Gå til innhold

Overtakelse av gård


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!!

 

Skal overta en gård, da mine søsken har gitt fra seg odelen til meg.

Hvordan fastsettes det pris på en gård? har fått en takst på gården, men det er uaktuellt for meg å betale denne summen for gården.

 

Jeg vet at mine eldre søsken ikke har noe som helst kunnskap eller interesse av å drive gården videre, er ikke store gården, så det er ikke noe penger å tjene på den. Men jeg stortrives ute på jordet, og vil videreføre det mine forfedre har drevet med i mange århundrer, selv om jeg ikke tjener, snarere går i "tap" med det.

 

Gården har en takst på 6,1 mill og vi er 3 søsken, med en gjenlevende forelder. Som sier det er opptil oss barna å bli enige i pris.

 

Noen som kan gi meg noen fornuftige argumenter for å "presse" prisen ned?

 

Gården ligger på øslandet, og jeg vil tro den er meget attraktiv i det åpne markedet. Takstmannen mente tunet ville være verdt rundt 13-15 mill hvis det ikke var for jorda. Men som sagt vil jeg har gården for å videreføre landbruket og mine forfedres innsats, og ikke for pengene sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelle_1

Heisann!!

 

Skal overta en gård, da mine søsken har gitt fra seg odelen til meg.

Hvordan fastsettes det pris på en gård? har fått en takst på gården, men det er uaktuellt for meg å betale denne summen for gården.

 

Jeg vet at mine eldre søsken ikke har noe som helst kunnskap eller interesse av å drive gården videre, er ikke store gården, så det er ikke noe penger å tjene på den. Men jeg stortrives ute på jordet, og vil videreføre det mine forfedre har drevet med i mange århundrer, selv om jeg ikke tjener, snarere går i \&quot\;tap\&quot\; med det.

 

Gården har en takst på 6,1 mill og vi er 3 søsken, med en gjenlevende forelder. Som sier det er opptil oss barna å bli enige i pris.

 

Noen som kan gi meg noen fornuftige argumenter for å \&quot\;presse\&quot\; prisen ned?

 

Gården ligger på øslandet, og jeg vil tro den er meget attraktiv i det åpne markedet. Takstmannen mente tunet ville være verdt rundt 13-15 mill hvis det ikke var for jorda. Men som sagt vil jeg har gården for å videreføre landbruket og mine forfedres innsats, og ikke for pengene sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.H_1

Hei

 

Så bra at du vil ta over familiegården.

Et lite tips på veien er at du tar kontakt med Bondelaget og melder deg og dine foreldre på et kurs i gårdsoverdragelse, før dere begynner selve overdragelses prosessen. Da vil du få mere enn nok med gode argumenter. Dette er et meget nyttig kurs og jeg hadde selv stor nytte av dette da jeg tok over gården for snart 3 år siden. Det å ta over en gård er ikke like enkelt som det mange tror. Er helt enig med Idefox, at prisen på gården er en sak mellom deg og dine foreldre, ikke søsken. Gården skal ha landbrukstakst og ikke normal takst som om den skal bli solgt på det åpne markedet. Det er 2 forskjellige priser og takster som egentlig ikke kan sammenliknes. Det er riktig som du sier at, - du skal drive gården som du kanskje ikke tjener på men snarer går i tap, og da er det viktig at prisen står i stil med dette. Ta kontakt med landbrukskontoret ditt, de vil gi deg mye nyttig info. Finn deg en regnskapsfører som kan dette med gårdsoverdragelser og som kan ordne med alt det praktiske. Bruk god tid på overdragelses prosessen og informer dine søsken om hva som skjer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Må korrigere Idefox litt på et punkt. En av foreldrene er død, og det betyr sannsynligvis at gårdeieren sitter i uskifte bo.

I følge §19 i arveloven kan ikke gjenlevende i uskifte bo gi bort fast eiendom uten at medarvingene godkjenner transaksjonen. Et salg til underpris må derfor godkjennes av Pelles søsken i dette tilfellet. Ellers er jeg enig i alt som står i svarene.

Beste argumentet for å betale mindre enn taksten er at landbruket alltid har vært avhengig av å overføre en betydelig egenkapital ved generasjonsskiftene. Årsaken er lav eller ingen avkastning på kapitalen i landbruket. Ingen kan normalt forsvare 100 % belåning på en landbrukseiendom uten store inntekter utenom bruket, og dermed vil det normalt være behov for et prisavslag hvis ny eier skal fortsette vanlig drift av eiendommen.

Betal derfor ikke mer for eiendommen enn at du kan legge ned virskomheten og forsvare restgjelda med lønnsinntekter og eventuelt jordleie. Da kan du bo på eiendommen uten å havne i et økonomisk uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest pelle_1

Takker for responsen. Ting er på gli nå, men føler jeg trenger det lille ekstra for at søskene skal forstå at jeg ikke kan kjøpe gården for den summen den er taksert til. Mulig de allerede forstår det, men vil gjerne ha et svar til de, hvis de skulle begynne å diskutere pris...

 

Regner med at det blir en avklaring ila høsten, så jeg legger ut ett lite svar her igjen da.

 

idefox\; Er ikke snakk om mer enn 150 mål totalt, med hovedsakelig drift med korn. Så som sagt er det ikke akkurat det økonomiske som er tingen med denne gården...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Du kjøper jo to ting her, et bosted og en bedrift. Hva anngår bedriften så er tallene enkle å finne, snakk med regnskapsfører. Der kan du få hjelp til å sette opp et regnestykke på hva drifta, 150 mål korn?, er verd som bedrift. Husk at dette skal dekke vedlikehold av driftsbyggninger, jorder, lønn og maskinpark, tror de tallene skal bli lave nok....

Hva anngår huset så er det vel hus i området som omsettes, sammenlikne med dette.

 

Du har da antakelig argumenter for en lavere pris enn 6,1 mil.

 

I tillegg så er det jo ofte den som overtar som må være husvært for slekta i høytider og på sommeren.

 

Betaling av avtalt beløp gjøres også på forskjellige måter, er det kårbolig på eiendommen så settes det jo en verdi på kåret som en del av betalingen, noe kan gis som gave og forskudd på arv. Så det er jo ikke nødvendigvis slik at du må legge ut hele kjøpesummen fordi om prisen blir satt til 6,1 mill.

 

Hvis du virkelig har et tun verd 13-15 mil ( takstmennn er notorisk fulle av skitprat!) så lykke til med vedlikeholdet..... \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...