Gå til innhold

Bondekanibalisme?


gil_1

Anbefalte innlegg

For noen år siden ringte plutselig naboen og spurte om å få overta melkekvoten min, jeg avslo høflig, for jeg har aldri vurdert å leie bort hverken kvote eller jord.

 

Her om dagen spurte han hvor lenge jeg har tenkt å drive før jeg pensjonerer meg? Det skinner tydlig gjennom at han vil overta jorda mi snarest mulig.

 

Ifølge min barnelærdom er det fy fy å spørre slik, men har nå tidene forandret seg slik at det nå er stuerent å gi uttrykk for at man egentlig ønsker naboen under torva så man kan utvide produksjonen selv.

 

Hva mener andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel dessverre kommet til at det er &quot\;spis eller bli spist&quot\; også i landbruket. Hvis markedskreftene får styre fullstendig vil slike situasjoner oppstå, i hvert fall der det er gode forhold for å drive landbruk. Å si at noen ønsker naboen under torva er vel å ta hardt i, kanskje snarere å oppfordre til førtidspensjonering. For all del, det er ikke greit å spørre sånn, det blir noe annet hvis eieren selv ymter frampå at det snart er på tide å takke av.

 

Kall det gjerne bondekannibalisme, det er strengt tatt det er. Hvis ikke de bøndene som er igjen slutter rekkene og sier klart i fra at vi ikke vil ha det sånn, så går det den veien. Vi skal også se opp for vertikal integrering som f.eks. Rema 1000 har begynt med, ved å kjøpe opp eggmottak og inngåelse av kontrakter med produsenter. Da kan det være svært gunstig å være større enn naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere sider av dette da....jeg gjikk på en smell fordi jeg ikke spurte naboen om å få leie jord.

Han leide den bort til en kar langt unna som var &quot\;frekk&quot\; nok til å spørre.

Så nå må jeg kjøre langt etter foret i stede for å ta det hos naboen.

Nå spør jeg alle jeg tror kan ha jord til leie, om å få leie noe.

Jeg er selvfølgelig forsiktig for ikke å trampe noen på tærne.

Jeg håper å få tak i mye mer jord, fordi jeg da kan tjene mer penger...og det er det jeg lever av.

Men, det skal selvfølgelig ikke skade/ødelegge for andre da!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det slik at skal byggjeprosjekt realiserast så må det vera forgrunnlag til det. Då er det heilt redeleg å spør naboen kva han tenkjer å gjera med garden sin. Me er sjølv i ein planleggingsfase av ny mjølkefjos. Meg og samdriftspartner dispnerer ca 200 mål dyrka jord. Då seier det seg sjølv at det ikkje er grunnlag for eit nybygg. Me kan jo kanskje basera det på mykje innkjøpt for, men i visse miljø er det også veldig fy fy. Så me spør naboen på ein høfleg møte kva han tenkjer, og viss me ikkje greier å skaffe nok jord og for, så skrinlegg me prosjektet og me fasar antageleg ut mjølkeproduksjonen til fordel for arbeid utanom bruket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiemarkedet idag er, på godt og vondt, mye trynefaktor, slektskap og gjerne for å irritere naboen. Jeg leier litt jord selv, men en 80 år gammel disputt mellom våre forfedre gjør at jeg aldri får leid naboen sin jord. Det er greit at han bør få bestemme hvem han vil leie ut til. Likevel tror jeg leiemarkedet trenger bedre kontroll. Når to bønder som bor flere mil unna hverandre kjører til naboen til den andre for gress, da er det noe feil. Da hadde det vært bedre om jorda ble lagt ut på anbud. Evt at all leiejord meldes inn til kommunen og kommunen distribuerer jorda ut fra hvem som ønsker mer jord og hvem som har nok. Hadde jo vært morsomt å logget seg inn på nettet og sett hvilke områder i nærheten en kan søke om å leie.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mortenh_1

Småbonden:

Sikkert greit med jordleie på anbud /kontrollert av kommunen dersom alle hadde drevet jord likt. Nå er det jo ikke sånn, så når jeg en dag antagelig har jord til leie (forhåpentligvis lenge til..:-) vil jeg leie ut til noen jeg tror vil ta vare på jorda, holde drenering i orden og holde ut til kantene. Så får jeg heller gi lang kontrakt og kanskje ikke høyeste pris..

 

Men du har helt klart ett poeng, det var ikke det!

 

Har blitt spurt om å leie ut jord, helt greit det, men framgangsmåte har jo litt og si for hvordan det blir tatt imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor måtte en ha hatt kontrakten ferdig skrevet. F.eks, hvert skifte skal pløyes hvert 5 år, det skal ikke spres dritt på skiftet nærmest fjøset, du skal gå og vanne hvert gresstrå hver 14 dag etc. En kan jo sette opp hva en vil i kontraktene for så vidt, men det bør vel være dokumenterbart. Da vet bonden hva han går til hvis han sier ja og utleieren vet hva han får. Gjennomføres ikke tiltakene blir det gult kort, neste gang termineres kontrakten og bonden settes nederst på lista over de som blir prioritert med leiejord. Da vil det bli slutt på de som behandler leiejorda stemoderlig, en kan få tak i jord nærmere gården og alt foregår på det åpne markedet, eller rettere sagt, du vet i alle fall at det blir din tur til slutt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbonde! Mener du virkelig dette? Sitat: at kommunen skal bestemme hvem som skal få og hvem som har nok&quot\; Hva er nok? Ønsker vi regulering der kommunens misunnelige ansatte skal fordele etter trynefaktor og bestemme hvem som skal begrenses? ( alle er ikke misunnelige men..). Markedet må rå. De dyktigste driverne blir belønnet på sikt. Begrensning gir litt til alle og ingen blir fristet til vekst, drift osv. På skikkelige bruk i dag følges ikke odelsloven! Det er den som er best egnet, mest interessert osv som blir med i drift og tar over. Odel er fint på mange måter men må ikke følges slavisk. Alt for mange personer uten evner har gjort det opp gjennom tidene. Og det har ikke vært til gårdens beste!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...