Gå til innhold

Driveverdig


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på hva dere mener er et driveverdigt bruk på sør-vestlandet. Sonetilskudd er kjøtt sone 2 melk sone C. Er 105 mål dyrket og ca 170 mål beite, med ok driftsbyggnign. Hvordan vil du beskrive ett driveverdigt bruk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Heilt klart driveverdig. Men om det er ein heiltidsjobb er opp til brukaren om han klarer og utnytte ressursene og utnytte muligheter. Det er og attotnæring å jobbe 3 kvelder på statoilstasjonen i byggda.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Investeringsbehov eller bare å smekke inn dyr ?

hvor stor kvote har du ? Må det kjøpes for?

Spørs ellers hva du mener med driveverdig. Skal du leve av det eller ha det som fritidssyssel ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltidsjobb på bensinstasjon er ganske uaktuelt da den er langt vekke:P.

Ingen kvote, for er egen silo og kjøpt kraftfor litt invistering må til men ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Kommer an på innredning i bygg? Det å kjøpe kvote har eg liten tru på. Men at her er driveverdig med kjøttfe eller sau er eeg ikkje i tvil om. Men trur du må ha noe i tillegg, som byggdaservice, brøyting, innleid hos entreprenør eller drive med pressing.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er nå innredet for sau så det er nokk best. Hvor mamge sau kan vinterforest med 105 mål dyrket til silo pluss kraftfor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten samme utgangspunkt som deg. Har 150 sauer nå og syns det er en grei mengde. Da har jeg nok for i et dårlig år også. Slipper ikke sauene på innmarka da jeg har mye inngjerda beite de går på. Men det avhenger av hvor lang inneforing det er, rase osv. Her ligger jeg på mellom 1,5 og 2 baller, nks. Inneforing i 6-6 1/2 måned. Det høres ut som en grei plass for sau. Men har du mulighet til å slippe i utmark, eller må du ha dem på beite? 170 mål er ikke all verden hvis det skal holde over hele sommeren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tilgang til noe utmark nei. Beitet er nokk nermere 200mål men siste 30 er litt bratt og dårlig beite. Er ikke lett og tjene penger i dagens landbruk desverre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...