Gå til innhold

Småsmart


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Lars_A_1
Hvis du melker i båsfjøs og stadig blir plaget av å få kuas hale i fjeset, kan du henge på en sparkebøyle og legge halen bakom, da får du arbeide i fred.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim-Hugo_1
Brukte gummi-transportbånd fra nermeste bergverk/knuseverk e.l fungerer veldig bra som gummimatte i gangarealer, i bunnen av lasterommet på varebilen. Som fleksibel pakning hengende under låveporten. Den kan henges opp som sprutskjerm på lessevogner, eller i silo. De kan og kuttes i passende stykker og erstatte ødelagte skvettlapper på tilhengere. Med andre ord veldig anvendelige, og de gir dem ofte vekk, eller selger dem for en billig penge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

putt startnøkkelen i brystlomma når du skifter olje på traktoren... da er du tryggere på at noen eller deg selv starter traktoren uten at det er olje på den.

på en gård med mange traktorkjørere er det fort gjort hvis man går ifra det midt i oljeskiftinga for å ta en telefon eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert_1

Tante rutt: Skulle likt å se en bildeserie som forklarer at man putter nøklene i lomma når man skifter olje! Så nei, alt gjør seg ikke best i bladet...

Flotte tips så langt forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1
Bruk tjære på bolter, skruer, akslinger osv. Der det bruker å være vanskelig å få de løs. Så løsner de mye lettere når man skal av med det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest spelarjakob_1

Når jeg skal knytte igjen en vedsekk av den typen som brukes til paller, tar jeg en lastsurring rundt ca. 20 cm. fra øverste kanten , og strammer til.

Synest at dette gjør at pakken blir ekstra fast og fin i \&quot\;fisken\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tim-Hugo_1
Som et tillegg til LarsA\'\'\'\'s innlegg om kuhalen, kan jeg og nevne at det fungerer fint å trekke halen fram mellom Jur og benet til kua...der sitter den lenge nok til at du får jobbet deg ferdig, men den løsner sjøl når kua beveger seg litt...Dette kommer selvfølgelig litt ann på juret, men funker på de fleste kyr i mitt fjøs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fyller en vedsekk (60/80l) med vedsekkanal bruker jeg to kraftige \&quot\;strikktau\&quot\; med festet i taket til å holde vedsekken stramt oppe når jeg drar kanalen opp. Dermed får jeg fyllt sekken skikkeleg med en gang uten å måtte stable oppi toppen av sekken \&quot\;manuelt\&quot\;.

 

Strikktauene er ca 8mm i diameter og har hver sin krok i enden som jeg stikker inn i toppen på vedsekken. Jeg fester ikke strikkene før jeg har fått litt ved oppi, ellers svever vedsekk med kanal en liten halvmeter over bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...