Gå til innhold

Bruksrett på eiendom


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har en hytte som min kone eier, men som hun i sin tid tinglyste bruks- og forkjøpsrett på til sin far og søster. Nå er det imidlertid maaaange år siden de har brukt hytta og de deltar heller ikke på arbeid/vedlikehold av denne. Hytta ligger langt fra der vi bor og vi ser derfor at det blir mest arbeid med hytta og minst kos/bruk og tenker derfor muligheten til å selge denne. Dette er ikke helt konfliktløst da den andre parten ikke vil si fra seg den tinglyste bruksretten. Forkjøpsretten er jo grei nok den, så det skulle ikke by på problemer.

Er det noen som har erfaringer fra lignende saker og som kan komme med noen tips for hvor vi kan starte og hva vi kan og bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi har en hytte som min kone eier, men som hun i sin tid tinglyste bruks- og forkjøpsrett på til sin far og søster. Nå er det imidlertid maaaange år siden de har brukt hytta og de deltar heller ikke på arbeid/vedlikehold av denne. Hytta ligger langt fra der vi bor og vi ser derfor at det blir mest arbeid med hytta og minst kos/bruk og tenker derfor muligheten til å selge denne. Dette er ikke helt konfliktløst da den andre parten ikke vil si fra seg den tinglyste bruksretten. Forkjøpsretten er jo grei nok den, så det skulle ikke by på problemer.

Er det noen som har erfaringer fra lignende saker og som kan komme med noen tips for hvor vi kan starte og hva vi kan og bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dravåh80_1

Hei!

Tror det kan være lurt å kontakte en takstmann, han er oppdatert på de regler som gjelder. Lurer på om de med forkjøpsrett har rett til å kjøpe for samme pris som høyeste bud i en evnt. budunde.

Har de livsvarig bruksrett eller avgrenset av et visst antall år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

En forkjøpsrett til en eiendom innebærer vanligvis at den som har forkjøpsretten har mulighet til å overta høyeste bud etter en normal budrunde. Dersom avtalen om bruks-og forkjøpsrett er utformet av en advokat eller annen lovkyndig person er den forhåpentligvis utformet slik at bruksretten opphører ved et eventuelt salg.

 

En annen og mindre vanlig mulighet er at forkjøpsretten er tinglyst til gjeldende takst eller en fastsatt pris.

Uansett kan de ikke nekte dere å selge hytta, det ligger i benevnelsen forkjøpsRETT, men hvor salgbar den er dersom avtalen er utformet slik at den tinglyste bruksretten ikke faller bort ved salg er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Var litt rask der, men her er mitt tips til hvordan dere kan gå fram.

 

Ta kontakt med en megler eller en advokat som driver med einedomsalg, forklar at dere vil selge hytta og at det foreliggerligger en tinglyst bruks- og forkjøpsrett på denne. La de se på avtalen og avgjøre hvorvidt den er til hinder for et salg, det behøver ikke å koste dere noen engang dersom det fører til at de får jobben med å selge hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk Ved Per for godt svar.

Tenkte kanskje høre med Bondelaget om de har jurister som er gode på slikt, de jobber vel mye med eiendomsrett vil jeg tro.... Kunne jo være greit å prøve egen organisasjon når man først er medlem :) Det med eiendomsmegleren hadde jeg ikke tenkt på, så det må prøves.

Går jo ikke å leie ut hytta til andre heller, for da finner de vel plutselig ut at de skal bruke den....og da blir det jo bare kluss....:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...