Gå til innhold

Høy,1slått


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen har fått til høy på 1 slåtten i år? Bor selv på vestlandet og fikk bare tørket i 24 timer før en måtte pakke i rundballer. Kan knapt kalle det høyensilasje siden det kun hadde blitt slik ein kunne vri det i honda uten det kom veske. Hvorden er ståa ellers i landet Og utsiktene til priser på hestehøy....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei, lurer på om noen har fått til høy på 1 slåtten i år? Bor selv på vestlandet og fikk bare tørket i 24 timer før en måtte pakke i rundballer. Kan knapt kalle det høyensilasje siden det kun hadde blitt slik ein kunne vri det i honda uten det kom veske. Hvorden er ståa ellers i landet Og utsiktene til priser på hestehøy....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1
Hei.Bor på Sørlandet og selger høyensilage.Har faktisk ikke slått enda pga av været.Vil ha 4 tørkedager,og det er jo umulig.Hvis ikke det blir bedring neste uke,så må jeg ta det utgrodde grasset uansett,så blir det som det blir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jon_inge_eidem_1

Hei.

Jeg holder til i namdalen, nord trøndelag. Driver faktisk med høyonn nå, men det er ikke ideele forhold,har vært 2 dager med regn siden jeg slo for 5 dager siden, sånn noenlunde vær de 2 siste dager, men tåke og dugg om natten ødelegger desverre mye. Dette er mer typisk 2. slått vær sånn normalt men men... Begynte såvidt å presse noen firkantballer ikveld, men det er i råeste laget synes jeg, selv om jeg har tørke. Imorgen er det meldt regn fra kl 12.00, så ligger ann for at det blir mye rundball med høyensilage... Høyonna har vært en tilnærmet fiaskio i mine øyne, men måtte bare prøve nå, ser man på yr.no så melder de regn hver dag så langt varselet rekker framover... Får satse på 2. slåtten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Høyensilasje etter 24 timer fortørking???

Det kalles vel silofor med gjennomsnittlig tørrstoffprosent..

 

Klarer ikke helt å forstå at noen ønsker å kjøpe \&quot\;høyemsilasje\&quot\; som har fått regn og ligget ute i 5 dager- men må man slå så må man- men kvaliteten blir jo deretter.

 

Fikk i fjor levert 28 tonn med høyensilasje fra Sverige til kr.2.40 levert Bodø. Det klarer ingen i Norge og kvaliteten er fantastisk da deres gressarealer fornyes hvert 3 år- (EU-regel..).

Værforholdene omkring Stockholm er av de mest stabile i Scandinavia. Vet ikke om vi får behov for å kjøpe høyensilasje i år men vi har bestilt 200 firkantballer med halm fra samme leverandør. Har før tidligere kjøpt halm fra Trøndelag- men kvaliteten har vært så som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når noe knapt kan kalles høyensilasje er det ikkje det, tale måte. men eg har ingen problem med å fore med grasballer på 35% til hester som ikkje går i løp.

2,40 er billig. Men klarser ikkje å sjå fodelen med å fornye enga kvart 3 år. Min erfaring er at fyrste året kan ein ikkje lage høy. Pga graset har for lite rotsytem og jorda har ikkje \&quot\;satt\&quot\; seg. Dette fører til unødig mye jord i graset under vending og raking. + på vestlandet følger det alltid stein med i første raking etter gjennlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

I Eu er det en regel om at markene ikke fornyes hvert 3-år så går de over til å være evigvarende engarealer som ikke kan pløyes mere..

Har blitt lite pløying i Norge hvis den regel hadde blitt innført over natta..

 

Uansett, lykke til med slåtten billy the kid.

 

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...