeg tror faktisk 16-åringer er så for å miste redd lappen og har såpass respekt for det som henger bak at de holder loven. Det bør også være slik at de på 18-årsdagen eller når de bilsetfikat at de fikk kjøre 50 km/h med en traktor som er typegodkjent for 50 km/h.

 

Slik som det er nå, blir det vanskeligere og vanskeligere å få tak i folk som kan kjøre 50 km/h.

 

For det 1. I dag er det svært på 20-åringer som har lastebilsetfikaten som er mer enn god nok til å kjøre traktor og har erfaring. Det er stor kostnad å ta setfikatet uten at man trenger det i fast jobb.

 

For det 2. Det blir vanskeligere og vanskeligere å ta setfikatet, tenker da om at den 10 år ikke får setfikatet uten å vise at man trenger det i næring til å kjøre nettop LASTEBIL.

 

For det 3. det skal jevnlig oppfriskes med legeerklæringer og kurs. I dag må man vel ha kurs til 50.000,- i tilegg til selve setfikatet for å kjøre i næring.

 

Skal alt dette være nødvendig for å kjøre en traktor? Traktor er vel ikke lastebil og alle typer kjøretøy har en klasse i norge. Da burde det ikke være så vanskelig å forandre selv kjøreropplæringen, slik at den dekker de behov de byrokratene som sitter på stortinget man burde ha. Ja, setfikatet kan fort bli noe dyrere, men det er vel verdt det? Da vil de bli fornøyde og vi bli fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst ertet på meg flere, selv om vi nok ikke er så uenige som det høres ut til.

Først Bondelaget: de gjør tabber og skal få kjeft for det. Men samtidig arbeider de hardt for bøndenes interesser og oppnår faktisk en god del resultater. Men det ser ut til å bli oversett av mange. Man skal ikke bare ha kjeft for tabber eller dårlig jobb. Man skal også ha ros og kreditt for god jobb. Da blir det hele mer nyansert.

 

Førerkort: dere har helt rett når det gjelder hastighet. Men førerkortregelen begrenser tillatt totalvekt, ikke faktisk tortalvekt.

Ellers synes jeg siste avsnitt i \&quot\;irritert\&quot\; sitt siste inlegg er mest konstruktivt. Det er nok en slik modell vi må prøve å følge dersom vi skal ha håp om å oppnå noe, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Noe kanskje ikke alle vet om:

 

\&quot\;Har man ervervet klasse C1 før 1. januar 2005, har man rett til å kjøre alle traktorer og motorredskap (med eller uten tilhenger).\&quot\;

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29

 

 

Dvs at vi som er gamle nok til å ha fått med oss C1 fra \&quot\;bare\&quot\; B (den gang det var rosa lapper) kan kjøre alle traktorer og motorredskaper.

 

F.eks kan jeg kjøre min Scania 82, liftbil, med dette sertifikatet! Og det er ingen fartsbegrensning på motorredskap!

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, den tok en uventet retning.

Ikke ett ord om myndighetenes holdning..

Men\; Er det ikke hastighetsbegrensning på motorredskap (lengre)?

Og ungdom, 16-18 år, vil ikke de uansett bli stanset for de tøffeste transportoppdragene av arbeidsmiljøloven. Det kommer an på definisjonen/vurderingen av farlig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...