Gå til innhold

kuhn


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny slåmaskin, lurer litt på kuhn 303 gc eller taarup 4232ct. har hørt litt forskjellig om taarup, men hvordan er det med kuhn? er det en bra maskin?

Hvordan er den når graset har lagt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe ny slåmaskin, lurer litt på kuhn 303 gc eller taarup 4232ct. har hørt litt forskjellig om taarup, men hvordan er det med kuhn? er det en bra maskin?

Hvordan er den når graset har lagt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kuhn er solid bygd maskin som varer lenge, men har inntrykk av at de slår dårligere enn taarup på legde og i bratte nedoverbakker. vet at taarup har hatt en del kvalitetsproblemer de siste årene,men det er kanskje forbedret nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1
Her i bygda er det en del kuhner som er gått ufattelig langt uten annet enn normalt vedlikehold. Gode maskiner. Mulig det er andre maskiner som slår penere. Det kommer vel litt an på hvor høyt den stubber om den tar legde, skulle jeg tro.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuhn fc250g 2003 modell. Den har vel gått mellom 6 og 8 tusen dekar, tildels i mye stein men det er virkelig ei solid maskin. Har ikke gjort annet enn å smøre og skifte olje og kniver.

Minuset er vel vekta, den veier i overkant av 1700 kg. Men tyngda gjenspeiler vel kanskje soliditeten i maskina. Jeg kan ihvertfall ikke skjønne annet enn at jeg har slåmaskin i mange år av den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en taarup 4028. har ikke hatt noen problemer. kjørt den ca 1500t. MEN personlig vurderer jeg claas til neste sesong. synst denne gjør en finere jobb i tilegg til avfjæret knuvbjelke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1
Har ei Kuhn fc302 maskin. Den har fått mye juling, men tåler det. Slåttekvaliteten avhenger av knivvalget, steinkniven tåler mer, men slår dårligere i legde. krever en del efekt, det har nok noe å gjøe med den brutale krimperen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt kuhn i 16 år. det er solide maskiner,som slår bra under alle forhold,noe jeg ikke kan si om min nye taarup butterfly. virker solid grei nok den også men er graset litt fuktig og har lagt seg når jeg slår er det noe dritt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Vurderer å bytte til ny slåmaskin. Har kuhn fra før, men vurderer andre merker også. Hvordan er Krone og pøttinger? Går vel ein del av dei på Jæren TG? Ellers kan claas være et alternativ......? Synes sjøl pøttinger ser meget tiltalende ut og har gode erfaringer med deres produkter fra før...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kåre_m_1

Kjøpte ny taarup 4228 i år.

Som Rune sier må man montere høyere slepesko.

Etter å ha prøvd både 40mm og 80 mm sko kommer

jeg bare til å kjøre med 80 mm.stubber på 11 cm

når jeg slår.Ser bare bakdeler med å stubbe

lavere.Har også justert litt på den ene fjæra.

Syns maskina har fungert 100% og er meget fornøyd

hittil.Maskina følger terrenget meget bra og slår

strøkent.Har brukt bredspredning i sommer til

høyslåtten og mener det korter ned tørketiden

med 1 døgn.(pluss at en sparer en tur med riva).

Kuhn har jeg ingen erfaring med ,men jeg liker

ihvertfall ikke knivbjelken på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt taarup 4028 nå i 2 sesonger ( ca 40.000 mål) Er storfornøyd med den. med høye slepeskp tåler den litt stein og. knivene er enkle å skifte. enesta bakdelen er at den er for smal. blir nok 3 m neste gang. kanskje med senterdrag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du Henning har så mye å slå er det da ikkje bedre med butterfly eller front-sidemontert istaden for kun ei slepemaskin.Hvor mange mål klarer du å slå å presse pr.dag da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk vil 25 mål i timen i snitt være veldig mye det også. Spørst litt hvor du bor da, men her er mellom 15 og 20 mål i timen det du klarer uten å kjøre ihjel utstyret ditt.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim-Hugo_1
Jeg har slått med et gjennomsnitt på mellom 20-25 da i timen i hele sommer, med en 2.40 maskin. går veldig fint det, og det er ikke på spesielt store jorder engang. Jeg har 450 daa fordelt på 43 forskjellige skifter.. Men det krever selvfølgelig at jordene er slette og fine. Da får man igjen for å bruke litt ekstra tid etter at man har pløyd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...