Gå til innhold

Yrkesbil i landbruket


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som har godt kjennskap til dette med bil i næring?

Vurderer å lease en pickup til bruk på gården. Har idag kun en vanlig personbil.

Hva er kravene til at jeg kan få denne pickupen som yrkesbil? Kan man utgiftsføre alle utgifter.

Kan bilen også brukest til privatkjøring så lenge yrkeskjøringen er over en viss kjørelengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shansen_1

Hei

 

Noen som har godt kjennskap til dette med bil i næring?

Vurderer å lease en pickup til bruk på gården. Har idag kun en vanlig personbil.

Hva er kravene til at jeg kan få denne pickupen som yrkesbil? Kan man utgiftsføre alle utgifter.

Kan bilen også brukest til privatkjøring så lenge yrkeskjøringen er over en viss kjørelengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Vi har en pickup på firmaet. Men staten tviler på oss, for mye privatkjøring. Derfor må vi føre kjørebok. Dette grunnet du får kjøpe en ny momsfrikk osv. Du vet vel det Du bør alltid vite hvor du skal kjøre, når du kjører en \&quot\;firmabil\&quot\;. Om du skal på handle tur el. kan du skrive: \&quot\;var\&quot\; hos FK, A-k etc.. Men ikke missbruk dette for mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha en vanlig personbil registrert på deg også.

Da kan ingen påstå annet enn at du kun kjører pickup`n i næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du må kjøre min 6000 i næring før du får den som næringsbil. alle utgidter er da fradragsberettiget, men på den annen side vil all privat bruk være skattbar, så fordelen ligger primært i det avgiftsmessige( for varebil klasse 2, andre biler er ikke fradragsberettiget for avgift), skattemessig er det omtrent like greit å være flink til å kreve fradrag for næringsbruk av privatbilen. vær pinlig nøyaktig med kjørebok hvis du ikke er keen på et solid skjønn når ligningskontoret er på besøk. å ha en privatbil ellers er ingen garanti mot skjønn overhodet, særlig hvis næringsbilen er siste landcruisern og privatbilen er en 1982 mod lada...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...