Gå til innhold

Tap av fremtidig næringsinntekt


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt innspill på følgende:

Hvis vi (mannen min og jeg) skal overta gården før foreldrene mine sin bortgang, kommer spørsmålet om tap av fremtidig inntekt for foreldrene mine inn i bildet. De har veldig lav pensjon og tenker at næringsinntekten er en god inntekt fremover. Denne vil vel bortfalle ved overtagelse? Men så har jeg hørt om noen som betaler et årlig vederlag til sine foreldre så lenge det er behov.

 

Jeg har søkt masse på nettet, men har ikke funnet noe om dette temaet... Noen som kjenner til en slik løsning? Og hva kalles det?

 

Vi er helt i startgropen på om vi skal overta eller ikke og familiefreden ønskes :-) Dette temaet er selvsagt ikke utslagsgivende. Og ja, vi skal delta på Bondelagets overtagelseskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bondekone_1

Jeg trenger litt innspill på følgende:

Hvis vi (mannen min og jeg) skal overta gården før foreldrene mine sin bortgang, kommer spørsmålet om tap av fremtidig inntekt for foreldrene mine inn i bildet. De har veldig lav pensjon og tenker at næringsinntekten er en god inntekt fremover. Denne vil vel bortfalle ved overtagelse? Men så har jeg hørt om noen som betaler et årlig vederlag til sine foreldre så lenge det er behov.

 

Jeg har søkt masse på nettet, men har ikke funnet noe om dette temaet... Noen som kjenner til en slik løsning? Og hva kalles det?

 

Vi er helt i startgropen på om vi skal overta eller ikke og familiefreden ønskes :-) Dette temaet er selvsagt ikke utslagsgivende. Og ja, vi skal delta på Bondelagets overtagelseskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Jeg er og den nåværende yngre generasjon som skal overta etter mine foreldre. Selvom problemstillingen er en annen i min situasjon, enn i din, så har både du og jeg en problemstilling.

 

Med tanke på hvor mange slike innlegg det finnes på denne siden, så får jeg et inntrykk av at det hersker stor forvirring rundt det å \'\'\'\'overta en gård\'\'\'\', p.g.a odelsrett. Kanskje det hadde vært litt lettere for landbruket i norge uten odelsrett?

 

Var jeg i din situasjon, og var deg, ville jeg nok stille meg selv følgende spørsmål: hva vil jeg? så kan du spørre dine foreldre: hva vil dere? f.eks. om du og din mann føler at den gården dere overtar kan gi stor nok avkastning til å brødfø dere og dine foreldre, så skal dere da absolutt ha dine foreldre på kår.

 

Mvh Peter Raugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Først og fremst, lykke til med alle valg.

Vi overtok hennes gård for 10 mnd siden, melk, kjøtt, gras og korn. Hun var nr. 3 av 4 søsken og eneste jente så det var nok mitt ønske at vi skulle overta. Dersom noen av brødrene hennes var interressert ville jeg aldri brukt hennes odelsrett foran lillebroren hennes. (synes odelsreglene burde vært slik at et svigerbarn ikke kan bruke ektefellens odelsrett for å drive en gård slik jeg/vi gjør, hehe)

Uansett, et kjøp av gård er en avtale mellom to parter, og hvis det ser ut til å bli noen uoverenstemmelser mellom andre søsken så er det eier som bestemmer fullt og helt hvem han vil selge til og ikke minst for hvor mye.

Om noen søsken blir sure for et eller annet, men selger er fornøyd så burde søsknene være sure på selger og ikke på dere/kjøper. Uansett kan det bli en kinkig situasjon så det er jo selvfølgelig å foretrekke at alle er venner etterpå.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Dere har hørt om tidligpensjon for jordbrukere? Denne kan en få fra fyllte 62 år, og er på kr 100000 for en og evt kr 160000 for to. (Forutsatt at næringsinntekten er så stor).

Men det er mulig foreldrene dine alt er alderspensjonister?

Ellers er det i enkelte tilfeller avtalt KONTANTKÅR ved overdragelser. Dvs at foreldrene får et årlig avtalt kronebeløp.

Det står litt om det å overta gard her:

http://www.gardsbruk.no/les-handboka/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Bondekone er usikker på om inntekten til foreldrene vil \&quot\;bortfalle ved overtagelse\&quot\; eller ikke, så er det tydeligvis ikke avklart hvem som skal drive. En mulighet er å overta nå, og så leie ut til foreldrene for en billig penge inntil de får alderspensjon, hvis de er avhengig av inntekten. Deretter bør de kunne greie seg med pensjonen (det er ihvertfall hensikten med pensjonen at man skal kunne leve av den). En annen mulighet er at foreldrene lever av kjøpesummen de årene de har igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...