Gå til innhold

Foss-Eik dekk, kun Continental eller?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en Foss-Eik 12 tonns lettdumper med Continental multi service 505/50-17 dekk. Kom over noen billige litt brukte BKT dekk 500/50-17 med felg og trodde det var bare å kjøre, men de er litt høyere, og mere ballong formet så de tar i mot rammen og sliter maling der. Blir varme også der gummien tar imot.

 

Noen som har noen gode forslag på alternative dekk? Vurderer å selge BKT hjulene, eller sette spacere på ca 5 mm innenfor felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kan levere deg nye Tianli dekk som er mye rimeligare enn Conti dekka som stod på den. Dei ser akkuratt like ut som Conti dekka heilt flate på rulleflata.Du Kan kontakte meg på mob 90058471 så skal du få ein god pris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conti er radialdekk. Du har nok kjøpt diagonal. Vil synke mer i bløt terreng og humpete mer etter vei. 505/50-R17 står de nok på de gamle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du må nok se på hvor hengeren skal brukes også.. Jeg har selv en Lilleseth dumperhenger med 12 tonn nyttelast, med 3x diagonaldekk av typen Eurogrip 500/50-17 og ett dekk av typen Continental Multi-Service 505/50R17. Diagonaldekkene har bedre slitestyrke og holdbarhet, spesielt på dekksiden, enn radialdekket. Som du sier skjer med din henger, at dekkene sliter seg opp mot planet pga boggien slik at det visker bort maling/lakk, skjer med min dumperhenger også. Men dette vil jeg si er en filleting, verre er det dersom dekkene tar skade av det. Ja, diagonaldekkene er ganske ballongforma, slik som de tradisjonelle 400/60-15,5 dekkene også er. Det gir nok større rullemotstand, men disse har god slitestyrke ved offroad kjøring, som i skogen eller ved bygging av skogsvei osv..

 

Jeg vil ikke si at jeg har merka noe nevneverdig humping med diagonaldekkene heller, men som sagt er det en del forskjell på radial- og diagonaldekk.

Derimot virker det som det er mindre berøring av dumperkassa med Continental dekka.(?) Disse er også gode på åkeren og kan kjøres med relativt lavt lufttrykk…

 

Hvorfor byttet du dine originale Continentaldekk i utgangspunktet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstår litt, mw, bkt dekkene er høyere enn Continental dekkene, og vil ta i mot planet ved pendling. Men problemet med dem var at de ved vanlig vei kjøring tar i mot rammen altså chassiset, og blir varme som følge av det.

 

Bytter selvfølgelig ikke dekk bare for å bytte, men det er jo sånn at ting går ikke i stykker når de ikke blir brukt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...