Gå til innhold

Henger til gard


Gjest

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å trappe opp drifta fra et heller labert nivå, og det medfører mer transport. Strengt tatt er garden fremdeles et småbruk med 50 til 100 sau, men tilgangen på leid transport er såpass dårlig at her må man klare seg sjøl, og da duger ikke den lille gamle tretonneren.

 

Skal transportere rundball langs veg med bakker både oppover og nedover, av og til vedpaller/storsekker og litt tømmer, og samtidig bør hengeren være lett og smidig nok til å kunne kjøre masse, også på bæresvak jord og trange teiger... Traktoren er en Valtra A95 med laster. Er åpen for alle merker, nytt og brukt, men har ikke råd til noe gullbelagt.

 

Hva mener folket – størrelse, merke, modell osv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du trenger en foss eik lettdumper av den litt eldre sorten. Lav egenvekt og solid konstruksjon. Er du heldig kan du finne en med kornkarmer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit godt, og kanskje rimelegare alternativ, til Foss Eik, er Orkel TX 90/TX 100 lettdumper. Praktiske hengarar til all slags bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om Foss-Eik lettdummper men utaler meg på generelt grunnlag.

 

Skal man transportere rundballer og ved på pall ville jeg ha foretrukket en henger med muligheter til å legge ned sidekarmene for lettere av-/ pålessing.

Det er greit å skyve paller og rundballer innover planet når man lesser på, men vanskelig og få lesset av uten å bruke lastestropp for få lesset av. Lasteren har som regel ikke så lang rekkevidde.

Er man avhengig av at plasten er hell etter transporten er det også fordel at rundballene ikke blir skjøvet fram og tilbake over plane, ved av-/ pålessing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ro, jeg vil anbefalle en 8tons foss eik gårdshenger, med terkarmer og hydraulisk lemm, en rubust henger med ned leggbare karmer, karmene er solide og kan erstates av prisen av 2×8 om man skulle ødlege en, karmene til kornhenger egner seg lite til massetransport.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...