Gå til innhold

Nedlagt gård og arv


Gjest

Anbefalte innlegg

Utgangspunkt: Min far og mor lever, men har sluttet av med gårdsdriften. De nærmer seg høy alder og vi er fire søsken som nå snart må finne ut hva som skal skje med gården når foreldrene våre faller fra.

Gården er ca 45 mål og har nå vært nedlagt i 6 år. (En fjern bonde kommer å slår graset om våren). Min eldste bror har vel odelsrett (forkjøpsrett), men han bor vekke og vil nok aldri starte opp noen gårdsdrift igjen. Det vil nok ingen andre søsken heller (og neppe noen barnebarn).

 

Gården ligger utenfor en by og grenser til et industriområde og sjø og slikt sett vil den kunne ha en stor verdi. Flere eksterne har tatt kontakt angående ønske om kjøp, men så langt er det ikke blitt ført noen reelle diskusjoner.

 

Hvis du som leser dette nå var min far, hva ville du da gjort ?

Hva er fornuftig å gjøre og i hvilken rekkefølge ?

Hvilke spørsmål bør besvares først og deretter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunkt: Min far og mor lever, men har sluttet av med gårdsdriften. De nærmer seg høy alder og vi er fire søsken som nå snart må finne ut hva som skal skje med gården når foreldrene våre faller fra.

Gården er ca 45 mål og har nå vært nedlagt i 6 år. (En fjern bonde kommer å slår graset om våren). Min eldste bror har vel odelsrett (forkjøpsrett), men han bor vekke og vil nok aldri starte opp noen gårdsdrift igjen. Det vil nok ingen andre søsken heller (og neppe noen barnebarn).

 

Gården ligger utenfor en by og grenser til et industriområde og sjø og slikt sett vil den kunne ha en stor verdi. Flere eksterne har tatt kontakt angående ønske om kjøp, men så langt er det ikke blitt ført noen reelle diskusjoner.

 

Hvis du som leser dette nå var min far, hva ville du da gjort ?

Hva er fornuftig å gjøre og i hvilken rekkefølge ?

Hvilke spørsmål bør besvares først og deretter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er det eldste barnet som har best odel, deretter evt. barn av denne (som er over 18 år tror jeg), så nest eldste barn og dennes barn osv.

Bor foreldrene dine på gården? Har du lyst til å overta?

Det er bo- og driveplikt. At en eller annen slår graset gjør vel at driveplikten oppfylles. Boplikten kan vanskelig fravikes.

Dere må begynne med å snakke sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...