Gå til innhold

Enkel ATV til skogs og brøytebruk


Glytzhkof_1

Anbefalte innlegg

Vi har eit nedlagt gardsbruk der vi hentar ut ein del ved. Dessutan blir ein del av det oppdyrka arealet slått av ein lokal bonde.

 

Etter at far min har gått bort står det no to eldre traktorar som er lite brukte. Den eine har ein Norla totromla vinsj, mens den andre har ei skuffe. Denne kombinasjonen fungerer fint til enkel vedhogst, men det er jo til dei grader overkill for min bruk.

 

Eg har lenge vurdert å selge begge traktorane og kjøpe inn ein ATV som kan benyttast til enkel skogsdrift - mest som transportmiddel for motorsag og utstyr, men og til å dra fram mindre tre med vinsj etter felling. Ideen er også å bruke ATV til enkel brøyting og som "motorsykkel" på sommarstid.

 

Eg innbiller meg at ein ATV er enklare å fikse på sjølv, meir anvendeleg til fritidsbruk, og god nok til mitt enkle bruk i skogen. Eg lurer på kva modell av ATV folk vil anbefale dersom ein har slik variert bruk i mente, og korleis bør ein registrere køyretøyet? Hvis den er registrert som MC, er den vel kanskje ikkje brukbar i skog og mark?

 

Behova mine er i oppsummering:

* Enkel ATV som kan skruast på sjølv

* Sterk nok til enkel skogsbruk og brøyting

* Mogelegheit for tilkobling av tømmervogn

* Sterk vinsj for å dra fram middels store tre etter felling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

En Yamaha Grizzly med belter blir jo fort 160-170 000,- Skal du da også koste på tømmervogn og vinsj, kommer du sikkert over 200 000,- Den blir og regne som et leketøy i skogen, og det blir en dyr ved å fyre med. Skal du ha en motorsykkel til sommerbruk, kjøp en motorsykkel. En ATV har på langt nær samme kjøreegenskaper som en motorsykkel på vei.

 

Mitt tips\; Behold den beste traktoren, og selg den andre. Da sparer du mye penger, og du får hogd ved som du har råd å fyre i ovnen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg

Jeg var i samme situasjon som deg.Hogger litt ved hvert år og tar ut dette med traktor(Ford 4610) Bruker en liten vinsj og skuffe.Tenkte og skaffe ATV , fikk låne en polaris 500 av en snill nabo og prøvde den i skogen.Fant ganske fort ut at den trengte mer plass enn jeg trodde og at den var for lett. Med og bare rydde litt ekstra kom jeg fram med traktoren.

Jeg slo det derfor fra meg og koser meg med traktoren.

Kommer til og kjøpe meg en motorsykkel etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en eldre Valmet/Valtra du. Bortsett fra det med å bruke den til motorsykkel så får du gjort både skogsarbeid og brøyting mye bedre med en gammel traktor enn en ny ATV. Billigere og enklere å skru på er den og.

 

Så med mindre du er ute etter unnskyldninger for å kjøpe en ATV så anbefaler jeg traktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 50.000 på en ATV og det samme på traktor med vinsj så har du både leketøy og skogstraktor. Skal du bruke 100.000 på en \&quot\;fullrigga\&quot\; ATV er jeg redd du blir skuffa. Å dra \&quot\;mellomstore trær\&quot\; med denne har jeg lite tro på. Utstyret til ATV er dyrt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...