Gå til innhold

Hjelp-diskusjon i en samdrift


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er en nystartet samdrift med et lite, men veldig irriterende problem. Vi har ulike vaner om hvilken veg hydraulikkspraken inne i traktoren skal gå.

Når hydr.toppstag skal inn, tar man spaken frem eller bak i forhold til traktoren da? Håper vi kan få et svar fra dere på dette lille problemet så vi slipper å krangle om det, å bytte om slangene hver gang en annen skal kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Hei. Vi er en nystartet samdrift med et lite, men veldig irriterende problem. Vi har ulike vaner om hvilken veg hydraulikkspraken inne i traktoren skal gå.

Når hydr.toppstag skal inn, tar man spaken frem eller bak i forhold til traktoren da? Håper vi kan få et svar fra dere på dette lille problemet så vi slipper å krangle om det, å bytte om slangene hver gang en annen skal kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
Min vane er at når man tar spaken fremover så trekkes toppstaget inn mot traktoren. Men gammel vane kan som kjent være vond å vende. Lykke til :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgeleg skal spaken bakover når toppstaget skal inn:-) Iallefall har eg det kobla slik. For mange år sidan når vi fikk første hydr. toppstaget, så tenkte eg det var naturleg med samme veg som spaken til løftearmane, altså bak og då kjem redskapen opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meinar det er logisk å drage spaken til meg eller bakover, for å få toppstaget inn/ redskapen opp. Det er slik på nærast alle andre maskiner med hydraulikkstyring.

 

Eksempelvis ei gravemaskin:

Høgre spake bakover, bommen opp.

Høgre spake mot venstre/ til deg, skuffa til deg.

Venstre spake bakover, stikka til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å løse opp hele samdrifta, eventuelt kjøpe en til traktor slik at dere har to like traktorer med toppstaga koplet motsatt :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geitbonden_ole-m_1
ka med å gå ut å bytte om slangene slik du får det som du vill ?å bare sette dem tilbake slik som det sto nor du er ferdig , men hvist du hadde venbar førerplass hvordan ville du hatt den da ? :-))) . eg ville hatt den kopplet slik at spake framover i hytten toppstag inn . men håper jo for husfredens del at dere kommer til enighet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, om dette er det som skaper aller mest irritasjon i samarbeidet kan jeg trøste deg med at det vil dukke opp temaer etterhvert som får dette til å blekne :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt at den løsningen som flest bruker her inne skal vi bruke, og alle må begynne med det. så slipper vi diskusjonen.

Det er jo ikke store problemet, men når man har det travelt og er 40- grader ute er det ikke noe morsomt å må ut å koble om flere ganger daglig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spak bak redskap opp! Det er den mest logiske i forhold til gravemaskiner o l. Tipper det er det letteste å vende seg til for dem som må bytte...

Karl daniel er i utgangspunktet av motsatt mening, men sier at dersom spakene er skråstilt, hadde han ønsket toppstag inn når han dro i spaket. Da kommer spørsmålet: Hvor mye skråstilt må spaken være for at den skal gjelde som skråstilt eller rett???? F eks JD har vridd spakene mer og mer. Hvor går grensen??? 6030 serien er uten tvil skråstilt. SG2 hytta hadde de rett frem og tilbake. hvordan vil en definere 6000, 6010 og 6020 serien??? Og hva hvis en har en av hver av de ulike variantene???? Da er ikke jeg i tvil om at det som ligner mest er hvis toppstaget går inn når man drar i spaket / skyver det bakover.

Lykke til videre med samarbeidet. Dere skal ihvertfall ha ros for en grei måte å avgjøre dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders_And_1

Oii! Vanskelig å finne løsning på dette !

 

Men årsaken til forskjellen kan skyldes avvikere som har lært og kjøre traktor med John Deere. Der betyr spaker bakover opp, mens for oss andre i MF betyr spaker framover opp. Når toppstaget kobles i forhold til dette, så blir vi forskjellige.

 

Jeg stemmer da selvsagt for: Framover er lik inn/opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
her på gården er det spak frem toppstag inn, noe vi føler er naturlig. samme som med rundballe klipa spak mot deg sylinder inn, da blir det det samme som toppstaget. men var jeg dere ville jeg kjørt en rettsak og fått en dom på hvilken veg dere skal koble hydraulikkslanger. når sånne bagateller blir store ting så tror jeg dere kommer til og slite med andre avgjørelser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
En Valtra A95 har en kryss-spak for ventil nr 1 og 2. Ventil 1 har flytestilling helt forrest, og spaken \&quot\;sitter\&quot\; i den flyteposisjonen. Akkurat som en gammeldags frontlasterspak. Eventuelle ventil nr 3 og 4 har hver sine små spaker som går rett framover/bakover.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg personlig vil at toppstaget skal gå innover når jeg drar spaken bakover eller mot meg. Da går tuppen av pallegaffelen, hvis du har den bak, nedover når du skyver spaken.

Unntaket er når jeg skraper veg med 3-punktmontert skjær. Ofte slipper jeg trepunkten helt ned, og lar skjæret hvile 100% på sine egne bakmonterte hjul. Så regulerer jeg dybden med toppstaget. Da må jeg bytte om slangene på toppstaget! Det er fordi da vil skjæret gå dypere når jeg skyver spaken forover, og det synes jeg er logisk. Det sitter i fingrene siden jeg kjørte veghøvel for over 20 år siden og har vist seg å være håpløst å vende seg bort fra.

Den første måneden jeg kjørte gravemaskin med rototilt så sleit jeg fælt når jeg snudde skuffa bak-fram. Da skuffa står motsatt veg så blir tippen forsåvidt virkende motsatt, hvis du har kjørt mye traktor (eller Hanomag hjullaster) med 1-spak på lasteren. Tenk over det, hvis dere ikke har prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

På en gaffeltruck er løften på den venstre spaken og tilten på den høyre. På en hjullaster er det motsatt, skuffetippen er på den venstre spaken. Hvis jeg kjører hjullaster med skuffe er det aldri noe problem. Får jeg pallegaffelen på hjullasteren så kommer \&quot\;truck-følelsen\&quot\; i fingrene med en gang, og jeg har veltet endel paller på grunn av det.

Hanomag hjullastere hadde 1-2-3 gear med å dra spaken frem og tilbake, mens vendegearet på maskinen var å dra samme spaken oppover / nedover! Jeg nektet plent å kjøre Hanomag på grunn av det, selv om det var en god maskin ellers midt på 80-tallet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg at dere på A95 kobler slik at toppstaget går inn når spaken skyves mot setet, og ut når spaken skyves mot høyre.

Da blir det like greit for alle. Men det viktigste er at ingen av dere, stadig vekk slipper alt mulig i bakken i stedet for å heise.

 

Tilbake til prinsippene...

En her nevnte flytestillingen... Hva skjer dersom toppstaget går inn nar spaken skyves forover?? Alt helt topp inntil den skyves litt for langt og man kommer til flyt.... Et stort smell kommer og alt som befinner seg bak traktoren deiser i bakken....

Dette unngås ved å ha det slik at inn er bakover på spak og ut er fremover. Det er selvfølgelig mulig å komme i flytposisjon da også, men i og med at en da er i gang med å senke redskap i bakkant, er en jo på en måte litt mer forberedt. Flytestillingen på lasteren er jo forbi senkeposisjon. Jeg tipper det har med logikk å gjøre. Ville tro at mange ville fått seg noen overraskelser dersom man dro til i lasterspaken for å heise opp, og så smalt den i bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble litt klønete forklart. prøver igjen.

Har ikke pr i dag vært ute for noe annet enn at flytestilling er lengst frem/ lengst ut fra setet. hvis en da bruker spak bak/ inn mot setet som toppstag inn-redskap opp skjer følgende: dersom en ved senking av redskap -altså toppstag ut- skyver spaken litt for langt og havner i flytestilling, så vil refleksen være å dra spaken til seg eller bakover for å begrense senkehastighet eller stoppe senkebevegelsen. Eller eventuet å heise igjen. Dette mener jeg fungerer meget bra, og logisk.

Dersom en kobler spak forover - toppstag kan man få følgende situasjon: Man ønsker å løfte redskap i bakkant. da har man lært seg til at spaken skal fremover. hva er da reflekshandlingen hvis redskapet senkes? Jo, spak lenger frem for å stoppe senkebevegelsen...

Jeg er mer fornøyd med denne beskrivelsen og er dermed enig med RUNE som sier det er en standard for hvordan dette skal være. Det har rett og slett med sikkerhet å gjøre. Slik er det konstruert fra fabrikkene. Så vet jeg at i min traktor er det en sperre for flytestillingen. jeg bruker den, men er fort gjort å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest naturlig i forhold til andre maskiner og spaker er spak bakover = toppstag inn. Jeg hater å kjøre traktorer hvor det er motsatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat det med å utføre arbeid og med standarisering. Du kan da like godt utføre arbeid med å løfte opp ting.

Men når det er sagt - mot deg = inn med toppstaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...