Gå til innhold

Nye reglar for transport over 255cm?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har det blitt lagt fram noko forslag til reglar som kan komme? Kansje me kan starte ein tråd der folk kjem med forslag til reglar eller kva den enkelte krever ang. problemet?

Eg sjølv driver med leigekøyring og er avhengig av å kunne flytte slåmaskin, presse, fres +++ over ein distanse på minst 2 mil her i bygda, eg pressar og ein del i nabobygda som ligg nesten 8 mil unnda.

I tillegg ligg nærmaste FK 10 mil unnda der eg får utført service på presse og ellers det som trengs til kvar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt lagt fram noko forslag til reglar som kan komme? Kansje me kan starte ein tråd der folk kjem med forslag til reglar eller kva den enkelte krever ang. problemet?

Eg sjølv driver med leigekøyring og er avhengig av å kunne flytte slåmaskin, presse, fres +++ over ein distanse på minst 2 mil her i bygda, eg pressar og ein del i nabobygda som ligg nesten 8 mil unnda.

I tillegg ligg nærmaste FK 10 mil unnda der eg får utført service på presse og ellers det som trengs til kvar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøenner spm ditt men ikke problemet.

Her handler det om å få jobben gjort. Dere lar dere vel ikke stoppe av noen dusteregler. Tror Politiet har annet å gjøre enn å ta de som har såpass lommebok at de kan kjøre med skikkelig utstyr. Hva kan de gjøre om dere ikke stopper med stør gjødseltank??? Vil se de kommer etter på jordet der dere sprer. Håper dere sjåfører er like tøffe som utstyret.

Andre som deler mitt synspunkt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da, jobben blir nok gjort uansett den, og tvilar på at politiet kjem til å bry seg så mykje her, men om det skjer eit uhell ligg ein tynt an vist ein ikkje har fulgt loven..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting eg ikkje har skjønt heilt,er (før var det 5 km,nå 34) kor skal det måles frå? Der eigaren av utstyret bor? Der evt sjåføren bor? Der evt utstyret står lagret? Der utstyret er i bruk nå/sist? Der utstyret er sist parkert???

Nokon som veit svaret på dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
burde være mulig å kjøre ubegrenset langt med redskap inntil 3 meter bredde ved kjøring i jordbrukssammenheng,og krav om følgebil ved større bredder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas_1

Kanskje litt på siden av resten av tråden, men jeg må nå virkelig lure på hva slags folk som sitter i Norges Bondelag (NB). NB har skrevet under på infobrosjyren om 5-kilometersregelen, og det er såvist ikke Bondelagets fortjeneste at dette nå har blitt endret.

 

Man skal jo ikke si at folk er dumme, men en kan jo begynne å lure... Bondelaget har jobbet hardt for at samdriftene kan ha en avstand opptil 17 km, -men traktorkjøring skal begrenses til 5 km!!!

 

Kjempebra at Bedre Gardsdrift og andre ildsjeler har tatt tak i denne saken, og at vi endelig kanskje kan få en levelig løsning.

 

 

Men... Det jeg lurer veldig mye på. Når Bondelaget viser en så mangelfull og virkelighetsfjern oppfatning av hvordan jordbruket faktisk utføres, -ja da blir jeg litt skeptisk på å la dem forhandle jordbruksoppgjøret på mine vegne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når NB skjønte feilen, så har de hatt mye kontakt med Navarsetet mfl. Så tror de skal ha en del av æren for at det har blitt en bra offesiell løsning nå...

 

Men, BG har self. også gjort mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Må vel egentlig være 21 for å kjøre tungt utstyr, 18 er med lærekontrakt på lastebil.

TG, syns ikke du bør klage på 2,99m, Kansje du taper på kort sikt, men må alle tilpasse seg er det noen som hopper av og markedet blir bedre for de som er igjen.

En ting som jeg har lurt på er hvorfor er det så dårlig markering av bredt utstyr i landbruket. Burde lages bedre rettningslinjer og krav til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert_1

Valtra: Nei 2,99 er jo helt greit det! Da får de som har \&quot\;overinvestert\&quot\; i en 3 meters Rapid selge den og kjøpe seg en ny og bedre 2,5 meter...

Eller hva med slåmaskiner og presser, hvor mange av de er ikke over 3 meter?

 

Man kan med andre ord ikke kjøpe seg ny tresker fordi den er for stor, så man får selge nytreskeren og kjøpe seg en gammal Sampo for å \&quot\;tilpasse seg markedet\&quot\;

Tenk på hva du faktisk mener FØR du skriver det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas: Bondelaget gjorde en tabbe! Hvor lenge har denne saken vært på gang rundt i landet? synes selv å huske at det har vært skrevet om håpløse tilstander og tolkninger i et par år nå. Det viser at det skjer ikke noe ved at det slås opp i media.

Bondelaget skjønte tabben og begynte å jobbe hardt nå i januar!!! sent men godt ser det ut til

mye har skjedd på en måned.

Hva har forhabdlernes forening gjort??

For meg ser det ut som om den som får gjort mest er bondelaget...

Hadde de ikke gjort tabben er det ikke sikkert trykket mot myndighetene hadde blitt så seriøst at det hadde blitt noen løsning.

 

Mener for øvrig at det bør bli tillatt å flytte ubegrenset langt inntil 3m bredde også med traktor. det er ikke farligere enn maskintralle på vogntog. Jeg bruker maskinstasjon som ligger 65 km unna til møkkjøring. Det blir tungvindt dersom han ma på trallebil for å komme hit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Robert, tenk over det du skriver!!!!

Her var det snakk om med og uten følgebil!!!!

Har selv kjørt med 4,5m, men da med politi forran.

Bruker følgebil med treskeren, etter veien, men ikke fra jorde til jorde, det er beskrevet i regelene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert_1

Hvor praktisk gjennomførbart er det å kjøre følgebil på et 3 meters redskap?

 

Det ville etter mitt syn være kroken på døra for mye leiekjøring, og entreprenørene blir mer ineffektive, fordi de må vente på en følgebil hver gang de skal forflytte seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

En plass må grensa gå, er samme reglene som gjelder i dag for lastebiler.

Hvorfor det skal være 34km eller noe annet syns jeg er tull. Kjøper jeg ny maskin hos forhandler som er lenger borte må den på lastebil om den må repareres, eks rundballepresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
korleis kunne dei gå med på att ein må ha CE for å kjøre 50km/T, det er ikkje heilt trygt å sende nokon med 25tonn og 25km/t etter veg, med så er det vell ikkje heilt ufarleg med 40km/t og 25tonn heller, kunne våre eit ekstra 2timers kurs eller no da, dær en ahdde lært om farene med fart og nedbremsing å slikt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
korleis kunne dei gå med på att ein må ha CE for å kjøre 50km/T, det er ikkje heilt trygt å sende nokon med 25tonn og 50km/t etter veg, med så er det vell ikkje heilt ufarleg med 40km/t og 25tonn heller, kunne våre eit ekstra 2timers kurs eller no da, dær en hadde lært om farene med fart og nedbremsing å ting rundt det... retta**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor etterspørre nye regler for transporter over 255cm når det allerede er relativt nye regler på området som tillater transport med/av landbruksmaskiner opp til 350cm?

Jeg mener til og med det står at slik transport kan foregå uten bruk av varsellys og merking med \&quot\;bred last\&quot\;.

Problemet nå er jo bare at en eller annen har fått for seg at det absolutt må være en definisjon av hva som er kortere avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke krav er det til følgebilen egentlig? Kan man bruke en vanlig personbil, eller må den gjennom en kontroll av BT først og hvordan skal den evt merkes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Enig med rune. 3,5m innen 34 km. Og det som var bra nå, var jo at de skal se på førerkort reglene igjen \;) blir vel ungdommen glad. Og jeg kan ha 2 stk 50 km/h igjen med god samvittighet. Har hjertet litt i strupen da de uten førerkort får det får kjøre min 50 km/h, menmen.

 

Men ang km. Hvordan skal vi i traktoren få målt det? Sist jeg sjekket og vet, har ikke traktor trippteller eller km teller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...